Serwer na miarę potrzeb - najlepsze rozwiązanie dla firm
Badania firmy Akamai wskazały na wysoką korelację między czasem ładowania się strony a opuszczaniem jej przez zniecierpliwionych użytkowników. Okazuje się, że największy odsetek internautów (30 proc.) jest w stanie czekać na jej pełne wyświetlenie się od 6 do 10 sekund. Spora liczba osób może wytrwać nawet 20 sekund (20 proc.), ale 16 proc. opuszcza witrynę, gdy ta nie pojawi się na ekranie komputera w ciągu pięciu sekund.
Nie trać klientów przez zapchany serwer
Zniecierpliwienie użytkowników najdotkliwiej odczuwają właściciele sklepów online. Analitycy z Akamai i Forrester Consulting obliczyli, że każda sekunda opóźnienia w trakcie ładowania się witryny to ubytek rzędu 7 proc. na konwersji. Gdy dany serwis komercyjny osiąga dzienny obrót na poziomie 100 tys. dolarów, sekunda zwłoki generuje straty w wysokości 2,5 mln dolarów rocznie.n
Badania przeprowadzone przez Izbę Gospodarki Elektronicznej wykazały, że wiodące polskie platformy interowe wczytują się nawet w czasie powyżej 7. Światowy gigant e-commerce, shopzilla.com, zwiększył dochody o 12 proc., gdy przyspieszył czas ładowania swojej strony z 6 do 1,2 sekundy. Szybsza strona to także poprawa indeksowania w wyszukiwarce Google. Strona, na którą trzeba czekać dłużej niż 10 sekund, traci nie tylko na konwersji, ale uzyskuje też niższą pozycję w rankingach wyszukiwarek.
Wraz z rozwojem i rozrastaniem się firmy nie tylko rośnie liczba użytkowników odwiedzających jej stronę WWW. Przedsiębiorstwo rozbudowuje się, wysyła coraz więcej e-maili, przechowuje coraz więcej danych, grafik i plików, natomiast hosting na współdzielonym serwerze przestaje mu wystarczać. Rozwiązaniem tego problemu może być skorzystanie z hostingu na serwerach VPS.
Virtual Private Serwer dla rozwijającej się firmy
VPS, czyli Virtual Private Server, to rozwiązanie znacznie wykraczające poza serwer współdzielony, na którym może być hostingowanych nawet kilkuset klientów. Jednocześnie nie oznacza ono wynajmowania serwera dedykowanego, co kosztowałoby więcej od VPS-u.
Ważną korzyścią VPS-u jest połączenie zalet serwera współdzielonego z dedykowanym. Najczęściej obsługuje on więcej niż jednego klienta, przy czym każdy z nich ma zapewniony własny system operacyjny, oprogramowanie i adres IP. Dzięki temu strona ładuje się znacznie szybciej niż w przypadku rozwiązania współdzielonego. Przyznając każdemu odrębny adres IP, redukujemy ryzyko wpisania naszych e-maili na listę spamu po stronie klienta.
„Z punktu widzenia wygody użytkowania korzystne staje się połączenie VPS-u z różnego rodzaju opcjami wsparcia technicznego. Przedsiębiorca, który dopiero „przeszedł" z serwera współdzielonego na VPS, nie musi mieć rozbudowanej wiedzy informatycznej dotyczącej obsługi oprogramowania i działania serwera. Zamawiając konkretny pakiet hostingowy, warto sprawdzić, czy uzyskamy dostęp do dedykowanych paneli administracyjnych, help desku i pomocy technicznej przy migracji danych" - doradza Tomasz Urbański z firmy NetDC.pl.
Serwer dedykowany dla rozbudowanej strony WWW
Wybierając najkorzystniejsze metody hostingu, nie kierujmy się jedynie ceną, choć w przypadku VPS-u z opcjami serwerów dedykowanych okazuje się ona znacznie bardziej atrakcyjna od innych. Pakiet hostingowy można wykupić już za kilkadziesiąt zł miesięcznie (koszty rzadko przekraczają 200 zł).
Zaletą posiadania serwera dedykowanego, czyli takiego, który w pełni pozostaje do naszej dyspozycji, jest niezależność i niezawodność działania. Korzystają z niego duże sklepy internetowe, posiadające rozbudowane strony WWW oraz... firmy, które są ofiarami swojego sukcesu. Jak podała Izba Gospodarki Elektronicznej, w okresach wzmożonych zakupów ruch w e-sklepach może wzrosnąć nawet o 195 proc. Przedsiębiorcy, którzy nie zdążyli zadbać o elastyczne rozwiązania hostingowe, mogą w takiej sytuacji doświadczyć choćby wyczerpania limitów ruchu, co poskutkuje wolniejszym działaniem strony lub nawet jej blokadą. Konfiguracja takiego serwera jest uzależniona od potrzeb danego zakładu, a pełna administracja leży po stronie wynajmującego.
Duże moce obliczeniowe, brak ograniczeń wirtualnych i możliwość specjalistycznego zastosowania takiego urządzenia sprawiają, że miesięczne koszty samego hostingu zaczynają się od kilkuset złotych. Kiedy wybieramy hostingową usługę serwerową dla naszej firmy, w pierwszej kolejności powinniśmy określić rzeczywiste potrzeby dotyczące hostingu. Nie każda e-firma potrzebuje od początku serwera dedykowanego czy nawet VPS-u. Warto rozpoczynać działalność od rozwiązań najkorzystniejszych pod względem relacji ceny do jakości i wymagań klientów, by wraz z rozwojem przedsiębiorstwa wybierać opcje bardziej wyspecjalizowane.