Selfie w 5 krokach
Gdy pstrykasz selfie, automatycznie obserwujesz swoją twarz na ekranie telefonu. W rezultacie na zdjęciu twój wzrok będzie utkwiony w punkcie poza kadrem – oglądający takie zdjęcie będzie miał poczucie dyskomfortu i trudniej będzie mu wczuć się w sytuację.
Przed wyzwoleniem migawki odnajdź wzrokiem obiektyw aparatu i patrz prosto w niego. Na chwilę stracisz z oczu swoje odbicie, ale zdjęcie będzie znacznie lepsze. Kontrolę nad sytuacją pozwala zachować samowyzwalacz, który opóźni migawkę o kilka sekund i da czas na właściwe skierowanie wzroku. Użycie timera to także sposób na uzyskanie nieporuszonego zdjęcia. W niektórych telefonach migawkę można wyzwalać komendą głosową lub uśmiechem.
Umiejscowienie aparatu względem twarzy decyduje o tym, jak wyglądasz na zdjęciu - sposób trzymania telefonu powinien być dopasowany do fizjonomii. Większość osób najkorzystniej wypada, gdy obiektyw znajduje się odrobinę (ok. 10 stopni) powyżej linii oczu. Fotografowanie twarzy od dołu uwydatnia podbródek (tworzy efekt dodatkowego podbródka) i niepotrzebnie eksponuje nos. Natomiast osoby z wysokim czołem lub łysiną mogą delikatnie obniżyć obiektyw i lekko odchylić głowę, co ukryje niepożądane cechy. Odstające uszy można ukryć, ustawiając aparat lekko z boku w stosunku do środka twarzy.
Fotografowanie twarzy na wprost sprawia, że wygląda płasko, a charakterystyczne cechy fizjonomii mogą ulec zatarciu. Robiąc selfie, obróć głowę lekko w bok, pokaż ten profil, który uważasz za lepszy. Jeśli masz długi nos, nie przesadź z ustawianiem się bokiem do aparatu. Nie trzymaj telefonu zbyt blisko twarzy, bo jej elementy będą nienaturalnie powiększone. Stopniowo oddalaj aparat i obserwuj zmiany na ekranie. Najlepszy efekt daje zazwyczaj mocne wyciągnięcie ręki.
Światło dzienne to najlepszy sposób oświetlania zdjęcia. Użyj go nawet wtedy, gdy selfie robisz w pomieszczeniu – stań przodem do okna i przepuść światło np. przez firankę, aby je rozproszyć. Fotki w plenerze najlepiej robić, gdy słońce jest dość nisko (z rana i pod wieczór) albo w dzień o lekkim zachmurzeniu. W ostrym słońcu stań tak, by mieć je za plecami i doświetl twarz światłem słonecznym odbitym od białego muru lub innej powierzchni o neutralnym kolorze. Gdy słońca brakuje, trzeba zdać się na światło sztuczne. Może nim być ekran telefonu, w lampę doświetlającą zamieni go np. aplikacja Selfie Light.
Tu wszystko zależy od tematu zdjęcia. Jeśli jesteś nim ty lub jakiś element garderoby czy wyglądu, tło powinno być neutralne i współgrające z treścią zdjęcia. Kawałek gładkiej ściany znajdziesz wszędzie, a będzie znacznie lepszy niż słup latarni wyrastający ze środka głowy. Niekorzystne tło usuniesz w aplikacji Prisma za pomocą nowej funkcji rozmywania drugiego planu. Kiedy fotografujesz się w kontekście miejsca, musisz zostawić przestrzeń w kadrze na elementy tła. Spróbuj stanąć tak, by twoja sylwetka zajmowała boczną jedną trzecią kadru, resztę pozostawiając elementom krajobrazu. W takich sytuacjach przydaje się kijek do selfie, który pozwoli bardziej odsunąć telefon i objąć okiem obiektywu bardzo szeroką scenę.
Popularność nowej formy fotografii skłoniła niektórych producentów to stworzenia smartfonów dla miłośników zdjęć portretowych. Takie urządzenia wyposażone są w przednie kamery o parametrach kamery głównej – duży, jasny obiektyw (f/2.0 lub f/2.2) i matrycę wysokiej rozdzielczości – od 13 Mpix w górę. Mają też własne lampy doświetlające. Tak jest np. w Asus Zenfone Selfie, który ma dwie lampy z przodu, generujące różny kolor światła. Dzięki temu kolor skóry twarzy wygląda na zdjęciach bardzo naturalnie. Podobny element ma HTC Desire Eye.
Bardzo wysoką rozdzielczość matrycy przedniej kamery (16 Mpix) może pochwalić się phablet Sony Xperia XA1 Ultra. Przedni obiektyw w tym telefonie jest nawet stabilizowany optycznie. Niektórzy producenci decydują się na wyposażenie kamery selfie w obiektyw szerokokątny. LG V20 ma pole widzenia o kącie 120 stopni (standardowe wynosi 80–85 stopni). Można nim łatwiej robić zdjęcia grupowe, w kadrze zmieści się szerszy drugi plan. Telefon rejestruje też obraz z kamery przedniej i tylnej równocześnie.