Animacja samochodu
Dzięki wykonaniu prostej animacji i nieskomplikowanej kompozycji zmusimy stworzony model samochodu do jazdy po okładce PC Formatu. W ten sposób można łatwo łączyć prawdziwe filmy i zdjęcia z rzeczywistością wirtualną.
Ustawiając kompozycję, czyli odpowiednio łącząc generowany obraz samochodu ze zdjęciem okładki PC Formatu, precyzyjnie wykreślimy trasę poruszającego się auta. Po prawidłowym oświetleniu sylwetki samochodu zsynchronizujemy cienie, zyskując iluzję, że auto stanowi integralną część fotografii.
Następnie zajmiemy się tworzeniem trasy przejazdu, uwzględniając odpowiednią pozycję kół przednich oraz samego samochodu. Dzięki utworzonemu systemowi kostnemu koła będą się obracały przy przemieszczaniu auta do przodu.
Na płycie znajdują się pliki potrzebne do wykonania warsztatu, i przykładowa animacja rozszerzona o efekt dymu, który tworzyliśmy we wcześniejszych odcinkach kursu.
Ustawianie kompozycji z obiektu 3D i zdjęcia
Kompozycja użyta w tym kursie to połączenie zdjęcia z obiektem 3D. Posłużymy się trikiem pozwalającym na uzyskanie realistycznie wyglądającego cienia. Zadbamy też o odpowiednią pozycję wirtualnego źródła światła, by stworzyć wrażenie, że samochód jest prawdziwy.
Krok 1
Otwórz przygotowaną w poprzednim odcinku wersję pojazdu. Jeśli nie masz własnego projektu, wykorzystaj wersję zamieszczoną na naszej płycie. Kliknij File, Open. W nowym okienku zaznacz plik Auto cz. 2.blend, a następnie kliknij przycisk Open Blender File.
Krok 2
Kliknij przycisk Edit Mode i z rozwiniętej palety wybierz Object Mode. Prawym przyciskiem myszki kliknij kamerę i przesuń ją tak, by znajdowała się po lewej stronie auta. Przejdź do właściwości kamery, klikając ikonę sześcianu. Następnie w sekcji Transform dla parametru Rotation wpisz wartości jak na obrazku.
Krok 3
Przejdź do widoku z kamery, naciskając klawisz [0] na klawiaturze numerycznej. Z dolnego menu okna widokowego wybierz View, a następnie Properties. W nowo otwartej palecie ulokowanej po prawej stronie okna widokowego zaznacz funkcję Background Images. Klikając nazwę sekcji, rozwiń sekcję Background Images, a potem kliknij przycisk Add Image.
Krok 4
Na nowo powstałej palecie kliknij przycisk Open. W katalogu z naszej płyty, który zawiera dołączone do obecnego kursu pliki, zaznacz plik Tło.jpg, a następnie kliknij przycisk Open Image. Wczytana ilustracja będzie tłem wyświetlanym z kamery.
Krok 5
Kamerę trzeba metodą prób i błędów ustawić tak, by wyglądało, że nasze wirtualne auto stoi na powierzchni PC Formatu. Aby skrócić ten proces, podamy współrzędne kamery. Zaznacz kamerę, klikając jej obwódkę prawym przyciskiem myszki, a następnie w sekcji Transform wpisz współrzędne w następujące rubryki:
Krok 6
Mimo manipulacji kamerą wyświetlane tło w ogóle nie zmienia swojej pozycji. Co gorsza, z widzianego obszaru zniknie samochód. Aby go przywrócić, trzeba zwiększyć dla kamery obszar przycinanego widoku. W tym celu kliknij ikonę i dla parametru Clipping zwiększ wartość do 200.
Krok 7
Zamknij okienko właściwości wyświetlania, naciskając klawisz [N]. Klikając ikonę z aparatem, przejdź do funkcji renderingu. W sekcji Dimensions parametru Resolution kliknij centralną część rubryki X, a następnie wpisz wartość 1024. Dla rubryki Y wpisz wartość 629. Takie dostosowanie rozdzielczości wirtualnej kamery do rozdzielczości zdjęcia używanego do kompozycji jest niezbędne dla uzyskania właściwego efektu końcowego.
