9 sztuczek do Google
Na długiej liście wyników trudno znaleźć przydatne odnośniki. Możesz to sobie ułatwić, korzystając z paska bocznego, który uruchamiasz, klikając link Więcej tuż pod logo Google’a na stronie. Za jego pomocą możesz się przełączyć do wyspecjalizowanych wyszukiwarek zdjęć, filmów czy wiadomości. Poza tym za pomocą odnośników na pasku możesz zmienić sposób wyświetlania wyników wyszukiwania. Google opcjonalnie wyświetla wyniki z obrazkami ze strony albo z miniaturami witryn. Jedna i druga opcja pozwala na łatwiejsze zorientowanie się, czy dany link prowadzi do interesującej cię treści.
Jeśli znalazłeś ciekawą stronę, możesz ją zapamiętać bezpośrednio w Google’u. W przyszłości, gdy wpiszesz do wyszukiwarki taki sam albo podobny termin wyszukiwania (np. złożony z dwóch pierwszych użytych słów kluczowych), na samym początku listy wyników pojawią się wyróżnione wcześniej przez ciebie odnośniki.
Zakładkami można zarządzać na stronie Historii online. Link do niej znajdziesz na każdej stronie z wynikami wyszukiwania, w prawym górnym rogu. Oczywiście pod warunkiem, że jesteś zalogowany do konta Google. Po wejściu do ustawień historii klikasz odnośnik Zakładki. Tam znajdziesz wszystkie wyróżnione strony. Każdy wpis, jaki jest na liście, można usunąć, klikając gwiazdkę. Dodatkowo wszystkie zakładki można także opatrzyć etykietą, co ułatwi ich porządkowanie.
Wyszukiwarka Google Trends nie pokazuje odnośników do stron, lecz pozwala sprawdzić, jakim zainteresowaniem cieszy się dane hasło wśród użytkowników Google’a. Jeśli wpiszesz dwa lub więcej słów kluczowych oddzielonych przecinkami, zobaczysz wykres porównawczy. W ten sposób łatwo sprawdzisz, jakie idee i marki budzą emocje, którzy ludzie są najbardziej trendy. Na wykresach, w miejscach, gdzie trendy się zmieniają, są nanoszone linki do artykułów, które pojawiły się w internecie w danym momencie. Dzięki nim dowiesz się, co mogło mieć wpływ na zmianę trendu.
System domyślnie wyświetla informacje na podstawie zapytań z całego świata. Wyniki zlokalizowane, np. z Polski, sprawdzisz za pomocą listy państw po prawej stronie.
Jedną z ciekawszych funkcji Google’a jest wyszukiwanie za pośrednictwem automatycznego tłumacza. Najprościej trafić do niego, wpisując w wyszukiwarce hasło Narzędzia językowe. Pole do wyszukiwania z tłumaczem znajduje się na samym początku tej strony (obszar Przetłumaczone wyniki).
Jeśli chcesz przeszukać internet w języku japońskim, np. pod kątem najnowszych gadżetów, których nie ma na polskim rynku, w polu Szukaj wpisujesz swoje hasło, następnie zaznaczasz pole wyboru i określasz języki obce, w których ma być przeszukana sieć, naciskasz klawisz Enter. Na liście wyników zobaczysz linki do obcojęzycznych stron, przetłumaczone na język polski. Jeśli klikniesz link, witryna pojawi się w oknie przeglądarki z treścią przetłumaczoną na polski. Jeśli znasz angielski, lepiej tłumaczyć na ten język, bo jakość automatycznego tłumaczenia będzie lepsza niż na polski. Aby zmienić język docelowy tłumaczenia, musisz zmienić opcję języka rodzimego, którą znajdziesz po prawej stronie pola wyszukiwania, na stronie Narzędzi językowych.