W artykule znajdziesz:
- Opis funkcji, jakie pełni kamera internetowa
- Najważniejsze cechy kamer
- Wyniki testu 16 urządzeń w cenie do 120 zł
Rolą kamery internetowej jest rejestrowanie ruchomego obrazu i przekazywanie go w czasie rzeczywistym do programu, który potrafi zrobić z niego użytek. Tym programem może być komunikator internetowy, ale nie tylko. Nawet proste aplikacje dołączane do tanich kamer potrafią robić i katalogować zdjęcia, zapisywać na dysku krótkie sekwencje wideo, czy też pełnić rolę systemu monitorującego pomieszczenie i wysyłać zarejestrowany obraz, np. przez internet, do wskazanego serwera.
Oczywiście najważniejszą funkcją kamery jest zapewnienie wideorozmowy i trzeba się skupić na tym, jak dana kamera spisuje się w tej roli. Obraz przesyłany przez internet
z pewnością nie będzie idealny, ale powinien być pozbawiony poważnych wad.
Jakość obrazu
Na jakość obrazu składa się kilka cech: jakość kolorów, ostrość, zniekształcenia geometryczne, szumy obrazu i inne, mniej istotne parametry.
Kolory rejestrowane przez kamerę internetową są zbyt zimne (mają niebieski odcień) lub zbyt ciepłe (odcień żółtoczerwony). Jest to wynikiem automatycznie ustawianego balansu bieli, który czasem jest po prostu źle dobierany przez sterownik urządzenia. Na szczęście sterowniki do wszystkich kamer umożliwiają wyłączenie tej automatyki i ręczne ustawienie balansu bieli. Podobnie można regulować np. nasycenie kolorów, jasność, kontrast itp.
Jednak na wiele parametrów obrazu użytkownik nie ma najmniejszego wpływu. Chodzi np. o ostrość, która zależy od zastosowanej matrycy, algorytmów kompresji i układu optycznego (właściwie od jednej soczewki, która zwykle nawet nie jest szklana, lecz plastikowa). Ten ostatni element w bardzo istotny sposób decyduje też o geometrii obrazu – o tym, czy filmowana scena będzie wyglądała jak w rzeczywistości, czy może będzie miała krawędzie wygięte w łuk. Natomiast na szumy największy wpływ ma zastosowana matryca.
Trzeba jednak dodać, że jakość obrazu zapewniana przez kamery internetowe nie ma aż takiego znaczenia, jak np. w aparatach cyfrowych. Obraz o bardzo dobrej jakości będzie zajmował zbyt szerokie pasmo, co na wolniejszych łączach sieciowych (64–128 kb/s) może całkiem uniemożliwić wideorozmowę. Dlatego optymalna rozdzielczość to 320x240 pikseli.
Nawet jeśli kamera oferuje rozdzielczość 1024x768 albo 1280x1024 piksele, nie ma co się tym sugerować. I tak płynne przesłanie obrazu o takiej rozdzielczości przez internet może się okazać niemożliwe. Oczywiście w przypadkach najwolniejszych połączeń prowadzenie wideorozmowy może być w ogóle nierealne, bo obraz i głos nie „zmieszczą się” jednocześnie na takim łączu.
Wyposażenie i obsługa
Podczas codziennego użytkowania kamery równie ważne jak jakość obrazu są szczegóły konstrukcyjne. Już podczas ustawiania kamery na stole czy montowania na monitorze LCD przekonamy się, że nie każdy model da się zamontować w dowolny sposób.
Sposoby montażu są różne – od zwykłych podstawek pozwalających tylko na postawienie kamery przez specjalne klipsy do zamocowania na ekranie notebooka lub monitorze LCD po uniwersalne mocowania pozwalające na montaż kamery w praktycznie dowolny sposób.
Warto zwrócić uwagę na dodatkowe wyposażenie zestawów. Zawsze jest to przynajmniej płyta CD ze sterownikami, a czasem z dodatkowym oprogramowaniem pozwalającym np. na robienie i katalogowanie zdjęć. Jednak szkoda zawracać sobie nim głowę – jakość nagrań czy zdjęć z typowej kamery internetowej jest na tyle słaba, że nie ma czego katalogować. Zresztą darmowe i ogólnie dostępne programy tego typu oferują znacznie więcej niż proste narzędzia dołączane do kamer.
Część kamer ma też wbudowany mikrofon, a niektóre dodatkową słuchawkę monofoniczną. To całkiem niezłe rozwiązanie, wystarczające do prowadzenia rozmów, o ile już wcześniej nie nabyłeś tych elementów osobno.