Sphere - magiczna kula Microsoft
Wielodotykowy, sferyczny Sphere, od dawna zapowiadany przez naukowców z Microsoft, został wreszcie zaprezentowany. Pierwsza publiczna odsłona kuli miała miejsce w Redmond w USA na konferencji Microsoft Research Faculty Summit 2008, która odbyła się w dniach 28–29 lipca.
Sphere rozwija obecną już na rynku technologię Surface, która rozpoznaje jednocześnie różne sygnały, nie tylko dotykowe, ale i różnego rodzaju gesty umożliwiające wykonanie wielu czynności. W konstrukcji Sphere najbardziej istotne są dwa elementy. Nadrzędną rolę odgrywa projektor oświetlający ekran w kształcie globu, zaś do wykrywania dotyku wykorzystywane są czujniki podczerwieni. Sphere uruchamia te same programy co Surface, np. aplikacje do współdzielenia zdjęć, w których wielu użytkowników może obracać , rozciągać i przesuwać obrazy. Microsoft zaprezentował już wspomnianą zabawę zdjęciami, a także obracanie globu, wideo 360-stopniowe oraz grę przypominającą Ponga. Programiści z Microsoft opracowali algorytmy, dzięki którym obrazy pierwotnie przeznaczone do wykorzystania na płaskich ekranach, równie dobrze prezentują się na kuli.
Sferyczny kształt wyświetlacza czyni Sphere bardziej praktycznym w niektórych zastosowaniach, tj. grach czy przeglądaniu map. Innowacyjny kształt ekranu nowego produktu Microsoft jest realizacją zamierzeń korporacji, by do wyświetlania obrazów mogły służyć różne powierzchnie.