Krok 1
Kliknij ikonę z białym sześcianem i z otwartej palety wybierz Node Editor. Klikając ikonę widoczną obok opcji Use Nodes, przejdź do tworzenia kompozycji. Zaznacz opcję Use Nodes.
Krok 2
Z dolnego menu wybierz opcje: Add, Input, Image. W edytorze węzłów pojawi się kolejne okienko umożliwiające wprowadzenie ilustracji. Kliknij w nim ikonę dostępnych w programie ilustracji i na rozwiniętej palecie kliknij Tło.jpg.
Krok 3
Z dolnego menu wybierz kolejno: Add, Color, AlphaOver. Klikając Image w okienku Image i przytrzymując lewy przycisk myszki, przeciągnij kursor do pierwszego punktu Image okienka AlphaOver. Puść lewy przycisk myszki. Zostanie utworzone pierwsze połączenie.
Krok 4
W podobny sposób utwórz połączenie pomiędzy punktem Image okienka Render Layers a drugim punktem Image okna AlphaOver. Teraz połącz wyjściowy punkt okienka Image, okienka AlphaOver z wyjściowym punktem Image okienka Composite. Na zakończenie zwiększ wartość współczynnika mieszania obrazu Premul w okienku AlphaOver do wartości 0.500.
Krok 1
Kliknij ikonę pod przyciskiem 3D View i z rozwiniętej palety wybierz 3D View. Zmień widok na boczny, naciskając klawisz [3] na klawiaturze numerycznej. Manipuluj widokiem tak, byś w oknie widokowym widział tył auta. Z menu głównego wybierz: Add, Mesh, Plane.
Krok 2
Przesuń kursor myszki w pobliże centralnej części utworzonej płaszczyzny. Na klawiaturze naciśnij klawisz [S] i przytrzymując klawisz [Ctrl], powiększ płaszczyznę 100-krotnie. Teraz, wykorzystując zieloną i niebieską współrzędną płaszczyzny, przesuń ją tak, by stykała się od spodu z kołami auta. Przejdź do widoku z kamery, naciskając [0].
Krok 3
Przejdź do edytora materiałów i kliknij przycisk New, by przypisać utworzonej płaszczyźnie materiał. Będzie to specyficzny materiał, gdyż cała płaszczyzna posłuży do uzyskania cienia pod samochodem. Przewiń paletę materiałów na sam dół. Rozwiń paletę Shadow, naciskając jej nazwę. Zaznacz opcję Shadows Only.
Krok 4
Znów przejdź do widoku z boku, naciskając [3]. Oddal widok, tak byś widział wirtualną lampę. Zaznacz ją, klikając na niej prawym przyciskiem myszki, a następnie przenieś ją tak, by znajdowała się nad kamerą. Zmień widok na przedni, naciskając [1] na klawiaturze numerycznej, a następnie przesuń światło nad kamerę. Po prawej stronie kliknij trzecią ikonę od prawej.
Krok 5
W preferencjach źródła światła zwiększ parametr Energy do 2, a parametr Distanc do 250. Kliknij Inverse Square i z rozwiniętej palety wybierz Lin/Quad Weighted. Działanie tej funkcji polega na zmniejszaniu jasności w miarę wzrastania odległości od źródła światła. W sekcji Shadow kliknij Ray Shadow, by włączyć generowanie cieni. Pozostałe parametry tej sekcji pozostaw bez zmian.
Samochód rusza w trasę po okładce PC Formatu
Kompozycja została utworzona i przechodzimy do tworzenia animacji. Wprawienie w ruch wirtualnego auta będzie się wiązało z przesuwaniem obiektu i tworzeniem kilku klatek kluczowych.
Krok 1
Przejdź do widoku z kamery, naciskając na klawiaturze numerycznej [0]. Prawym przyciskiem myszki kliknij płaszczyznę, od której zależy powstawanie cienia. