Usługi dodatkowe przenoszą na telefon stacjonarny funkcje typowe dla komórek, np. wysyłanie SMS-ów czy identyfikację połączenia. Jednak najwięcej usług służy do zarządzania połączeniami. Z tych ostatnich można korzystać na dowolnym aparacie z wybieraniem tonowym. Usługi „komórkowe” wymagają telefonów, oferujących specjalne funkcje.
Usługi jak w komórce
Aby wysłać SMS z telefonu stacjonarnego, aparat musi mieć wbudowaną taką funkcję (sprawdzisz to w instrukcji) i musi być odpowiednio skonfigurowany (informacje o tej prostej czynności uzyskasz w biurze obsługi klienta lub na stronie WWW operatora). Treść wiadomości wprowadzasz za pomocą klawiatury aparatu i wysyłasz, podając numer docelowy. Na telefon stacjonarny SMS zostanie dostarczony w postaci głosowej. Możesz też wysłać SMS na adres e-mailowy – podajesz go na początku wiadomości i wysyłasz ją na specjalny numer dostępowy.
Usługa identyfikacji numeru połączenia dzwoniącego działa na telefonach z funkcją CLIP. Taki aparat pokaże też historię połączeń odebranych i nieodebranych. Gdy chcesz zachować anonimowość, możesz zablokować wyświetlanie swojego numeru w telefonach z włączoną usługą identyfikacji numerów. Uważaj jednak, bo jeśli na tym telefonie aktywna jest też blokada połączeń anonimowych, nie będziesz mógł się dodzwonić.
Dzięki poczcie głosowej dzwoniące do ciebie osoby będą mogły zostawić wiadomość (nagranie do
60 s). Ty zaś możesz umieścić w swojej skrzynce nagranie z informacją dla nich. Usługa, łącznie z odsłuchiwaniem wiadomości ze swojego telefonu, jest bezpłatna.
Zarządzanie połączeniami
Wśród usług zarządzania połączeniami znajdziesz m.in. możliwość przekierowania przychodzącego połączenia pod inny numer telefonu (np. jeśli pracujesz w sobotę, możesz przekierować połączenie z domu do miejsca pracy). Usługa jest bezpłatna, ale będziesz musiał zapłacić za przekierowane połączenie. Jeśli np. przekierujesz połączenia z telefonu domowego na komórkę, to ten, kto dzwoni do ciebie, zapłaci za połączenie na twój domowy telefon, a za połączenie z twojego domu na komórkę zapłacisz ty.
Możesz też włączyć usługę typu „nie przeszkadzaj”. Wtedy dzwoniący do ciebie zostaną poproszeni o ponowny kontakt w innym terminie. Gdy zaś zależy ci na odebraniu każdego połączenia – nawet gdy prowadzisz inną rozmowę – skorzystaj z usługi połączenia oczekującego. Dzwoniąca osoba nie usłyszy sygnału zajętości, ale ty usłyszysz w słuchawce sygnał nadejścia drugiego połączenia. Przeskakując między połączeniami, możesz kontynuować obie rozmowy. Z kolei połączenie trójstronne pozwala nawiązać i prowadzić rozmowę z dwiema osobami naraz – obie będziesz słyszał w słuchawce.
Korzystaj z usług blokowania wybranych numerów, by ktoś nie dzwonił bez twojej wiedzy np. na numery 0–700. Możesz także zablokować połączenia międzymiastowe, międzynarodowe, z sieciami komórkowymi czy z internetem.
Usługa automatycznego połączenia przyda się np. dzieciom czy chorym, którzy nie mogą lub nie potrafią korzystać z klawiatury telefonu. Jeśli w czasie 6 s od podniesienia słuchawki nie wybiorą żadnego numeru, operator sam nawiąże połączenie z numerem, który został podany przy aktywowaniu usługi.
Dostępność i aktywacja
Nie każdy operator oferuje wszystkie opisane tu usługi. My też nie zdołaliśmy przedstawić wszystkich możliwości. Najlepiej poproś o listę usług w biurze obsługi klienta.
Sposób aktywacji usługi zależy od jej rodzaju i operatora. Jedynie wysyłania SMS-ów nie trzeba aktywować, a opłata jest pobierana za każdą wysłaną wiadomość. W Telekomunikacji Polskiej usługi zamawia się, dzwoniąc na błękitną linię lub przez serwis internetowy. U innych operatorów usługę najczęściej aktywuje się (i wyłącza), wybierając odpowiednie kombinacje klawiszy na klawiaturze telefonu (znajdziesz je na stronie WWW operatora).
Płatne usługi mają charakter abonamentu (np. identyfikacja numeru) albo płacisz za każde jednorazowe użycie usługi (np. budzenie). Opłaty są doliczane do miesięcznego rachunku telefonicznego.