Amazon faworyzuje własne marki w wynikach wyszukiwania
Własne, czyli lepsze
Organizacja pozarządowa The Markup na podstawie analizy wyników zleconych przez siebie badań stwierdziła, że Amazon umieszcza w wynikach wyszukiwania produkty własnych marek (pozornie niezwiązane z platformą) wyżej niż produkty konkurentów mające lepsze oceny klientów i większą sprzedaż.
Działacze The Markup twierdzą, że Amazon umieścił własne płatki śniadaniowe Happy Belly Cinnamon Crunch, ocenione na cztery gwiazdki i opatrzone 1010 recenzjami, wyżej niż płatki z lepszymi ocenami i większą liczbą recenzji (np. Cap'n Crunch – pięć gwiazdek, 14 069 recenzji czy Honey Bunches of Oats – pięć gwiazdek, 5205 recenzji). Podobna sytuacja dotyczyła również odkurzacza ekskluzywnej marki Amazon Noisz, który znalazł się na szczycie listy produktów, wyprzedzając modele Bissell, Eureka i Hoover, mimo że te były wyżej oceniane i miały większą liczbę recenzji.
Były pracownik Amazona powiedział przedstawicielom The Markup, że gigant zapewniał nowym produktom własnej marki miejsce na szczycie rankingów wyszukiwania. Miał jednak skończyć z tą praktyką. The Markup twierdzi, że tak się nie stało.
A sprzedaż rośnie
Zapewniając swoim markom najlepsze miejsce w wynikach wyszukiwania, amerykańska firma znacząco zwiększa sprzedaż. Tylko trzy pierwsze produkty na stronie wyników wyszukiwania generują 64 procent wszystkich kliknięć. Nell Rona, rzeczniczka Amazona, w oświadczeniu zaprzeczyła procederowi faworyzowania własnych marek i odmówiła odpowiedzi na wszystkie 10 pytań postawionych przez The Markup. Kobieta przyznała, że nie ujawni informacji, które marki są własnością Amazona, ponieważ tego rodzaju dane „nie są własnością firmy".
fot. Gerd Altmann - Pixabay