Prawie połowa Polaków ma smartfony
Od dwóch lat wskaźnik ten przyrasta dla Polski mniej więcej o jedną trzecią: na początku 2012 roku mieliśmy 25 proc. użytkowników smartfonów, w styczniu 2013 już 33 proc. Jeśli przyjąć, że tempo przyrostu będzie takie samo, to na początku 2015 powinniśmy osiągnąć poziom prawie 60 proc. Nie ma powodów zakładać, że popularność smartfonów wśród Polaków w ciągu najbliższych dwóch lat będzie rosła wolniej niż w latach poprzednich. Weźmy choćby pod uwagę aktywność operatorów GSM oraz poprawiające się nastroje konsumenckie i koniunkturę w gospodarce.
Popularność smartfonów jest silnie zróżnicowana w zależności od wieku. Wśród najmłodszych badanych (15-19 lat) aż trzy czwarte (74 proc.) używa smartfona. Wraz z wiekiem udział ten maleje do mniej więcej połowy w grupie 40-latków (52 proc. w grupie 40-49 lat). Powyżej 50 lat następuje silniejszy spadek, ale nawet w grupie "60 lat i więcej" prawie co dziesiąty (9 proc.) korzysta ze smartfona.
Bardzo ważne jest również to, że rośnie świadomość polskich konsumentów na temat telefonów nowej generacji. Teraz praktycznie każdy użytkownik smartfona odróżnia go od "zwykłej" komórki - już tylko 7 proc. Polaków ma z tym problem. Jeszcze rok temu 42 proc. Ich posiadaczy nie była tego świadoma, a dwa lata temu aż 64 proc.
Na podstawie danych przedstawionych w raporcie "Marketing mobilny w Polsce 2013/2014" została przygotowana infografika pokazująca, jak w Polsce zmienił się sposób korzystania ze smartfonów w roku 2013 w porównaniu do roku 2012. Raport można pobrać ze strony: http://jestem.mobi/2014/02/nowy-raport-marketing-mobilny-w-polsce-2013-2014/
W 2013 roku 46 proc. posiadaczy smartfonów korzystało z aplikacji mobilnych. To o 31 proc. więcej niż w roku poprzednim. Z drugiej jednak strony więcej osób deklaruje całkowity brak zainteresowania aplikacjami. W roku 2012 z aplikacji nie korzystał co czwarty użytkownik smartfona, w roku 2013 już co trzeci.
Więcej osób surfuje po internecie z poziomu smartfonów. Z przeglądarek internetowych w smartfonach korzysta obecnie 64 proc. Polaków - to aż o 23 punkty procentowe więcej niż̇ przed rokiem. Zmniejszyła się również liczba tych, którzy deklarowali chęć surfowania w internecie w smartfonie i przekuli ją w działanie.
Wyraźnie spadło zainteresowanie QR kodami. W 2012 roku 7 proc. Polaków deklarowało skanowanie QR kodów i aż 33 proc. deklarowało chęć skorzystania z tej możliwości w przyszłości. W 2013 roku kody QR nadal były wykorzystywane przez małą grupę osób (6 proc. Polaków) i nawet przez tą grupę skanowane są bardzo rzadko. Aż 43 proc osób mniej jest zainteresowanych skanowaniem QR kodów w przyszłości.
W roku 2013 zdecydowanie zwiększyła się popularność komunikatorów mobilnych, takich jak np. Facebook Messenger, GG, Viber, WhatsApp. Korzysta z nich już 37 proc. Polaków, posiadających smartfony, podczas gdy przed rokiem było ich 20 proc. Również częstotliwość korzystania jest zauważalnie wyższa w porównaniu do roku 2012. Jednak cały czas bardzo duża grupa osób (43 proc.) deklaruje brak zainteresowania tego typu darmową aplikacją w smartfonie. SMS-y wciąż pozostają o wiele bardziej popularne. Ta funkcja telefonów, podobnie jak możliwość robienia zdjęć, jest mocno ukonstytuowana i w porównaniu do lat ubiegłych, niewiele się zmienia w częstotliwości jej użytkowania.
Portal INTERIA.PL miał patronat nad raportem "Marketing mobilny w Polsce 2013/2014".
Badanie zostało zrealizowane w dniach 11-16 stycznia 2014 roku na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej tysiąca gospodarstw domowych metodą wywiadów bezpośrednich (CAPI), przez TNS Polska.