Co mówią liczby
|
- Ponad 2 mld zdjęć i ponad 14 mln klipów wkładają miesięcznie do Facebooka jego użytkownicy.
- 3 mln aktywnych użytkowników ma Fotka.pl
- 3,6 mld zdjęć i wideo znajdowało się w serwisie Flickr w czerwcu br.
- 10 godzin wideo trafia na YouTube w ciągu każdej minuty.
- Blisko 1,5 mln obrazów i ponad 400 tys. klipów wideo umieszczono na Wrzuta.pl (wrzesień 2009).
|
Niektóre zasady publikowania zdjęć i klipów wideo, np. przestrzeganie praw autorskich, są uniwersalne, inne – jak np. limity objętości (patrz tabelka) czy sposób przesyłania zdjęć – zależą od serwisu, tak samo jak specyfika udostępnianych materiałów.
Komentarze i oceny
Publikowane w serwisach społecznościowych fotki i wideo użytkownicy z reguły mogą komentować, a w niektórych przypadkach również wystawiać im oceny. Sztandarowym przykładem jest Fotka.pl – zabawa polega na tym, by zdobyć jak najwyższą ocenę za fotkę, co osiąga się głównie głosami oddanymi przez znajomych, w dodatku płci przeciwnej – tak stanowi regulamin serwisu. Wszystko po to, by zająć jak najlepsze miejsce w rankingach m.in. na najładniejszą osobę i najlepsze ciało. Te cechy portalu sprzyjają flirtowaniu i zawieraniu nowych znajomości. Gwoli ścisłości, są też rankingi fotek, których tematyką jest krajobraz, architektura czy zwierzęta. Zdjęcia można oceniać w skali od 1 do 10, a po wykupieniu abonamentu „Zostań Gwiazdą” (od 3 do blisko 11 zł miesięcznie) możesz otrzymywać i wystawiać oceny w skali od 1 do 11.
Jeśli to cię nie bawi, a interesuje cię fotograficzny serwis społecznościowy, załóż bezpłatne konto we Flickr.com. Serwis służy do utrzymywania kontaktów, ale stawia głównie na publikowanie i zarządzanie zdjęciami. Dzięki niemu możesz przyłączyć się do różnych grup zainteresowań, a przede wszystkim pokazać swoje prace całemu światu. Publikowane tam komentarze to rzeczywiście dobre rady i wskazówki, dzięki którym będziesz mógł poprawić swoje umiejętności.
Publiczne lub prywatne
Twoje zdjęcia nie muszą być widoczne dla każdego. W wielu serwisach po przesłaniu plików możesz zdecydować, czy mają być dostępne dla wszystkich wchodzących na portal, czy tylko osób dodanych do listy znajomych na profilu. Na Flickr.com ok. 80 proc. zdjęć umieszczanych w serwisie jest dostępnych publicznie, można je przeglądać nawet bez rejestrowania się. Z kolei na Facebooku większość użytkowników w ustawieniach profilu blokuje galerie dla nieznajomych, udostępniając do wglądu jedynie swoje zdjęcie profilowe i miniaturki zdjęć znajomych.
W wielu serwisach społecznościowych w profilu użytkownika można też zablokować komentowanie materiałów przez innych internautów.
Prawa autorskie i licencje
We wszystkich serwisach możesz publikować wyłącznie te materiały, których jesteś autorem. Zdjęcia, filmy i nagrania audio naruszające prawa autorskie są szybko usuwane przez administratorów serwisu, a konta użytkowników łamiących te zasady są usuwane. Publikując własne materiały, zachowujesz do nich pełne prawa autorskie.
Jeżeli na twoich zdjęciach są przypadkowi ludzie, to przed publikacją takiej fotki w internecie musisz mieć zgodę od osób widocznych na fotografii. Pozwolenie nie jest potrzebne, jeżeli wykonywałeś zdjęcia na imprezie masowej (np. parady uliczne, koncerty), chyba że regulamin danej imprezy stanowczo tego zabrania.
Na Flickr.com dodatkowo możesz publikować zdjęcia na licencji Creative Commons, która określa zasady ich kopiowania i rozprowadzania. Możesz np. zdecydować, że twoje zdjęcia inni użytkownicy serwisu mogą wykorzystywać dowolnie, pod warunkiem oznaczenia ich twoim imieniem i nazwiskiem lub że zdjęcia nie mogą być użyte do celów komercyjnych. Licencja jest zestawem kilku warunków. Większość zdjęć na Flickr podlega obu wymienionym. Więcej o Creative Commons przeczytasz w artykule dostępnym na CD.