Chiny: spać, nie grać!
Nowe prawo dla graczy
Według obowiązującego w Chinach prawa w godzinach 22.00–8.00 osoby nieletnie mają zakaz grania w gry komputerowe. W pozostałych godzinach można oddawać się tej rozrywce, lecz nie dłużej niż 90 minut w ciągu doby.
Limit wydatków dokonywanych za pomocą mikropłatności w grach wynosi równowartość 57 dolarów miesięcznie. Nowe, uchwalone w 2019 roku prawo zobowiązuje wszystkich, niezależnie od wieku, do rejestracji z podaniem prawdziwych danych oraz zabrania grać w gry, które eksponują seksualność, krew, przemoc i hazard.
Państwowa Administracja Prasy i Publikacji oraz Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego w Chinach poinformowały, że współpracują z firmami technologicznymi takimi jak Tencent w celu stworzenia „ujednoliconego systemu identyfikacji" gier oraz wyegzekwowania przepisów dotyczących cenzury.
Permanentna inwigilacja
W opublikowanym komunikacie Tencent poinformował, że zastosowany przez niego mechanizm kontroli nosi nazwę „Midnight Patrol" i wykorzystuje system skanowania twarzy graczy. Wyniki są porównywane z bazą danych, którą dysponują chińskie władze, a używają do obsługi systemu kredytów społecznych.
System ten obejmuje wszystkie aspekty życia w Chinach, służąc do oceniania zachowania i wiarygodności obywateli. Od z góry przyznanej liczby punktów są odejmowane punkty za złe zachowanie; za dobre zachowania są dodawane. O klasyfikacji uczynków decydują władze. Osoby z niewystarczającą liczbą punktów podlegają karom nakładanym przez Naczelny Sąd Ludowy – zostają pozbawione np. możliwości zakupienia biletu lotniczego, objęte zakazem podróżowania niektórymi liniami kolejowymi, kupowania nieruchomości lub zaciągania pożyczek.
Kradną, by grać
Rządowa agencja Sixth Tone jako uzasadnienie dla wprowadzanych rozwiązań podaje rzekome kradzieże, jakich dopuszczają się nieletni poszukujący funduszy na mikropłatności umożliwiające granie oraz zbyt długie przebywanie w kafejkach internetowych (ciągle popularnych w Chinach).
„Każdy, kto odmówi lub nie przejdzie weryfikacji twarzy, będzie traktowany jako osoba niepełnoletnia i wyrzucony z gry" – pisze koncern w komunikacie.
Program kontroli obejmie początkowo listę ok. 60 gier. Nie znajdzie się na niej e-sportowy League of Legends wydawany przez Riot Games, którego właścicielem od 2011 roku jest... Tencent.
Chiny są jednym z największych rynków gier na świecie, który według szacunków do 2025 roku będzie liczył 781 milionów graczy; jego przychody wyniosą 55 miliardów dolarów. Tencent, który jest również właścicielem platformy komunikacyjnej WeChat, ma ogromny udział w tym rynku i odnotował 43,6 miliarda juanów (ponad 6,7 miliarda dolarów) w przychodach z gier w pierwszym kwartale 2021 roku.
fot. Pixabay