Cechy nowego Athlona
Najnowszy Athlon ma dwa rdzenie pracujące z częstotliwością 2,6 GHz każdy. Przy braku obciążenia częstotliwość nominalna jest obniżana do 1 GHz. Dzięki temu przy prawidłowo założonym zestawie chłodzenia jego temperatura w spoczynku nie powinna przekraczać 30 stopni. Wynika z tego, że układ ten świetnie się nadaje do komputerów typu media center. Podczas testów platforma testowa pobierała 105 watów w spoczynku i 151 watów przy pełnym obciążeniu. Adekwatny zestaw z procesorem Intela w takich samych warunkach pobiera dokładnie 131 i 161 watów.
Poza tym dużym atutem rozwiązania AMD jest możliwość zastosowania procesora nawet na dość leciwych płytach głównych z podstawką AM2 lub AM2+. Oczywiście nie można zapomnieć o niezbędnej aktualizacji BIOS-u.
Wydajność
Pod względem wydajności testowany procesor plasuje się pomiędzy Athlonem 64 X2 4850 a modelami 5000/5200 (w niektórych testach wypada nawet nieco lepiej od układu Athlon 64 X2 5200). Z kolei, jeśli porównać jego wydajność do układów Intela, jego bezpośrednim rywalem jest model Pentium Dual Core E5200 (2,5 GHz), ale jest sporo droższy – jego średnia cena rynkowa to około 300 zł.
Trzeba uznać jednak przewagę procesora Intela w grach. W tych zastosowaniach jest szybszy od 4 do nawet 15 procent. W większości pozostałych zastosowań lepiej już wypada testowany Athlon (kompresja muzyki i filmów, rendering grafiki), choć nie jest to twardą regułą. Przewaga ta prawdopodobnie wynika z lepszego zarządzania pamięcią.
AMD Athlon 64 X2 5050e ma jeszcze jedną zaletę. Otóż udaje się go podkręcić do całkiem przyzwoitych wartości. Model testowy pracował stabilnie z zegarem 2,99 GHz. Jest to o 15 procent lepsza wartość od nominalnej, co zaowocowało 8,5-procentowym przyrostem wydajności (w teście Cinebench). Warto zaznaczyć, że wynik ten uzyskaliśmy bez podnoszenia napięcia zasilania dla procesora.
PLUSY:
- Mały pobór mocy
- Niska emisja ciepła
- Dobra relacja ceny do wydajności
- Podatność na podkręcanie
- Możliwość pracy na starszych płytach głównych
MINUSY:
- Niesatysfakcjonująca wydajność w grach