O skuteczności aplikacji nawigującej decydują przede wszystkim zawartość i aktualność zainstalowanych w programie map, jakość algorytmów wyznaczających trasę i kategoryzacja dróg, czyli informacje o przepustowości arterii, ograniczeniach prędkości, opłatach za przejazd. Dla pieszego lub rowerzysty istotne jest, aby mapa zawierała drogi gruntowe, polne i szlaki turystyczne oraz żeby algorytm programu brał je pod uwagę podczas wyznaczania trasy. Wszystkim podróżującym przyda się obszerna baza POI – punktów użyteczności publicznej, w których zawierają się praktycznie wszystkie obiekty, od sklepów i bankomatów, przez hotele i restauracje, po teatry i kina.
Jak mapa
Programy dostępne w sklepach z aplikacjami korzystają z różnych map cyfrowych. Są to zarówno produkty zagraniczne, np. TeleAtlas i Navteq, jak i krajowe mapy firm Geosystems i Imagis. Te mapy najczęściej wykorzystywane są w aplikacjach do nawigacji samochodowej. Dużą grupę zwolenników mają projekty społecznościowe – międzynarodowy OpenStreetMap (OSM) i lokalny Uzupełniająca Mapa Polski – prawie cała Polska (UMP – pcPL). W nich mapy są tworzone przez samych użytkowników i dostępne za darmo na zasadzie otwartych licencji. Z darmowych map najczęściej korzystają piesi i rowerzyści, choć nie ma przeciwwskazań do ich użycia podczas jazdy autem.
Niektóre aplikacje pozwalają na wykorzystanie map rastrowych – najprościej wyobrazić je sobie jako skan mapy papierowej. Takie mapy oferują wydawnictwa kartograficzne, np. krakowski Compass. Najbardziej przydatne będą na turystycznych szlakach, np. w górach.
Mapa może być przechowywana w pamięci smartfonu (najczęściej pobierasz ją razem z aplikacją) lub pobierana na bieżąco w trakcie podróży. Drugi sposób wymaga poniesienia kosztów transmisji danych. Na przykład w najpopularniejszym polskim programie z mapami online – NaviExpert – jest to około 250 KB na 100 km. Przed podróżą sprawdź cenę transmisji danych w swojej taryfie komórkowej. Być może twój abonament obejmuje pakiet danych. Jeśli nie, to zawsze możesz wykupić niewielki pakiet 100 MB, którego cena nie przekroczy 10 zł. Program z mapami online to zły pomysł, jeśli jedziesz za granicę – cena korzystania z transmisji danych w roamingu będzie zabójcza.
Co dla kogo
Cyfrowa mapa jest obudowana przez producenta aplikacji interfejsem użytkownika, bazą punktów POI, algorytmem wyznaczania trasy oraz dodatkowymi funkcjami charakterystycznymi dla typu aplikacji. Ponieważ żadna mapa (i co za tym idzie, aplikacja) nie będzie równie skuteczna podczas jazdy autem, rowerem i podróży pieszo, potrzebna jest specjalizacja.
Dla kierowcy niezbędne będą informacje o drogach jednokierunkowych, ograniczeniach prędkości, czasie trwania podróży. Istotne są też dodatkowe funkcje, np. asystent pasa ruchu, który pomaga poruszać się po skrzyżowaniach i autostradach, wyszukiwanie parkingu itp. Coraz częściej w programach nawigujących można spotkać funkcje angażujące użytkownika (bezpośrednio lub pośrednio). Kierowca może zgłaszać błędy na mapie, dodawać znalezione punkty POI. Ponieważ smartfon jest cały czas online, program może, o ile mu na to pozwolisz, kontrolować prędkość poruszania pojazdu i wysyłać informacje do serwera producenta programu za pomocą sieci komórkowej. Na podstawie informacji z wielu źródeł tworzona jest mapa korków. Te dane są następnie z powrotem kierowane do smartfonów użytkowników programu, aby aplikacja mogła ominąć utrudnienia podczas wyznaczania trasy. System nie jest idealny i bywa nieprecyzyjny. Jeśli w okolicy nie ma żadnego kierowcy używającego programu, to na mapie będzie brakowało aktualnych informacji o ruchu (wyświetlana może być najwyżej nieprecyzyjna prognoza wyliczona na podstawie danych archiwalnych).
Innym sposobem informowania użytkownika o utrudnieniach na drodze jest ręczne wysyłanie powiadomień o wypadkach i korkach przez samych kierujących. Podobnie jak w przypadku CB radia kierowcy ostrzegają się wzajemnie nie tylko o utrudnieniach, ale też kontrolach drogowych, radarach, nieoznakowanych pojazdach policyjnych.
Specjalistyczne programy do nawigacji rowerowej to zazwyczaj mapa Google obudowana funkcjami potrzebnymi rowerzyście – informacją o prędkości, czasie trwania podróży, pogodzie itp. Często program zawiera funkcję asystenta treningu, pozwala zapisywać ścieżki przebytych tras, prezentuje statystyki dotyczące treningu, pokonanych wzniesień, średniej prędkości. Niektóre aplikacje współpracują (przez bluetooth) z zewnętrznymi monitorami prędkości, tętna i pedałowania.
Jako program do nawigacji pieszej najlepiej sprawdzi się aplikacja pozwalająca użytkownikowi wybierać mapy, które wgra do smartfonu. Może to być np. bardzo szczegółowa mapa rastrowa z leśnymi i polnymi dróżkami. Mapę możesz wgrać w domu przed wyjazdem, korzystając z sieci Wi-Fi. W trakcie podróży wgrywanie mapy może okazać się kosztowne, bo mapy rastrowe mają dużą objętość. Zaletą aplikacji do nawigacji pieszej jest możliwość wgrania więcej niż jednej mapy (map z różnych źródeł). Aplikacja piesza, podobnie jak rowerowa, często oferuje możliwość zapisu śladu pokonanej drogi. Inne przydatne funkcje to np. cyfrowy kompas, integracja z turystycznymi usługami społecznościowymi (FourSquare), wsparcie zewnętrznych czujników w standardzie ANT+ (krokomierz, pulsometr).