Co ci da społeczność profesjonalistów
|
- Potencjalny pracodawca znajdzie cię z łatwością.
- Podtrzymasz kontakty zawodowe z różnych okresów kariery.
- Nawiążesz nowe kontakty dzięki rekomendacji znajomych.
- Zbudujesz wizerunek profesjonalisty w swojej branży.
- Twój profil będzie się pojawiał na pierwszym miejscu w wynikach Google po wpisaniu nazwiska.
|
Sieć takich kontaktów zbudujesz bez wysiłku za pomocą wyspecjalizowanego serwisu społecznościowego, na którym możesz założyć profil z informacją o doświadczeniu zawodowym i zajmowanych stanowiskach. Teoretycznie informacje o kwalifikacjach mógłbyś wyeksponować na profilu Naszej-klasy czy Facebooka, ale twoje CV dla przyjaciół będzie mało ciekawe.
Konto w serwisie dla profesjonalistów ma olbrzymi walor autopromocyjny. Tworząc profil, eksponujesz sukcesy i umiejętności, ukrywasz drobne potknięcia czy braki w doświadczeniu na pewnych stanowiskach. Pamietaj, że profile z serwisów społecznościowych dla fachowców trafią na początek listy wyników Google, generowanej po wpisaniu do wyszukiwarki twojego nazwiska. Partner biznesowy czy headhunter, „googlując cię”, w pierwszej kolejności trafi na informacje dla ciebie korzystne.
GoldenLine – dla zawodowców
Pierwszy profil najlepiej założyć na GoldenLine. To najpopularniejsza polska społeczność dla profesjonalistów. Według badania Megapanel PBI/Gemius czerwiec 2009, miesięcznie odwiedza go ok. 1,2 mln internautów.
Centralnym elementem profilu w GoldenLine jest resume z informacjami dotyczącymi kariery zawodowej. Na podstawie nazw firm podawanych w CV system podsuwa potencjalne kontakty – kolegów z pracy obecnej lub poprzedniej. Jak umieścić wpis w CV i dodawać kontakty, czytaj w ramce poniżej.
GoldenLine w pigułce, czyli jak szybko zwiększyć swoje zawodowe szanse
|
DODAWANIE WPISU DO CV Kliknij link Ustawienia, a następnie, w sekcji Mój profil, link Edycja profilu. W sekcji Doświadczenie zawodowe kliknij link [dodaj]. Otworzy się formularz edycyjny, w którym musisz wypełnić pola Nazwa miejsca pracy i Stanowisko oraz wskazać okres zatrudnienia lub moment podjęcia pracy na aktualnej posadzie. Choć nie jest to konieczne, warto wypełnić pole Zakres obowiązków. Po zakończeniu edycji kliknij Zmień. Aby zwiększyć wiarygodność opisu, poproś znajomego o referencje. Może je wpisać po wejściu na twój profil i kliknięciu linku [Wystaw referencję] przy opisie kariery.
DODAWANIE KONTAKTÓW Aby dodać znajomego do swojego profilu, wpisz jego nazwisko w polu wyszukiwarki portalu – jest w prawym górnym rogu strony – i kliknij przycisk Szukaj. Znajdź na liście wyników właściwą osobę i wejdź na jej profil, klikając nazwisko. Tam, w sekcji Menu, kliknij odnośnik Zaproś do kontaktów. Osoba ta otrzyma e-mail z prośbą o zaakceptowanie cię jako znajomego w serwisie.
ZAPISYWANIE SIĘ DO GRUPY Aby zapisać się do grupy dyskusyjnej, po zalogowaniu do konta GoldenLine wskaż w menu zakładkę Grupy, a następnie kliknij opcję Wszystkie. W katalogu znajdź interesujące cię forum, kliknij jego nazwę, a po wejściu do grupy kliknij odnośnik Dołącz.
|
GoldenLine to także grupy dyskusyjne. W większości są skoncentrowane na sprawach zawodowych oraz biznesowych poszczególnych branż, reprezentowanych w serwisie. Ale nie brakuje grup hobbistycznych czy regionalnych. Fora w GoldenLine są doskonałym miejscem do poznawania nowych ludzi, wykonujących podobny zawód, co przekłada się na wzrost liczby kontaktów w profilu.
Inne polskie serwisy
Podobnie jak GoldenLine zorganizowane są serwisy: Biznes.net, Ogniwo.net oraz Link2u.pl. Zawierają profile bazujące na informacjach o karierze, listy kontaktów i grupy dyskusyjne. Tyle że mają nieco inaczej rozłożone akcenty.
Biznes.net jest skierowany głównie do ludzi prowadzących działalność biznesową. Oprócz profili zawiera katalog firm oraz kalendarium konferencji i szkoleń o tematyce biznesowej. W Ogniwie ważnym elementem jest wyszukiwarka ofert pracy, pochodzących z kilku portali (m.in. Jobs.pl), a w Link2u – ranking pracodawców, tworzony na podstawie ocen i opinii internautów.
Światowy LinkedIn
Na świecie wśród profesjonalistów liczy się tylko LinkedIn. Obecnie korzystają z niego 43 miliony internautów ze 170 różnych branż. Jest wśród nich wielu polskich specjalistów. Menedżerowie wręcz snobują się na posiadanie profilu LinkedIn, koniecznie w języku angielskim (serwis nie jest spolszczony).
LinkedIn jest godny uwagi nie tylko ze względu na zasięg, ale także użyteczne rozwiązania. Na przykład po wejściu do profilu osoby, której nie masz w swoich kontaktach, pojawia się informacja o tym, czy łączą was jacyś znajomi lub znajomi znajomych. Serwis podpowiada w ten sposób ścieżkę kontaktu z daną osobą za pośrednictwem osób, które mogą cię rekomendować.
W LinkedIn ciekawie działają inne mechanizmy społecznościowe. Na przykład zamiast forów dyskusyjnych jest mechanizm odpowiedzi. Jeśli masz pytanie, wpisujesz je na listę i czekasz, aż ktoś odpowie. Pytania z odpowiedziami są archiwizowane i udostępniane przez wyszukiwarkę, dzięki czemu stanowią swoistą bazę wiedzy. Wyszukiwanie można ograniczyć do odpowiedzi dotyczących tylko jednej branży.