GPMapa TOPO 2009
|
GPMapa TOPO to mapa Polski do urządzeń Garmin przeznaczonych do turystyki pieszej i rowerowej. Ułatwia orientację w terenie, bo łączy mapę Polski z danymi o ukształtowaniu terenu. Zawiera drogi, piesze i rowerowe szlaki turystyczne, poziomice, granice parków narodowych itp. oraz dodatkowe kategorie POI (szczyty, przełęcze, skrzyżowania szlaków). Koszt mapy to ok. 300 zł, a obecni posiadacze GPMapy mogą ją zakupić za połowę tej ceny.
|
Wady nawigacji samochodowych
Zestawy samochodowe są najtańszym rozwiązaniem do nawigacji, jednak nie sprawdzają się w innych zastosowaniach. W słońcu ekran staje się nieczytelny, a mapa prowadzi tą trasą, którą da się przejechać samochodem.
Ponadto zestawy samochodowe działają na akumulatorze 3–4 godziny, tymczasem wycieczka piesza czy rowerowa może trwać kilkanaście godzin. Co gorsza, akumulatora nie da się zmienić na trasie, bo nie jest on standardowy. Inna kwestia to odporność na warunki atmosferyczne – przemoczony zestaw samochodowy nie będzie działał poprawnie.
Pozostaje jeszcze sprawa zamocowania nawigatora. Zazwyczaj ma on uchwyt z przyssawką do szyby, którego wykorzystanie np. w rowerze nie jest możliwe.
Wszystkie te zastrzeżenia powodują, że obok nawigacji samochodowych pojawiło się wiele innych rozwiązań. Poniżej znajdują się ich przykłady oraz krótkie opisy.
Wyznaczanie trasy
Sposób wyznaczania trasy zależy od tego, jakim środkiem lokomocji się poruszamy. Nawigacja samochodowa czy motocyklowa może korzystać z map przełajowych, ale w urządzeniach rowerowych czy ręcznych wyznaczanie trasy odbywa się zupełnie inaczej. Rowerowe są traktowane zwykle jako urządzenia treningowe, a nie nawigacyjne, aczkolwiek również potrafią doprowadzić do celu. W urządzeniu takim, jak np. Edge 605, jest domyślnie zainstalowana mapa Europy, ale można podłączyć opcjonalną szczegółową mapę ulic MapSource City Navigator (na karcie pamięci).
Nawigacje przeznaczone dla piechurów wcale nie muszą mieć siatki dróg. Prowadzą do celu w linii prostej, na podstawie współrzędnych miejsca docelowego. Tak działa np. niedrogi Garmin eTrex H z funkcją TrackBack, która umożliwia powrót do tego samego miejsca, skąd wyruszyliśmy. Droższe nawigacje piesze mogą mieć bazę miejscowości oraz mapy drogowe.
Eksploatacja
W przypadku urządzeń ręcznych, eksploatowanych przez wiele godzin bez przerwy, kluczowe znaczenie ma zasilanie. Dlatego urządzenia tego typu są zasilane bateriami „paluszkami”, które w razie potrzeby można łatwo wymienić.
Ekran musi być dobrze widoczny w świetle słonecznym. Dlatego czasem jest monochromatyczny i nie ma warstwy dotykowej – poprawia to znacznie jego widoczność. Urządzenia są obsługiwane przyciskami zlokalizowanymi na obudowie urządzenia.
Nawigacja ręczna czy motocyklowa musi mieć też bardzo czuły odbiornik GPS. Pozwala to na korzystanie z urządzenia tam, gdzie jakość sygnału jest bardzo słaba.
Warto też dodać, że nawigacje „niesamochodowe” mają obudowy zapewniające ochronę IPX7, co oznacza możliwość zanurzenia ich w wodzie na głębokość 1 metra.