Google uprzedza o szybkich zmianach
Bo temat jest zbyt świeży
Do niektórych wyników wyszukiwania prezentowanych przez Google'a dodawane jest ostrzeżenie „wygląda na to, że te wyniki szybko się zmieniają". Dodatkowy komunikat wyjaśnia, że „jeśli ten temat jest nowy, zamieszczenie wyników z wiarygodnych źródeł może w pewnych przypadkach zająć trochę czasu".
Powiadomienie pojawia się w anglojęzycznych wynikach wyszukiwania w Stanach Zjednoczonych, gdy interesujący temat szybko się rozwija, a część źródeł nie została jeszcze uwzględniona. W nadchodzących miesiącach Google wdroży tę funkcję także w innych krajach.
First time I've seen this response from Google Search. Positive step to communicating that something is newsy/breaking (my search was for a breaking culture war story), and highlighting that facts are not all known or consensus on what happened is still being formed. pic.twitter.com/kdv4OAHRlw
— Renee DiResta (@noUpside) June 23, 2021
„Chociaż wyszukiwarka Google zawsze pokazuje najbardziej przydatne wyniki, jakie możemy dostarczyć, czasami wiarygodne informacje, których szukasz, po prostu nie są jeszcze dostępne online" – wyjaśnia firma w poście opublikowanym w blogu. „Taka sytuacja ma miejsce szczególnie w przypadku najświeższych wiadomości, kiedy informacje opublikowane jako pierwsze mogą nie być najbardziej wiarygodne". Serwis informacyjny poświęcony technologii Doliny Krzemowej Recode poinformował o tej funkcji wczoraj, po tweecie otrzymanym od Renee DiResty z Obserwatorium Internetowego Stanford.
UFO, strzelaniny i ostrzeżenia
Opublikowano przykładowy zrzut ekranu w wyszukiwarce zawierający frazę: „UFO przemieszczające się 106 mil na godzinę sfilmowane " jest komunikatem o zaobserwowaniu UFO w 2016 roku w Walii. Ostrzeżenie Google'a brzmi: „Wygląda na to, że rezultaty wyszukiwania zmieniają się szybko". „Ktoś otrzymał ten film z policyjnym raportem opublikowanym w Walii i nagłośnił całą rzecz w prasie. Ale wciąż niewiele wiemy na ten temat" – powiedział serwisowi Recode przedstawiciel Google'a, Danny Sullivan, i dodał: „Ale ludzie prawdopodobnie tego szukają, informacje mogą krążyć po mediach społecznościowych, z pewnością pojawią się nowe doniesienia".
Istnieją również bardziej poważne sytuacje, w których Google nieumyślnie przedstawia nieprawdziwe informacje – np. po masowych strzelaninach (gdy pierwsze oficjalne raporty są często niedokładne, a celowa dezinformacja występuje powszechnie). Wyświetlone ostrzeżenie niekoniecznie zablokuje pojawienie się nieodpowiednich treści, może jednak sprawić, że przestaną być legitymizowane niewiarygodne, wczesne wyniki wyszukiwania, umieszczone wysoko na liście pokazywanej przez Google'a.
fot. Pixabay