Najwięcej gier mobilnych stworzono dotychczas dla urządzeń Apple – iPoda Touch, iPhone’a i iPada. Ponad 30 tys. tytułów. Gry zajmują wszystkie miejsca na liście top 10 najpopularniejszych aplikacji w AppStore.
Z tego powodu mobilne gry najszybciej rozwijają się właśnie na tej platformie (iOS).
Epicka grafika
Pierwszy sygnał o nadchodzącej erze mobilnych gier z nowoczesną grafiką nadszedł wraz z opublikowaniem we wrześniu 2010 roku dema technologicznego o nazwie Epic Citadel . Program korzystał ze znanego z pecetów i konsoli stacjonarnych silnika Unreal Engine 3 i pozwalał odbyć krótką wycieczkę po średniowiecznym mieście. Nie była to gra sensu stricte, ale dobrze pokazywała możliwości platformy iOS oraz silnika graficznego.
W listopadzie do sprzedaży trafiła gra Rage HD wyprodukowana przez legendarne studio id Software (twórców m.in. serii Quake i Doom). Gra prezentuje się szczególnie dobrze na iPhonie 4 i iPadzie. Jednak sama rozgrywka jest prosta – ostro skrytykowano automatyczne chodzenie po planszy.
Miano najładniejszej gry na urządzenia Apple aktualnie dzierży Infinity Blade . Graficznie zbliżona do Epic Citadel jest grą zręcznościową z elementami RPG. Jak w Rage gracz nie może swobodnie poruszać się po poziomach, ale w grze znalazły się elementy rozwoju postaci i zdobywania nowego ekwipunku.
Inne systemy
Gry dostępne na innych platformach poziomem grafiki nie odstają znacząco od tych z urządzeń Apple. Tytułów z zaawansowaną grafiką – podobnie jak dla systemu iOS – jest ledwie garstka, ale będzie ich dynamicznie przybywało.
Posiadacze smartfonów z Symbianem i Androidem mogą cieszyć oczy bardzo ładnie wyglądającymi wyścigami samochodowymi Asphalt 5 HD oraz zaawansowaną grafiką gra zręcznościowej z elementami platformowymi Avatar HD.
System Windows Phone 7 (patrz
100) to produkt bardzo młody, więc oferta gier jest tu bardzo ograniczona. Jednak już pierwsze tytuły, np. The Harvest , pokazują, że w tym systemie drzemie duży potencjał. Zwłaszcza że to właśnie Windows Phone ma najciekawszą usługę do zarządzania grami, dzielenia się wynikami ze znajomymi, a w przyszłości także do wspólnego grania on-
line. Mowa o znanej z konsoli Xbox 360 usłudze Xbox Live. Podobne narzędzie dostępne jest także w iOS, ale w przeciwieństwie do XBL nie współpracuje ze wszystkimi grami dla tego systemu.
Takie centrum gier stwarza ogromne możliwości. Konsolowy Xbox Live napędza sprzedaż gier w postaci elektronicznej. Dzięki dostarczaniu materiałów na temat gier: wersji demo, trailerów, tapet, zachęca graczy do spędzania z konsolą więcej czasu. To skutkuje częstszymi zakupami gier i tak koło się zamyka. Ten fenomen jest do powtórzenia na smartfonach.
Kwestia sprzętu
Wraz z pojawieniem się na smartfonach gier z nowoczesną grafiką powstał problem ich uruchamiania na starszych modelach smartfonów. Na przykład wspomniane Avatar HD i Asphalt 5 HD w wersji na Symbiana można obecnie uruchomić tylko na Nokii N8 i N7.
Podobnie jest w przypadku Androida – nawet mniej obciążające tytuły, np. popularna na wszystkich platformach gra Angry Birds, nie uruchamiają się na pierwszych modelach smartfonów z tym systemem.
Gry na iOS także „wolą” najnowsze modele urządzeń. Tytuł Infinity Blade uruchomisz tylko na iPhonie 3 GS i 4 oraz na iPodzie Touch 3 i 4. Starsze urządzenia nie nadają się ze względu na znacznie słabszy procesor lub brak aktualizacji systemu operacyjnego. Dodatkowo najwyższą płynność wyświetlania grafiki oferuje tylko najnowszy model iPhone’a, choć strata wydajności w przypadku 3 GS nie jest duża.
W przypadku gry Rage producent udostępnił dwie wersje aplikacji. Jedna z oznaczeniem HD jest przeznaczona do najnowszych urządzeń. Druga oferuje grafikę gorszej jakości, ale uruchomisz ją także na starszych modelach gadżetów
Apple’a, np. na iPhonie 3G.
Smartfony a konsolki
Handheldy wciąż mają jedną istotną przewagę nad smartfonami – sprzętowe przyciski, dzięki którym możliwe jest granie bez zasłaniania ekranu palcami.
Idealnym rozwiązaniem będzie połączenie smartfonu z konsolą przenośną, nad którą prawdopodobnie pracuje Sony Ericsson (Sony to producent drugiej co do popularności konsolki przenośnej Playstation Portable). Konsolka-telefon (SE Z1 – patrz zdjęcie) to smartfon działający z wykorzystaniem systemu operacyjnego Android. Urządzenie ma wysuwany panel, który zawiera przyciski znane z konsolki PSP.
Gdzie kupować
Gry kupisz w elektronicznych sklepach dostępnych z poziomu smartfonu. Każdy system ma własny sklep z grami, a niektóre gry mają wersje na kilka systemów (choć mogą prezentować różną jakość). Ceny gier zaczynają się od kilku złotych i rzadko przekraczają 20 zł. Zapłacisz za nie kartą kredytową (musisz ją wcześniej przypisać do swojego konta w sklepie). Nie obawiaj się, że kupisz grę niekompatybilną z twoim smartfonem – w ofercie sklepu wyświetlane są tylko aplikacje obsługiwane przez dane urządzenie.