A A A

Zanim polecisz

PC Format 2/2009
Samolotem można podróżować bez tradycyjnego biletu. Wystarczy się znaleźć na liście pasażerów konkretnego rejsu. Załatwisz to przez internet. Wyszukasz połączenie w 3060 sekund, zarezerwujesz i kupisz bilet. Operacje te są realizowane przez dość złożone mechanizmy.

Wybrane serwisy z biletami lotniczymi

Jednym z polskich serwisów dystrybucji biletów lotniczych online jest eSky.pl. Przez internet sprzedaje ok. 12 tys. biletów miesięcznie. Od października 2008 korzysta z autorskiego systemu wyszukiwania połączeń, który ułatwia też rezerwację biletu i umożliwia płacenie zań przelewem. System, nad którym programiści pracowali blisko rok, ma spowodować wzrost liczby klientów, przychodów i zysków. Te ostatnie w 2008 roku wyniosły ok. 1,9 mln zł; w 2009 roku mają to być ponad 4 mln zł.

Wyszukiwanie połączeń

Gdy użytkownik wchodzi na stronę serwisu i poszukuje połączeń spełniających określone kryteria, jak np. trasa i termin lotu, system IBE przesyła zapytanie do wszystkich źródeł danych, z którymi serwis współpracuje. Przede wszystkim do globalnego systemu dystrybucji biletów – GDS (Global Distribution System). Na świecie są 4 GDS-y. Każdy obsługuje 400–500 linii lotniczych, w większości tych samych. Ale np. w amerykańskim GDS-ie WorldSpan, z którego korzysta eSky, nie ma ofert linii Cubana czy Iran Airways. GDS jest połączony z serwerami i bazami obsługiwanych linii i w czasie rzeczywistym za pomocą różnych protokołów komunikacyjnych wymienia z nimi dane dotyczące: taryf, dostępności miejsc, cen. Z jednego GDS-u zwykle korzysta kilka tysięcy pośredników, w tym biura podróży i serwisy online. Taki WorldSpan obsługuje 1,3 mln zapytań na sekundę.

Dla tanich linii (tzw. low-cost), których jest na świecie ok. 120, nie ma systemu podobnego do GDS-u. Działają za to firmy, które przeszukują oferty low-costów, stosując zamiast specjalizowanych protokołów komunikacyjnych technikę tzw. screen scrapingu. Pełnią rolę robotów automatycznie zadających pytania serwerom linii low-cost i sczytują wyniki wyszukiwania. eSky korzysta z usług takiej firmy. Trzecim źródłem danych są bezpośrednio systemy przewoźników, którzy taki dostęp umożliwią. Wymaga to jednak napisania interfejsów do ich systemów i zintegrowania ich z IBE. eSky komunikuje się w ten sposób z liniami Norwegian (low-cost).

Rezerwacja i zakup biletu

Wymienione źródła danych przesyłają do systemu IBE wyniki wyszukiwania zgodne z zapytaniem klienta, a IBE dba o ich prezentację w ujednoliconej formie. Gdy klient zarezerwuje bilet, informacja ta trafia do systemu linii lotniczych taką samą drogą jak wcześniej zapytanie. Ponadto w systemie eSky w tzw. back-office zostaje „duplikat” rezerwacji. Jeśli dla danej rezerwacji po określonym czasie (np. 24 godzinach dla linii low--cost) nie wpłynie opłata za bilet, rezerwacja jest anulowana.

Klient płaci za bilet kartą kredytową lub przelewem. Gdy opłata wpływa na konto eSky.pl, do klienta jest automatycznie wysyłany e-mailem wydruk biletu – zgodnie z szablonem danego przewoźnika, zawierający specyficzne dla niego informacje, np. dotyczące bagażu. Dane o wystawionym bilecie są natychmiast przesyłane do systemu linii lotniczych, a w module back-office jest przechowywany plik z informacją o transakcji. Na tej podstawie działa serwis posprzedażowy, np. zmiany w już wykupionych biletach, zwroty w razie odwołania podróży, przekazywanie do klienta informacji o zmianie rozkładu lotów.

Przykre niespodzianki

Zrobienie rezerwacji w serwisie internetowym to 50 proc. sukcesu. Nie zawsze bowiem wystawienie biletu dla danej rezerwacji jest możliwe. Przyczyną jest np. brak możliwości rozliczenia transakcji. Serwis online bez problemu wystawi bilet dla 28 linii zarejestrowanych w polskim oddziale IATA (International Air Transport Association), którego system pośredniczy w rozliczeniach między serwisem a przewoźnikiem. Z innymi liniami może być różnie. Z wybranymi przewoźnikami serwis może się rozliczać bezpośrednio. eSky robi tak w przypadku linii low-cost, które działają w Polsce, i niektórych linii tradycyjnych. Aby zapobiegać sytuacji, że ktoś zarezerwuje bilet, ale nie będzie mógł go kupić, eSky blokuje wyświetlanie połączeń, na które nie będzie mógł wystawić biletów.

Trzeba też uważać na kupowanie biletów na daną trasę w dwóch niezależnych transakcjach, np. tanim przewoźnikiem do Londynu, a potem do Nowego Yorku liniami British Airways. W przypadku utraty połączenia z powodu choćby zmiany rozkładu żaden z przewoźników nie ponosi za to odpowiedzialności i nie zwróci pieniędzy za bilet.


Tagi: internet
Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto