Usługa telefonii stacjonarnej kupionej od operatora komórkowego może być świadczona na dwa sposoby.
Przez łącze stacjonarne TP
W pierwszym, tradycyjnym, wykorzystywana jest linia stacjonarna Telekomunikacji Polskiej (musisz posiadać taką linię, np. z usługą telefonu lub internetu). Korzystanie z takiej usługi nie różni się zbytnio od zakupionej bezpośrednio w TP. Tyle że inne są ceny (patrz tabelka „Oferty telefonii stacjonarnej w sieciach komórkowych”) i kto inny przysyła fakturę. Usługę tego rodzaju świadczy Orange i Era.
Przez sieć komórkową
W drugim sposobie do świadczenia usługi nie jest potrzebne żadne łącze stacjonarne. Sygnał jest wysyłany bezprzewodowo za pomocą sieci komórkowej operatora i nie musisz montować w domu żadnych gniazdek ani kłaść kabli. Taki telefon tylko z nazwy jest stacjonarny, bo jako aparatu telefonicznego możesz użyć dowolnej komórki (np. starego, nieużywanego modelu). Po umieszczeniu w nim karty SIM, udostępnianej w ramach usługi, możesz wykonywać i odbierać połączenia w promieniu do 500 metrów od lokalizacji, którą wskazałeś w umowie podpisanej z operatorem. Taką lokalizacją może być miejsce zamieszkania, miejsce pracy lub inne dowolne, do którego dociera sygnał sieci operatora. W danym momencie z usługi można korzystać tylko w jednej lokalizacji, ale operatorzy dopuszczają jej zmianę (jedynie w ramach tej samej strefy numeracyjnej). Kosztuje to kilka złotych.
Oferty i ich zawartość
W ramach usługi, bez względu na sposób jej świadczenia, co miesiąc otrzymujesz pakiet minut na połączenia. Możesz go zużyć na rozmowy z numerami stacjonarnymi wszystkich krajowych sieci, a czasem także z numerami komórkowymi operatora, który świadczy ci usługę telefonii stacjonarnej. Inne typy rozmów rozliczane są poza abonamentem. Osoby, które dzwonią do ciebie (na twój numer stacjonarny) zapłacą jak za połączenia z numerem stacjonarnym.
Oprócz podstawowego pakietu minut operatorzy oferują pakiety dodatkowe (płatne osobno), np. na połączenia z wybranymi numerami czy połączenia międzynarodowe. U operatora kupisz także telefon do obsługi bezprzewodowej linii stacjonarnej (np. jeśli nie masz starej komórki).
Jeśli dotychczas korzystałeś z linii stacjonarnej, możesz przenieść numer do nowego operatora. Potrzebne jest złożenie odpowiedniego podania w salonie operatora – weźmie on na siebie wszelkie formalności.