Sztuczna inteligencja ograniczy nadmiar bodźców
Zmiany w projektowaniu UX
Joël van Bodegraven, projektant produktów w holenderskiej firmie Adyen, przedstawił tezę, że sztuczna inteligencja (SI) znacząco wpłynie na sposób projektowania UX (user experience, doświadczenie użytkownika). W tej chwili zalewani jesteśmy ogromem informacji i bodźców, co stawia nas przed koniecznością wyboru. Sztuczna inteligencja ma je ograniczyć i sprawić, że „powódź zamieni się w przyjemny strumyk".
Według Bodegravena i innych ekspertów z dziedziny UX projektanci powinni brać przykład z działań SI i wykorzystywać jej mechanizmy.
Jak będą wyglądać aplikacje przyszłości?
Bodegraven wraz z innymi specjalistami UX opracowali serię e-booków opisujących wpływ SI na wygląd aplikacji i programów.
W jednej z nich Bodegraven razem z Chrisem Duffeyem, szefem strategii i innowacji SI w Adobe, pokazuje, jak sztuczna inteligencja wpływa na procesy projektowania i wykorzystanie danych w dostarczaniu istotnych dla użytkownika wrażeń. Na przykład może ona „działać jako asystent": pomagać w badaniach, zbieraniu danych lub bardziej kreatywnych zadaniach.
Sztuczna inteligencja potrafi też oczywiście analizować dane w celu określenia najlepszego UX dla konkretnej osoby. Pomoże też w projektowaniu systemów, ponieważ umie odkrywać aktualne wzorce i tworzyć nowe. Jak napisali autorzy: „Coraz więcej firm ufa, że SI zadba ona o ich systemy projektowe, aby były bardziej spójne dla użytkowników".
Klucz: prostota
Autorzy opracowali porady i zalecenia dla specjalistów UX, np: „humanizuj doświadczenia", „projektuj pod kątem minimalnego wkładu i maksymalnego wyniku", „dawaj mniejszy wybór". Jakość UX według ekspertów przyczyni się do sukcesu aplikacji lub systemu niezależnie od tego, ile zaawansowanych funkcji i opcji twórcy w nie wbudują. Prostota jest drogą do sukcesu w projektowaniu aplikacji – i tu może pomóc sztuczna inteligencja.
fot. PxHere