Operatorzy telekomunikacyjni nie oferują taryf skonstruowanych specjalnie dla osób starszych, więc odpowiednią ofertę należy wybrać we własnym zakresie.
Pod uwagę musisz wziąć sposób, w jaki seniorzy korzystają z telefonu. Skoncentruj się na możliwości zapewnienia niskich kosztów rozmów, jak również perspektywach ich dodatkowego obniżenia w wyniku zakupienia usług dodatkowych (patrz tabelki poniżej). Zwróć uwagę na tanie SMS-y, ale tylko jeśli wiesz, że taka forma komunikacji będzie wykorzystywana. Nie poświęcaj uwagi bardziej zaawansowanym funkcjom, np. transmisji danych czy MMS-om.
Płać jak najmniej
W każdej z taryf znajdziez co najmniej 2–3 usługi pozwalające obniżyć koszty dzwonienia i SMS-ów, pakiety minut do wybranego numeru, tańsze połączenia wieczorami i w weekendy lub niższe stawki za rozmowy w ramach sieci.
Aby maksymalnie ograniczyć koszty dzwonienia, opłaca się wykupić taryfę dla seniora w tej samej sieci, z której korzystają członkowie jego rodziny lub znajomi. Pozwala to nie tylko wykupić pakiety minut na rozmowy w ramach sieci, ale w niektórych sieciach wręcz prowadzić rozmowy, płacąc stałą stawkę bez względu na długość ich trwania.
Ostatnio szeroko dostępne są także usługi, w których naliczenie opłat za rozmowę jest zawieszane po drugiej, a nawet pierwszej minucie połączenia – rozmawiasz godzinę, a płacisz jak za minutę.
Płacisz, kiedy chcesz
Pre-paid oferuje najniższe ceny połączeń (już od 27 groszy za minutę), ale wybór dodatkowych usług obniżających koszty jest najmniejszy. Pamiętaj, że w przypadku telefonu na kartę musisz dbać o utrzymanie ważności konta, czyli jego regularne doładowywanie. Na szczęście obecnie możliwe jest zdalne doładowanie telefonu, np. za pomocą internetowego przelewu – nie musisz osobiście wstukiwać kodu doładowującego do telefonu.
Pre-paid to najlepsze rozwiązanie dla użytkownika telefonu, który będzie przede wszystkim odbierał połączenia przychodzące. W takim wypadku wybierz taryfę, w której tzw. okres ważności konta jest najdłuższy, np. sieć Play lub wRodzinie (w obydwu bez względu na kwotę doładowania jest to 12 miesięcy).
Swoboda dzwonienia
Abonament daje największy wybór usług dodatkowych. Pozwala także kupić telefon dla seniora w atrakcyjnej cenie.
Choć podstawowe koszty wykonywania rozmów są w nim wyższe niż w taryfach na kartę, czyli pre-paidzie, to np. kupując dodatkowy pakiet minut, można zniwelować tę różnicę. Jednocześnie, wybierając abonament, zazwyczaj otrzymasz jakąś gratisową usługę, np. dodatkowy pakiet minut do wykorzystania w ramach sieci.
Te darmowe usługi w przypadku niższych kwot abonamentu – a raczej z takich będziesz wybierać taryfę dla seniora – nie obowiązują niestety przez cały czas trwania abonamentu, a zazwyczaj przez kilka pierwszych miesięcy.
Kontrola wydatków
Taryfy Mix, podobnie jak abonament, umożliwiają korzystanie z usług dodatkowych. Wybór jest jednak mniejszy. Rzadziej dostaniesz też jakąś gratisową usługę, a wybór telefonów jest ograniczony (ich ceny są też troszkę wyższe niż w abonamencie).
Zaletą taryfy Mix jest jednak pełna kontrola nad wydatkami – nie jest możliwe naliczenie wysokiego rachunku, ponieważ po wyczerpaniu środków z miesięcznego abonamentu kończy się możliwość wykonywania połączeń i korzystania z innych usług. Potrzebne jest dodatkowe doładowanie konta lub zaprzestanie korzystania z usługi do początku kolejnego okresu rozliczeniowego. W abonamencie ryzyko otrzymania wysokiej faktury w wyniku nieumiejętnego posłużenia się telefonem (np. wskutek zadzwonienia pod tzw. numer premium) jest wysokie.
Telefon od operatora
Wszyscy operatorzy oferują telefony dla seniora. Są to przede wszystkim dwa modele marki Emporia – Elegance i Talk oraz urządzenia firm MaxCom oraz ZTE. Niektóre telefony kupisz już za złotówkę nawet w najniższych taryfach abonamentowych.
W sieci Play telefony dla seniorów są dostępne na zamówienie – skontaktuj się z operatorem i zapytaj o ich aktualną dostępność.