Domowa informatyzacja Polaków
W ciągu ostatniego roku podwoiła się liczba gospodarstw domowych posiadających telewizor HD/ HDReady. O połowę wzrosła też liczba laptopów, a mobilny dostęp do Internetu dostarczany przez operatorów telefonii komórkowej ma już co dziesiąty polski internauta - to dwukrotnie więcej niż w roku ubiegłym.
W ciągu ostatniego roku odsetek gospodarstw domowych posiadających dostęp do internetu wzrósł z 38 do 48 proc. Poprawiła się nie tylko ilość, ale i jakość łączy. Obecnie 39 proc. internautów korzysta ze stałego łącza oferowanego przez operatora telefonii stacjonarnej (np. z popularnej Neostrady). Dalsze 22 proc. internautów korzysta z usług operatora telewizji kablowej, a 16 proc. z internetem łączy się dzięki lokalnemu dostawcy osiedlowemu. Do lamusa przechodzą modemy, z których korzysta jedynie 2 proc. internautów. Prawdziwy boom przeżywają za to operatorzy telefonii komórkowej. Z oferowanego przez nich mobilnego dostępu do sieci rok temu korzystał co dwudziesty internauta. Obecnie – co dziesiąty.
Internauci stają się coraz bardziej mobilni. Obecnie w polskich domach jest ok. 50 proc. więcej laptopów niż rok temu – można je znaleźć w 16 proc. gospodarstw domowych. Co ciekawe, ciągle lekko rośnie nasycenie komputerami stacjonarnymi. Odsetek gospodarstw wyposażonych w stacjonarne PC’ty wzrósł z 44 do 51 proc.
Co robi Polak w cyfrowym domu?
Coraz częściej oglądamy telewizję na telewizorach HD/ HD Ready. Do posiadania takiego sprzętu przyznał się co piąty ankietowany (22 proc.). W zeszłym roku takich deklaracji było połowę mniej! Jedna trzecia z nas (31 proc.) ogląda też filmy korzystając z multimedialnego odtwarzacza DVD, zaś jedna czwarta (26 proc.) posiada przenośny odtwarzacz mp3 lub mp4. Obraz z kamery internetowej może przesłać 7 proc. badanych, ale dane i pliki multimedialne na dysku zewnętrznym może gromadzić zaledwie 3 proc. Polaków. Coraz rzadziej w polskim domu można skorzystać z telefonu stacjonarnego. Tradycyjną linię telefoniczną posiada obecnie 36 proc. gospodarstw domowych. W zeszłym roku było ich 41 proc. Najmniejszą popularnością wśród Polaków cieszą się palmtopy – jego obecność w gospodarstwie domowym zadeklarowało jedynie 1 proc. ankietowanych.
Cyfrowa dziura
Jak pokazują badania dostęp do elektroniki użytkowej i nowych technologii ciągle warunkowany jest miejscem zamieszkania. Mimo dynamicznego, 60 proc. wzrostu dostępności, z Internetu na wsiach korzysta tylko nieco ponad jedna trzecia (37 proc.) gospodarstw domowych. Takich gospodarstw w miastach jest już ponad połowa (56 proc.). W dużych miastach laptop w gospodarstwach domowych obecny jest dwa razy częściej niż na wsiach (22 proc. w porównaniu do 11 proc. gospodarstw domowych). Podobnie telewizor HD/HD Ready (odpowiednio 15 i 31 proc.) czy router (odpowiednio 6 i 14 proc.).
Operatorzy telefonii komórkowej wypełniają bardzo ważną niszę na rynku usług dostępu do internetu. Ich rosnący udział jest nie tylko efektem agresywnej promocji ale również słabości tradycyjnych dostawców, którzy nie są w stanie zapewnić łącza internetowego wszystkim zainteresowanym klientom. Udział mobilnego dostępu do internetu w usługowym torcie będzie rósł wraz z rozwojem infrastruktury operatorów i spadającymi cenami. W ten sposób operatorzy komórkowi są w stanie w ciągu najbliższego roku ponownie podwoić liczbę klientów usług dostępowych. Sprzyja temu także rozwój usług mobilnych w naszych telefonach komórkowych, za pomocą których coraz częściej – oprócz przeglądania stron WWW – słuchamy internetowych stacji radiowych, oglądamy filmy korzystamy z serwisów społecznościowych, przesyłamy zdjęcia.
Z prowadzonych przez Millward Brown badań w różnych krajach europejskich w 2009 roku wynika, że Polscy konsumenci stosunkowo lepiej radzą sobie z kryzysem gospodarczym, niż mieszkańcy innych zarówno zamożniejszych, jak i mniej zamożnych krajów. Badanie D-Link Technology pokazuje, że wielu Polaków wykorzystało okres kryzysu do zakupów sprzętu, który dodatkowo jest cenowo coraz bardziej dostępny.
D-Link Technology Trend to cykliczne badanie nastawienia Polaków do nowych technologii. Realizowane jest na zlecenie firmy D-Link przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC. Badanie prowadzone jest w oparciu o bezpośrednie wywiady ankieterskie w domach respondentów na ogólnopolskiej próbie ok. 1000 osób, reprezentatywnej dla populacji Polaków w wieku 15+.