A A A

AR na polu walki

PC Format 09/2016
Rozszerzona rzeczywistość, czyli technologia pozwalająca na nanoszenie informacji generowanych komputerowo na obraz otoczenia, rewolucjonizuje pole walki XXI wieku. W rozwiązania tego typu wyposażeni są już niektórzy piloci, nurkowie, a także żołnierze piechoty armii USA. BARTŁOMIEJ MROŻEWSKI

Wskazywanie celów

Kask pilota pełni także rolę celownika. Jeśli pilot chce wskazać cel rakiety lub bomby naprowadzanej przez GPS, wystarczy, że popatrzy chwilę na wrogi obiekt. Czujniki obserwujące źrenice pilota wykryją to i prześlą odpowiednie dane do systemu uzbrojenia. Skraca to do minimum czas celowania.

Możliwości, jakie zapewnia kask, przywodzą na myśl raczej grę komputerową niż rzeczywiste pole walki, a to dopiero początek. Zarówno samolot, jak i kask, są zaprojektowane modułowo, co umożliwia aktualizację zarówno hardware’u, jak i oprogramowania. Najnowszy kask jest trzecią generacją, trafi do jednostek wyposażonych w F-35 do końca tego roku.

Marines – zwiad w AR

Amerykańska piechota morska pracuje nad oprogramowaniem rozszerzonej rzeczywistości dla żołnierzy zwiadu, którzy specjalizują się w rozpoznaniu elektronicznym. Ich zadaniem jest wykrywanie i nasłuchiwanie transmisji radiowych przeciwnika i zdobywanie w ten sposób informacji o sytuacji na polu walki. Analiza obejmuje nie tylko radiostacje wojskowe działające w paśmie VHF, ale także transmisje wykorzystujące cywilne częstotliwości, jak sieci 2G, 3G czy Wi-Fi. Projektowane okulary AR mają za zadanie wizualizować dane w przestrzeni i informować o zagrożeniach. Rozglądając się po polu walki, zwiadowcy zobaczą znaczniki wskazujące źródła transmisji, a także ich częstotliwości. Dane do okularów przekazuje przenoszony przez żołnierza skaner częstotliwości. Urządzenie przeszło w tym roku szereg testów. Podczas manewrów, w których uczestniczyło 11 tys. marines, zwiadowcy, używając okularów, musieli namierzyć elektroniczne ślady transmisji wskazujące na nielegalny zakup broni, co wymagało odsiania wielu sygnałów pochodzenia cywilnego. W teście wykorzystano komercyjne okulary R-6, które są dostępne na rynku w cenie 5000 dol. Niestety nie nadają się one do wykorzystania na polu walki ze względu na brak wodoodporności oraz podatność na uszkodzenia mechaniczne. Dlatego trwają prace nad wojskowym prototypem.

AR na poligonie

Innym przykładem zastosowania rozszerzonej rzeczywistości przez piechotę morską jest program treningowy AITT (Augmented Immersive Team Training). Za jego pomocą żołnierze szkolą się w trudnej sztuce naprowadzania wsparcia powietrznego i artyleryjskiego. Jako że ćwiczenia tego typu są bardzo drogie, przeprowadza się je za pomocą symulatora z goglami AR. System wyświetla w nich pojazdy i umocnienia przeciwnika, które muszą być zniszczone za pomocą ciężkiej broni. Po wezwaniu wsparcia przed oczami żołnierza pojawiają się wirtualne samoloty i helikoptery – zniszczenie celów jest symulowane za pomocą generowanych elektronicznie wybuchów.

ARC4 – oprogramowanie rozszerzonej rzeczywistości

Na okularze umieszczonym na lewym oku żołnierza wyświetlają się informacje o celach misji, punkty nawigacyjne, dane o zagrożeniach, lokalizacji pozostałych członków zespołu itp. Użytkownik może oznaczać cele, udostępniając równocześnie informacje towarzyszom, a także przekazywać im obraz z wbudowanej kamery, dzięki czemu dowódca może w każdej chwili spojrzeć na pole walki z pozycji dowolnego członka zespołu. Oprogramowanie ARC4 zostało opracowane na zlecenie agencji DARPA, prowadzącej najbardziej zaawansowane projekty badawcze dla sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych w ramach programu tworzenia „żołnierzy przyszłości” (Dismounted Warfighter). Z ARC4 można korzystać m.in. w hełmie BAE Q-Warrior, który posiada zintegrowany wyświetlacz AR.

Rozszerzona rzeczywistość pod wodą

Rozszerzona rzeczywistość ma pomagać nie tylko żołnierzom walczącym w powietrzu czy na lądzie, ale także wojskowym nurkom pracującym na dużych głębokościach, gdzie nie dociera światło słoneczne. Marynarka wojenna stanów zjednoczonych pracuje nad hełmem nurkowym DAVID (Diver’s Augmented Vision Display). Zintegrowany projektor będzie mógł wyświetlać na przedniej szybie wiadomości tekstowe, np. instrukcje niezbędne do przeprowadzenia podwodnej naprawy, a także szczegółowy obraz otoczenia pochodzący z sonaru. Dzięki temu nurek będzie widział otoczenie w dużo szerszym zakresie, niż pozwalają na to reflektory zainstalowane na kombinezonie.


Tagi: sprzęt nauka
Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto