A A A

Animowane intro

PC Format 2/2013
W tym odcinku kursu Blendera pokażemy sposób uzyskania efektownej animacji, którą można będzie wykorzystać jako intro we własnym filmie wideo lub animowanym banerze. SEBASTIAN KRĘZEL

Ustawienia kamery, światła i materiałów

Ostatnim etapem tworzenia intro jest ustawienie kamery, odpowiednie oświetlenie animowanego obiektu oraz ewentualnie nadanie mu materiału. My ustaliliśmy, że całą animację zarejestrujemy z kamery ustawionej bezpośrednio nad „falującym” obiektem. W efekcie poszczególne prostopadłościany będą się zbliżały i oddalały od obserwatora.


Zaznacz kamerę, klikając na niej lewym przyciskiem myszki. Teraz w sekcji Rotation wypełnij wszystkie pola następującymi wartościami. W ten sposób kamera zostanie ustawiona równolegle do podłoża i jednocześnie linii cięć między poszczególnymi prostopadłościanami.


Korzystając ze strzałek współrzędnych kamery, przesuń ją tak, by znajdowała się mniej więcej na środku utworzonego z prostopadłościanów pola. Dla uzyskania lepszego widoku naciśnij klawisz [7] na klawiaturze numerycznej.


Naciśnij klawisz [0] na klawiaturze numerycznej, by zmienić widok na widok z kamery. Teraz naciśnij kombinację klawiszy [Shift]+[F] (tryb lotu kamery) i rolką myszki oddal kamerę od ruchomych prostopadłościanów tak, by jej boczne krawędzie zbliżyły się do bocznych krawędzi utworzonego obiektu. Oddalanie kamery zakończ, naciskając lewy przycisk myszki.


Zmień widok na boczny, naciskając [1] na klawiaturze numerycznej. Lewym przyciskiem myszki zaznacz teraz źródło światła. Zmień tryb transformacji kierunków z Local na   Global. Następnie, wykorzystując niebieską strzałkę, przesuń źródło światła na wysokość kamery.


Przejdź do parametrów światła, naciskając zakładkę po lewej stronie ikonki z szachownicą. W rubryce Distan zwiększ parametr do 100.000. Zwiększysz w ten sposób siłę światła, dzięki czemu tworzony obiekt zostanie lepiej oświetlony. Dodatkowo przejdź do ustawień globalnych, klikając zakładkę z kulą ziemską.


Zaznacz tu funkcję Ambient Occlusion, by włączyć obliczenia dla symulacji światła rozproszonego. Dodatkowo kliknij rubrykę Samples i zwiększ wartość próbkowania do 8. Parametr ten wydłuży nieco proces renderowania, ale za to znacznie poprawi jakość obrazu, eliminując z niego szumy towarzyszące niskiej wartości próbkowania.


Pozostaje jeszcze przypisać naszym prostopadłościanom odpowiedni materiał. W naszym przykładzie ograniczymy się do zmiany koloru. W tym celu w menedżerze obiektów kliknij Cube. Następnie przejdź do zakładki po lewej stronie ikony z szachownicą. W sekcji Diffuse kliknij lewym przyciskiem myszki na polu koloru.


W otwartym oknie wybierz kolor, który ci najbardziej odpowiada. Przejdź teraz do zakładki z aparatem fotograficznym i aby rozpocząć proces renderowania animacji, kliknij przycisk Animation.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto