Elektryczna jazda
Wbrew pozorom elektryczne hulajnogi nie są pojazdami dla małych dzieci. Co prawda sprawnie obsłużą go już ośmiolatki, ale ze względu na wagę sprzętu dopiero nastolatek będzie w stanie go przenosić. Jeżeli dodać do tego wysoką cenę i fakt, że hulajnogę trudniej zabezpieczyć przed kradzieżą niż rower, to okazuje się, że bardziej obiecującą grupą docelową są młodzi ludzie, którzy potrzebują poręcznego środka transportu do pracy.
Hulajnoga o nietypowej konstrukcji. Elektronika i akumulator zostały ukryte w grubej rurze kolumny kierowniczej, dzięki czemu liczba widocznych kabli jest znikoma, a brak elektroniki w podeście uniemożliwia jej uszkodzenie. Ceną takiego rozwiązania jest brak możliwości regulacji wysokości kierownicy – ta odpowiada osobom nie wyższym niż ok. 180 cm.
Plusem urządzenia jest stosunkowo mała waga i fantastycznie prosty, sprawnie działający system składania – wystarczy jeden ruch dźwignią. Kolejną zaletą są mocowane na gwint rączki, które można wykręcić na czas przewożenia – po wkręceniu konstrukcja jest sztywna. Słabą stroną tego modelu jest brak amortyzacji – kółka o średnicy 14 cm są twarde, więc jazda po nierównej nawierzchni powoduje dyskomfort – w szczególności jazda po fazowanej kostce jest nieprzyjemna. Dla osób przyzwyczajonych do klasycznych, nieamortyzowanych hujalnóg może to jednak nie być problemem.
Ciekawe dodatki to lampa LED i komputer pokładowy, dostępny jest także elektroniczny 5-stopniowy ogranicznik prędkości (ze stopniami co 4 km/h). Elektromagnetyczny hamulec jest dość skuteczny, mechaniczny nożny mógłby mieć mniej chybotliwe mocowanie. Gdyby w hulajnodze zastosowano większe kółka z pompowanymi oponami i nieco mocniejszy silnik, byłaby to jedna z najciekawszych propozycji dostępnych na polskim rynku.
Waga: 7,45 kg, maks. obciążenie: 95 kg, wysokość kierownicy: 87 cm, długość podestu: 56 cm, prześwit: 7 cm, moc silnika: 250 W (w przednim kole), pojemność akumulatora: 6,6 Ah, czas ładowania: 4 godziny, zasięg: do 20 km, maks. prędkość: do 20 km/h, hamulec: elektryczny i mechaniczny (klasyczny); pcformat.pl/u/2919
Subiektywnie najwygodniejsza spośród testowanych hulajnóg. Plusem jest wysoka kierownica, która umożliwia komfortową jazdę osobom o wzroście od 130 do 190 cm. Istotny jest także system amortyzacji – przednie koło o średnicy 20 cm wyposażone zostało w pompowaną oponę i sprężynową amortyzację, zaś tylne w pełną gumową oponę i sprężynowy, poziomy amortyzator. Sprawia to, że jazda nawet po nierównej nawierzchni jest dość komfortowa.
Silnik – mimo tego, że ma moc niższą niż ten w modelu Z3 – sprawia wrażenie co najmniej tak samo żwawego. Z całą pewnością jest mocniejszy niż silnik w modelu firmy Goclever.
Komputer umieszczony na kierownicy to centrum sterowania hulajnogą, choć kolorowy ekran jest niepotrzebnie przeładowany informacjami, przez co traci nieco na czytelności. Maksymalną prędkość można ograniczyć do 15, 25 lub 30 km/h. Trzeba o tym pamiętać, bo domyślnym ustawieniem po włączeniu jest limit 15 km/h (chyba że zmieni się domyślne ustawienia). Ciekawostką przydatną na dłuższych odcinkach jest wbudowany tempomat.
Wadą pojazdu jest system składania. Typowe dla hulajnóg mocowanie rączek ma typową słabość – chyboczą się one podczas jazdy. System składania kolumny kierowniczej jest trudny do opanowania – chociaż przygotowanie hulajnogi do jazdy jest łatwe, jej złożenie wymaga wymaga sporo siły i kombinowania.
Waga: 11,3 kg, maks. obciążenie: 120 kg, wysokość kierownicy: 90-97 cm, długość podestu: 43 cm, prześwit: 7,5 cm, moc silnika: 250 W (w przednim kole), pojemność akumulatora: 10 Ah, czas ładowania: 3–5 godzin, zasięg: do 30 km, maks. prędkość: do 30 km/h, hamulec: elektrodynamiczny i mechaniczny (klasyczny); pcformat.pl/u/2920
Najprostsza w obsłudze testowana hulajnoga. Ma tylko jeden przycisk (włącznik), ale dostępna jest apka, która po sparowaniu z pojazdem umożliwia konfigurację ustawień i podgląd parametrów jazdy.
Podest jest tu bardzo krótki, a po jego bokach znajdują się dwie składane na czas transportu podstawki pod stopy. Można więc jechać w pozycji nietypowej, ale wygodniejszej dla człowieka – ze stopami obok siebie. Ze względu na krótki podest optymalny wzrost użytkownika mieści się w granicach 120–170 cm, i to mimo dużego zakresu regulacji wysokości kierownicy. Największą zaletą hulajnogi są duże, 20-centymetrowe kółka z pompowanymi oponami. Przednie jest dodatkowo amortyzowane sprężyną. Prosty w zasadzie system składania hulajnogi nie jest intuicyjny – odkrycie, jak działa, zajmuje parę chwil. Funkcjonalnym drobiazgiem jest stopka umożliwiająca postawienie hujalnogi.
Specyficzną cechą Z3 jest umieszczenie akumulatora i elektroniki w cylindrze w uchwycie na kolumnie kierownicy. Można go odpiąć i zabrać ze sobą lub wymienić w razie uszkodzenia. Taka konstrukcja sprawia jednak, że wszystkie kable są na wierzchu i czasem się plączą.
Świetnym rozwiązaniem jest klamra mocująca rączki – są one składane i się chyboczą, ale klamra idealnie je usztywnia. Wadą testowanego egzemplarza były duże opory podczas jazdy bez korzystania z silnika.
Waga: 11,55 kg, maks. obciążenie: 100 kg, wysokość kierownicy: 76-91 cm, długość podestu: 31 cm, prześwit: 6,5 cm, moc silnika: 350 W (w tylnym kole), pojemność akumulatora: 6,5 Ah, czas ładowania: 2 godziny, zasięg: do 20 km, maks. prędkość: do 20 km/h, hamulec: tarczowy (na tylnym kole, dźwignia na kierownicy); pcformat.pl/u/2921