Hosting reseller umożliwia tworzenie własnych pakietów hostingowych, które będziesz mógł odsprzedawać klientom lub znajomym, a każdy użytkownik otrzyma dostęp do w pełni funkcjonalnego panelu, z poziomu którego będzie mógł zarządzać swoimi stronami, domenami i skrzynkami pocztowymi. Najważniejszą funkcją takiego rozwiązania jest odseparowanie i niezależność wszystkich kont klienckich. Oznacza to, że w przypadku ataku hakerskiego i infekcji strony jednego z klientów nie zostanie zakłócona działalność witryn na kontach pozostałych kontrahentów.
Jeśli interesuje cię taka forma biznesu, pamiętaj o założeniu firmy, chyba że dystrybucję kont zamierzasz prowadzić w gronie rodziny lub znajomych, a ty będziesz jedynie zarządzać zbiorowym hostingiem.
Na czym to polega
Na serwerze typu reseller możesz definiować indywidualne pakiety hostingowe – ustalać powierzchnię, limit transferu czy liczbę kont pocztowych, które użytkownik może założyć w ramach twojego hostingu. Możesz też podjąć decyzję o zablokowaniu konta w sytuacji, gdy kontrahent nie dokonał płatności w regulaminowym czasie bądź naruszył warunki waszej umowy. Jeśli taki hosting chcesz traktować jako źródło dochodów, powinieneś odpowiednio wycenić swoje usługi i zadbać o to, by ceny były konkurencyjne w porównaniu z oferowanymi przez inne firmy hostingowe na rynku.
Dla kogo?
Hosting reseller jest wygodnym rozwiązaniem dla agencji reklamowych, webmasterów i osób, które zarządzają dużą liczbą stron i domen w sieci, bądź początkowych przedsiębiorców, którzy wiążą przyszłość ze świadczeniem usług hostingowych w sieci. Nie ma jednak znaczenia, czy jesteś osobą prywatną, czy firmą, bo tego typu serwery są dostępne dla wszystkich. Dla przykładu jeśli zajmujesz się tworzeniem stron internetowych i dotychczas polecałeś swoim klientom serwery zaufanych firm, teraz możesz zacząć odsprzedawać powierzchnię w ramach swojego serwera. Klienci zazwyczaj mają niewielkie pojęcie o hostingu, ponieważ dla nich liczy się jedynie to, aby strona działała poprawnie bez żadnych przerw. W ten sposób możesz zaoszczędzić swój czas i zamiast obsługiwania dziesiątek kont rozrzuconych po różnych serwerach będziesz zarządzać wszystkimi witrynami z jednego miejsca.
Jakie korzyści
Przede wszystkim nie potrzebujesz zaawansowanej wiedzy technicznej ani nie musisz zatrudniać do tego zadania administratora. Konfiguracją serwera i monitorowaniem działania usługi zajmuje się dostawca hostingu reseller. Dba on też o bezpieczeństwo i wszelkie aktualizacje oprogramowania. Do zarządzania swoim serwerem otrzymasz wygodny i intuicyjny panel administracyjny – zazwyczaj cPanel lub DirectAdmin, którego zakres funkcji możesz już znać, jeśli do tej pory korzystałeś z usług hostingowych.
Co jest ważne?
Mimo że nie musisz znać się na administrowaniu serwerem, powinieneś mieć podstawowe obeznanie na temat oferowanych przez siebie usług, ponieważ w razie trudności twoi kontrahenci z wszelkimi pytaniami i prośbą o wsparcie będą zwracali się wyłącznie do ciebie. Dlatego przy wyborze hostingu dla siebie upewnij się, że otrzymasz wraz nim niezawodną i sprawną pomoc. Upewnij się też, że dostawca usługi zapewnia ochronę przed atakami DDoS, które mogą maksymalnie obciążyć twój serwer, co w efekcie może prowadzić do niedostępności strony, a w następstwie do frustracji twoich klientów. Bezpieczeństwo powinno być dla ciebie kluczowe, by hosting działał niezawodnie.
Dlatego duże znaczenie ma też uptime serwera (powinien wynosić co najmniej 99 proc.), czyli czas nieprzerwanej pracy maszyny, gwarantowany przez dostawcę usługi. Jeśli ta informacja nie jest jawnie podana, możesz o nią dopytać, kontaktując się z biurem obsługi klienta. Kolejnym ważnym elementem jest lokalizacja serwera. Jeśli będzie on ulokowany poza granicami Polski, wydłuży się czas odpowiedzi serwera (czyli tzw. ping), co wpłynie na czas ładowania stron. Dostawca powinien zagwarantować również regularne kopie bezpieczeństwa, które w razie nieoczekiwanej awarii pozwolą na sprawne przywrócenie wszystkich danych.
Ile to kosztuje
Hosting reseller jest zazwyczaj sporo droższy od zwykłego serwera ze względu na rozszerzone możliwości techniczne i funkcję niezależnego współdzielenia powierzchni. W sieci znajdziesz wiele firm, które posiadają takie serwery w swojej ofercie, m.in. Cal.pl, futurehost.pl czy hekko.pl. W ofercie Cal.pl są dostępne trzy pakiety Reseller o pojemności 10, 30 lub 100 GB z miesięcznym transferem odpowiednio 100, 300 lub 700 GB. Abonament za taką usługę to wydatek od 69 do 199 zł netto miesięcznie. Pełna oferta jest dostępna pod adresem www.cal.pl/reseller.
Dla zaawansowanych – serwer VPS
Jeśli dysponujesz podstawową wiedzą z zakresu administracji serwerem i chcesz samodzielnie zarządzać maszyną, dobrym rozwiązaniem będzie wybór VPS (Virtual Private Server), który daje pełną kontrolę i niezależność. Zasoby takiego serwera są dzielone zazwyczaj między kilku lub maksymalnie kilkunastu klientów z gwarancją pewnej mocy obliczeniowej. Oznacza to, że intensywne działania obciążające maszynę przez innego klienta ulokowanego na tym samym serwerze nie wpłyną na destabilizację twoich witryn.
Dostawcy VPS oprócz podstawowych parametrów takich jak przestrzeń dyskowa czy transfer danych, podają też parametry procesora
i liczbę rdzeni w udostępnianej maszynie oraz informacje na temat pamięci RAM (często w dwóch wariantach: gwarantowanym i maksymalnym). Coraz więcej firm udostępnia w ofercie dyski SSD, które cechują się lepszą wydajnością niż tradycyjne nośniki talerzowe.
Klient zazwyczaj ma możliwość wyboru systemu, na którym będzie bazować maszyna i może samodzielnie administrować serwerem. Jeśli nie czujesz się na siłach, a twoja wiedza techniczna dotycząca zarządzania może okazać się zbyt mała, wybierz serwer VPS, którym administrować będzie twoja firma hostingowa.
Koszt VPS zależy od parametrów serwera, ale najtańsze konfiguracje są dostępne już w cenie od kilkunastu złotych miesięcznie. Wydajne, ośmiordzeniowe maszyny z pamięcią co najmniej 16 GB RAM to wydatek ponad 150 zł miesięcznie.