Dobra wizja
Domowy monitor wykorzystujemy do przeróżnych zadań. Jako że tego typu urządzenie przeważnie kupujemy na lata, warto się dobrze przygotować to tego zakupu. Tym bardziej, że gra toczy się o nasze oczy. Przyjrzyjmy się zatem produktom EIZO. Dla użytkowników domowych japoński producent wytwarza monitory z różnych segmentów:
- modele przeznaczone do domu i prac z programami typu biurowego – FlexScan EV (EcoView);
- urządzenia głównie dla pasjonatów fotografii i edycji wideo – ColorEdge CS i CG;
- monitory dla zapalonych graczy z wieloma funkcjami przydatnymi w dynamicznych rozgrywkach – Foris.
Scan dbają:
- układy równoważące jasność monitora (stabilizację tego parametru w miarę upływu czasu);
- mikroprocesor dostosowujący jasność monitora do aktualnych warunków oświetleniowych na stanowisku pracy;
- tryb „papier” przeznaczony do pracy z aplikacjami biurowymi;
- dodatkowe oprogramowanie zarządzające czasem pracy użytkownika (EyeCare).
Dzięki sprzętowej kalibracji, układom wyrównującym jasność i kolorystykę na całej powierzchni ekranu, 16-bitowym wzorcom barw i przetwarzaniu informacji o kolorze amatorzy fotowideo uzyskają taki efekt końcowy swoich prac, który będzie zgodny z oczekiwaniami twórców.
Rodzaj medium czy to cyfrowego (strona WWW), czy drukowanego, gdzie będą publikowane zdjęcia i grafiki ma bardzo duży wpływ na odwzrorowanie kolorów na monitorze. Monitory ColorEdge i załączone do nich oprogramowanie ColorNavigator pozwolą na sprawdzenie jak będzie wyglądało zdjęcie w gazecie, kolorowym mgazynie i na różnych urządzeniach cyfrowych, np. tablecie i smartfonie.
Czas reakcji – czas mierzony w milisekundach (ms), który jest potrzebny pikselowi na przejście od czerni do bieli i z powrotem. Krótszy czas reakcji oznacza mniejsze smużenie i rozmycie ruchomych obrazów wyświetlanych na ekranie monitora.
Smużenie – efekt nienadążania zmian ekranu przy szybkich i zmieniających się obrazach. Może on występować w monitorach LCD i spowodowany jest długim czasem reakcji. W monitorach z szybkim czasem reakcji efekt smużenia jest mniejszy. Niezależnie od tego, czasem panele o tym samym czasie reakcji wyświetlają obraz z różnym efektem smużenia, jest to skutkiem indywidualnej charakterystyki danego egzemplarza.
Kalibracja – regulacja jasności, temperatury koloru i gradacji odcieni (gammy) monitora, przeprowadzana w celu skompensowania jego naturalnej, stopniowej utraty zdolności do odtwarzania kolorów, a tym samym do skorygowania temperatury koloru monitora tak, aby wyświetlał barwę białą.
Opóźnienie sygnału – mierzona w milisekundach różnica pomiędzy sygnałem z urządzenia (np. myszy i klawiatury) a momentem, w którym obraz wyświetla się na ekranie. Ma to bardzo znaczenie dla graczy, gdyż duże opóźnienie może decydować o wyniku rozgrywki.
Przestrzeń barwna (gama kolorów) – zdolność reprodukcji kolorów dla konkretnego urządzenia, takiego jak monitor, skaner czy aparat fotograficzny. Gama kolorów jest zwykle przedstawiana w formie diagramu, określanego również jako przestrzeń kolorów, przedstawiającego zakres kolorów dla konkretnego urządzenia.