Search Engine Optimization, w skrócie SEO, to właśnie definicja optymalizacji i pozycjonowania witryn w internecie pod kątem wyszukiwarek internetowych. Pod tym hasłem kryją się działania związane z modyfikacją kodu strony internetowej, budowaniem odpowiedniej struktury i zarządzaniem treścią opublikowaną w serwisie. Nie mają one bezpośredniego wpływu na wygląd twojej strony, ale pełnią niezwykle ważną rolę dla wyszukiwarek, dzięki którym zdobędziesz nowych czytelników lub klientów.
Firmy, które usługę pozycjonowania świadczą najtaniej, biorą od 1 zł netto dziennie. Jednak pod warunkiem, że zawierają taką umowę na rok. To daje już kwotę przekraczającą 400 złotych brutto w skali roku. Warto więc spróbować samodzielnie osiągnąć wysoką pozycję w wyszukiwarce. Wystarczy poświęcić kilka minut dziennie, by efekty były zadowalające.
Wysoka pozycja to pewny sukces
Większość użytkowników zagląda tylko na kilka lub kilkanaście pierwszych rekordów wyświetlonych w wyszukiwarce internetowej. Kolejne wyniki odwiedzamy już zdecydowanie rzadziej. A gdy te wyświetlone na pierwszych stronach wyszukiwarki nie są dla nas odpowiednie, zazwyczaj modyfikujemy hasło i szukamy od nowa. Dlatego tak ważna jest wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania.
Samo zaistnienie twojej strony w bazie Google to proste zadanie, które w dodatku wykona automatycznie robot analizujący witryny w sieci. Wystarczy, że gdziekolwiek w internecie opublikujesz link prowadzący do twojej strony, na przykład na jakimś forum dyskusyjnym, w katalogu stron czy na innej witrynie o podobnej tematyce, a po jakimś czasie adres twojej strony znajdzie się w zasobach wyszukiwania w Google. To jednak dopiero początek. Na razie znajdujesz się w skupisku miliardów adresów WWW i przed tobą dość trudne zadanie budowania odpowiedniej pozycji w wyszukiwarkach.
Jak to działa?
W pozycjonowaniu chodzi przede wszystkim o zdobywanie linków zewnętrznych, które prowadzą do twojej strony. Im więcej takich odnośników, tym lepiej, bo z rosnącą ich liczbą umacniasz swoją pozycję w wyszukiwarce. Ważna jest jednak wartość stron, z których pochodzą linki prowadzące. Najlepiej, aby były to witryny o podobnej tematyce, które w bazie wyszukiwarki występują pod podobnymi słowami kluczowymi. Najbardziej wartościowe odnośniki to te, które kierują z serwisów o wysokiej pozycji (Page Rank) i tych, które w sieci istnieją od wielu lat. Duże znaczenie mają też specjalistyczne katalogi stron SEO, do których również powinieneś dodać swoją stronę. Pamiętaj jednak, że bezsensowne linkowanie, gdziekolwiek się da, może przynieść odwrotny efekt, którego skutkiem będzie spadek pozycji w wynikach wyszukiwania.
Silnik wyszukiwarki Google jest stale rozbudowywany i uczony przez programistów, w jaki sposób z ogromnej bazy odnośników, wybrać i zaprezentować internautom te najlepsze i najbardziej wartościowe wyniki. Specjaliści od pozycjonowania od wielu lat próbują oszukiwać wyszukiwarkę sprawdzonymi metodami, tak by wywalczyć odpowiednią pozycję. Google stale rozwija więc swój mechanizm, zmieniając algorytmy, które utrudniają opanowanie prostej, stałej i efektywnej zasady pozycjonowania.
Pamiętaj, że roboty wyszukiwarek potrzebują trochę czasu na uwzględnienie wprowadzonych zmian, aktualizacji strony i przeglądania linków prowadzących. Nie zniechęcaj się, gdy pierwsze dni twojej pracy nie przyniosą żadnych efektów. Musisz uzbroić się w cierpliwość, bo uzyskanie zadowalających wyników z pozycjonowania strony może wymagać wielu tygodni, a nawet miesięcy pracy.