Producenci komórek martwią się i chcą płacić
Raport jednoznacznie wskazuje, że producenci urządzeń mobilnych borykają się z większą niż kiedykolwiek liczbą problemów z bezpieczeństwem i są zmuszeni angażować coraz więcej czasu i pieniędzy w likwidowanie skutków zdarzeń związanych z naruszeniem bezpieczeństwa.
Najważniejsze wnioski zawarte w publikacji McAfee Mobile Security Report 2009 przedstawiają się następująco:
- Połowa producentów informuje o dotykających urządzenia mobilne infekcjach złośliwego oprogramowania, atakach spamem głosowym i tekstowym, problemach z aplikacjami niezależnych dostawców i incydentach powodujących przeciążenie sieci.
- Niemal połowa (48%) producentów potwierdza, że koszty związane z koniecznością aktualizacji oprogramowania i przywracaniem sprawności zaatakowanych urządzeń mają istotny wpływ na ich działalność.
- Zaniepokojenie bezpieczeństwem działania urządzeń mobilnych jest wysokie: 81% producentów niepokoi bezpieczeństwo płatności mobilnych; 69% nie jest pewnych bezpieczeństwa procesu instalowania aplikacji, zaś 66% niepokoi kwestia bezpieczeństwa wykorzystywanych przez urządzenia bezprzewodowych połączeń Wi-Fi i bluetooth.
- Trzy czwarte producentów (75%) jest zgodnych co do tego, że koszty zapewnienia bezpieczeństwa powinni ponosić operatorzy i producenci, zaś tylko 12% uważa, że w powinni być w to zaangażowani użytkownicy.
Najbardziej powszechne są ataki spamem głosowym i tekstowym, na które podatne są niemal wszystkie urządzenia mobilne (jak podaje 17% producentów, w 2008 r. tego rodzaju incydenty dotknęły ponad milion urządzeń). Nastąpił również istotny wzrost liczby problemów z aplikacjami i treściami pochodzącymi od niezależnych dostawców – przedwcześnie udostępnione aplikacje powodowały poważne przeciążenia sieci, nawet zawieszanie się urządzeń. Niedawne doświadczenia pokazały, jak kosztowne i trudne do rozwiązania mogą być dla producentów problemy z bezpieczeństwem nie tylko w kontekście bezpośrednich strat finansowych, ale i długofalowego uszczerbku dla reputacji.
Niemal połowa (48%) producentów podkreśla, że opracowanie aktualizacji oprogramowania i przywracanie sprawności urządzeń wiąże się z dużymi wydatkami, 36% twierdzi, że incydenty związane z bezpieczeństwem miały negatywny wpływ na wizerunek ich marki, zaś niemal jedna trzecia (32%) utrzymuje, że problemy z bezpieczeństwem spowodowały istotny spadek ich wiarygodności lub zadowolenia klientów. Nasilaniu się problemów z bezpieczeństwem towarzyszy wzrost wątpliwości związanych z tworzeniem nowych usług i funkcji, mających w przyszłości zapewnić dodatkowe przychody. Ponad 70% producentów podejmuje działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa urządzeń mobilnych ze względu na jego krytyczne znaczenie. Trzy czwarte ankietowanych uważa, że koszty zapewnienia bezpieczeństwa powinni ponosić operatorzy i dostawcy usług (44%) oraz producenci (31%), a nie użytkownicy, zaś ponad dwie trzecie producentów urządzeń mobilnych (69%) uważa, że najskuteczniejszym sposobem ochrony jest wbudowanie zabezpieczeń w urządzenia.
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Informa Telecoms and Media i objęło ponad 30 producentów urządzeń mobilnych z całego świata. Zainteresowanych tematyką odsyłamy do pełnego tekstu raportu „McAfee Mobile Security Report 2009”.
Zapraszamy również do specjalnego raportu poświęconego MWC 2009 w serwisie Nowe Technologie w Interia.pl.
Źródło: Informacja prasowa