Prace nad każdym tytułem zaczynają się od spotkań tzw. core teamu, w czasie których ustalane są podstawowe założenia projektu. Na tym etapie podejmuje się decyzje co do grupy docelowej i gatunku, a następnie opisuje się świat gry i nakreśla jej fabułę.
W przypadku Mass Effect 3, będącego częścią całej serii, uniwersum gry jest już oczywiście gotowe. Praca nad pozostałymi elementami jest jednak o wiele trudniejsza. Fabuła musi być spójna z poprzednimi częściami gry. Trzeba także uważać na kreację świata, by nie utrudnić sobie prac nad kolejnymi tytułami, i to nawet jeśli planujemy zakończyć serię na danej odsłonie. Koncepcja zawsze może się zmienić. Dobre uniwersum stanowi także sporą wartość i można je po prostu sprzedać lub samemu produkować gry należące do innych gatunków.
W skład core team oprócz producenta, reżysera i scenarzystów, wchodzą również graficy, których zadaniem jest pomoc w komunikacji i kreatywne wspieranie zespołu. Już w tym momencie powstają bowiem pierwsze concept arty, na których członkowie core teamu mogą zobaczyć swoje pomysły.
Silnik gry
Już na wstępnym etapie zapadają decyzje dotyczące silnika gry. Można go napisać samemu lub skorzystać z licencji gotowego produktu. W przypadku Mass Effect 3 skorzystano z Unreal Engine. Silnik ten wykorzystuje zaawansowane technologie, dzięki czemu możliwe się stało stworzenie rewelacyjnej grafiki trzeciego Mass Effecta, o czym można się przekonać, oglądając zapowiedź wideo gry na kanale YouTube PC Formatu lub na płycie dołączonej do numeru.
Ogromną zaletą Unreal Engine 3 jest również jego multiplatformowość, co pozwala na równoległe tworzenie wersji na PC, Xboksa 360 oraz PS3. Developer oszczędza w ten sposób wiele pieniędzy i chroni się przed stratami z tytułu nieuzyskanych przychodów, jakie poniósł chociażby CD Projekt RED, gdy się okazało, że Wiedźmin nie ukaże się na Xboksa m.in. ze względu na problemy z konwersją.
Zwieńczeniem prac core teamu jest przygotowanie dokumentu zawierającego wytyczne dla wszystkich członków zespołu do etapu realizacji projektu, zbiór wszystkich niezbędnych informacji, ogólny opis gry, koncept arty i strategie.
Realizacja
Realizacja projektu zaczyna się od stworzenia prototypu mającego ukazać najważniejsze założenia, przetestować je i skorygować. To taka gra pokazowa, bazująca na symbolach, uproszczeniach i próbkach. Prototyp nie musi być wykonany w języku gry, i zwykle nie jest. Z reguły tworzy się go z pomocą środowiska RAD lub innych tego typu narzędzi, pozwalających na błyskawiczne wprowadzanie zmian.
Kiedy prototyp zostanie już dopracowany, zaczyna się zasadnicza produkcja. Poszczególne zespoły przygotowują poziomy, tworzą grafikę, opracowują modele obiektów i postaci, a następnie animują je. Zespół scenarzystów cały czas dopracowuje fabułę i tworzy dialogi. Równolegle produkowana jest muzyka i efekty dźwiękowe.
W przypadku trzeciej wersji Mass Effecta nad oprawą audio pracowało wielu specjalistów znanych ze srebrnego ekranu, z Clintem Mansellem na czele. Jego kunszt mogliśmy wcześniej podziwiać m.in. w filmach „Czarny łabędź” oraz „Requiem dla snu”.