OpenGL 3.0
Grupa Khronos, pracująca nad specyfikacją OpenGL, ogłosiła na konferencji SIGGRAPH 2008 zakończenie prac nad API OpenGL 3.0 i językiem GLSL 1.30. Ku zaskoczeniu większości, zmiany nie są na tyle rewolucyjne, na ile były zapowiadane.
Nowe funkcje, jakie pojawiły się w OpenGL 3.0, to między innymi: * obiekty tablicy wierzchołków (Vertex Array Objects),
* obiekt bufora ramki,
* wsparcie dla 32-bitowego bufora głębi,
* renderowanie warunkowe,
* cztery nowe schematy kompresji tekstur,
Jednak programiści uważają, że nie są to wystarczające zmiany. Część z tych użytkowników, którzy dotychczas korzystali z OpenGL, jest gotowych zrezygnować ze standardu na rzecz Microsoftowego DirectX 10.x/11. Khronos Group zapowiada także pracę nad integracją OpenGL z OpenCL, stworzonym przez Apple językiem ułatwiającym programowanie równoległe między jednostkami CPU i GPU.
Źródło: Khronos Group