Sztuczna inteligencja przeszkadza w pracy
Potrzebne nowe ustawy
Wnioski takie płyną z raportu opracowanego przez brytyjską wielopartyjną grupę posłów (APPG).
„Szczególnie technologie monitorowania i wyznaczania celów wiążą się z wyraźnym negatywnym wpływem na samopoczucie psychiczne i fizyczne, ponieważ pracownicy doświadczają presji stałego mikrozarządzania i automatycznej oceny w czasie rzeczywistym" – stwierdzili członkowie APPG w raporcie zatytułowanym „Nowa granica: sztuczna inteligencja w pracy".
Biorąc pod uwagę wzrost znaczenia technologii nadzoru podczas pandemii raport zaleca wprowadzenie nowego aktu prawnego, który jasno określi, że sztuczna inteligencja nie może szkodzić ludziom.
Zgodnie z propozycjami APPG pracownicy otrzymaliby prawo do współprojektowania systemów opartych na algorytmach, w których komputery podejmują i wykonują decyzje dotyczące czyjejś pracy.
Autorzy raportu podkreślają, że wykorzystanie sztucznej inteligencji i algorytmów wywoływało poczucie niesprawiedliwości i braku niezależności wśród pracowników, którzy również nie są świadomi roli danych osobowych w podejmowaniu decyzji dotyczących sposobu wykonywania pracy.
Raport koncentrował się na pracownikach handlu detalicznego i zawierał opinie kierowców pojazdów dostawczych i kasjerów. Skarżyli się oni na systemy monitorowania i ustalanie celów, które powodowały wysoki poziom niepokoju odczuwany podczas wykonywania obowiązków.
fot. Pixabay