Wiadomości tekstowe o rzekomych wygranych stały się zmorą użytkowników telefonów komórkowych.
Większość osób już wie, że udział w tej zabawie może kosztować sporo pieniędzy, a wygrana nie jest gwarantowana. Ale gdy pierwszy raz zetkniesz się z takim SMS-em, możesz dać się nabrać i wyślesz żądaną pustą wiadomość, często nawet za darmo. Niestety, kolejne SMS-y informują, że np. musisz jeszcze tylko odpowiedzieć na 3 pytania. Tyle że każda kolejna wiadomość to koszt od kilku do kilkudziesięciu złotych. Mimo że udzielisz poprawnych odpowiedzi, pojawią się następne zadania.
Na skargę do UOKiK
Cała otoczka konkursu budzi zaufanie, bo organizator ma twój numer, w telewizji pokazują się reklamy konkursu, a do udziału w nim zachęca znany celebryta. Nikt więc nie myśli o regulaminie, który jest dostępny w siedzibie organizatora. Gramy i liczymy na nagrodę.
Wielu uczestników konkursów czuje się oszukanych. Jak podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, do tej pory zgłosiło się kilkaset takich osób. UOKiK wszczął postępowanie w dziewięciu sprawach. Pracownicy weryfikują m.in. regulaminy konkursów, wzory SMS-ów, listy laureatów oraz otrzymanych nagród. Już teraz urząd ocenił, że komunikaty wysyłane przez organizatorów konkursów mogą sugerować zdobycie nagrody przez każdego uczestnika zabawy. Tymczasem zgodnie z trudno dostępnym regulaminem są one losowane wśród wszystkich uczestników.
Niezgodne z prawem
UOKiK już potwierdził, że wywoływanie wrażenia, iż konsument zdobędzie nagrodę po spełnieniu warunków zawartych w komunikacie – czyli wyśle SMS, podczas gdy w rzeczywistości nagrody są przydzielane na innych zasadach – jest niezgodne z prawem. Nieuczciwą praktyką jest też wywoływanie wrażenia, że pewne jest zdobycie nagrody, a nie jedynie udział w losowaniu o nią.
Wątpliwości urzędu wzbudzają też strony WWW, które oferują testy np. IQ, ale ich wynik jest ujawniany dopiero po wysłaniu SMS-a, często za kilkadziesiąt złotych. Jedno z postępowań UOKiK dotyczy właśnie odpłatnych testów.
Jeśli UOKiK stwierdzi nieprawidłowości w działaniu organizatora, będzie mógł mu wymierzyć karę w wysokości 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.
Czujesz się oszukany?
Konsumenci, którzy uważają, że zostali oszukani lub wprowadzeni w błąd, mogą skorzystać z pomocy rzeczników praw konsumentów. Porady są udzielane pod numerem 800 800 008.
Sprawdź cenę!
Cenę, jaką zapłacisz za wiadomość, możesz ustalić na podstawie numeru, pod który ją wysyłasz. Jeżeli numer zaczyna się na 7, to druga cyfra jest ceną SMS-a. Np. 7976 oznacza wysłanie wiadomości za 9 zł + VAT. Natomiast gdy na początku jest cyfra 9, to dwie następne oznaczają cenę, np. 93 567 informuje, że SMS kosztuje aż 35 zł + VAT.