Porsche wkroczy do branży e-rowerów
Jeden zamiast dwóch śladów
Założycielem firmy e-rowerowej jest „chorwacki Elon Musk" – Mate Rimac, związany także ze startupem zajmującym się supersamochodami elektrycznymi, Rimac Automobili (w którm Porsche również ma udziały).
Greyp Bikes produkuje niezwykle mocne elektryczne rowery górskie, w tym flagowy G6 z zawieszeniem o wartości 10 000 dolarów. Firma sprzedaje jednoślady w Europie, a niedawno rozpoczęła działalność w USA – ma siedzibę w San Pedro w Kalifornii.
Firma Porsche zdecydowała o przejęciu pakietu kontrolnego w Greyp w ramach planu inwestycji w pojazdy bezemisyjne i niskoemisyjne, w tym pojazdy hybrydowe typu plug-in i całkowicie elektryczne modele Porsche Taycan. Zapowiedziała też, że do 2030 r. będzie miała neutralny pod względem emisji CO2 bilans.
Sprzedaż e-rowerów rośnie na większości głównych rynków szybciej niż tradycyjnych rowerów. Według firmy badawczej NPD Group, liczba nabywców elektrycznych jednośladów wzrosła o 145 procent od 2019 do 2020 roku, ponad dwukrotnie więcej niż w przypadku rowerów tradycyjnych. Znacząco przyczyniła się do tego pandemia koronawirusa.
Niemiecka firma założona w 1931 roku przez Ferdinanda Porsche jest kolejnym przedsiębiorstwem specjalizującym się w pojazdach z silnikami spalinowymi, które wkracza w świat jednośladów elektrycznych. Wcześniej pojawiły się e-rowery Jeepa, Hummery, mocno reklamowane General Motors Ariv czy też interesująca seria 1 firmy Harley-Davidson.
fot. Greyp