Polacy kochają e-sport. Oto dowód
Skąd pochodzą widzowie największych światowych turniejów e-sportowych? W dużej mierze z Polski. Dla wielu osób może to być zaskoczeniem, lecz dane udostępnione przez ESL dotyczące dwóch najważniejszych imprez e-sportowych organizowanych przez giganta rynku e-sportowego - finałów Intel Extreme Masters Katowice i ESL One mówią jasno - Polacy kochają e-sport, a liczba widzów rywalizacji na cyber arenach dynamicznie rośnie.
Polscy widzowie w TOP3 internetowej publiczności finałów Intel Extreme Masters Katowice 2016
Polscy widzowie stanowili aż 8% globalnej widowni streamingu z światowego finału Intel Extreme Masters 2016 w Katowicach.
W 2014 roku 831 tys. Polaków oglądało w Internecie rozgrywki Intel Extreme Masters Katowice, co odpowiadało 5,9 % oglądających na świecie. W 2016 roku widzów z Polski było już 2,82 mln i stanowili 8% światowej publiczności. Oznacza to prawie 340% wzrost, natomiast widownia z USA urosła o 264%, a Niemiecka o 200%.
TOP 5 krajów, z których pochodzili widzowie turnieju Intel Extreme Masters Katowice 2016:
• USA - 19,7% (7 mln)
• Niemcy - 8,1% (2,86 mln)
• Polska - 8% (2,82 mln)
• Szwecja - 5,7% (2 mln)
• Wielka Brytania - 5% (1,8 mln)
Polska widownia ESL One rośnie 25-krotnie!
Analiza internetowej publiczności prestiżowego turnieju ESL One Kolonia przyniosła jeszcze ciekawsze informacje.
Tylko w ciągu ostatnich 3 lat liczba polskich widzów turnieju ESL One wzrosła 25-krotnie - z ok. 99 tys. w roku 2014 do ok. 2,5 mln w 2016. I choć liczba widzów ESL One pochodzących z innych krajów również się zwiększa to właśnie polska widownia wzrosła zdecydowanie najmocniej.
Dla porównania dane z pozostałych topowych rynków - liczba widzów z USA wzrosła prawie 13-krotnie (z ok. 450 tys. do ok. 5,8 mln), z Niemiec 14-krotnie (z 191 tys. do 2,6 mln), ze Szwecji 12-krotnie (z 163 tys. do 1,9 mln).
TOP 5 krajów, z których pochodzili widzowie turnieju ESL One Cologne 2016:
· USA - 9,7% (5,8 mln)
· Niemcy - 4,5% (2,66 mln)
· Rosja - 4,3 % (2,53 mln)
· Polska 4,2% (2,5 mln)
· Szwecja 3,3% (1,9 mln)
W Polsce, podobnie jak na całym świecie e-sport znajduje się na fali wzrostowej. Szacuje się, że w 2016 roku wartość rynku e-sportowego w naszym kraju wyniesie 40 mln złotych, a za 2 lata, w 2018 roku sięgnie 52 mln złotych. Dominującą platformą streamingową w świecie e-sportu jest Twitch.tv należący do amerykańskiego Amazona. Jeśli chodzi o dostawców treści e-sportowych to ESL odpowiada aż za 23% materiałów e-sportowych oglądanych przez widzów, którzy w badanym 10-miesięcznym przedziale czasowym (08.2015-05.2016) oglądali rozgrywki przez 130 mln godzin.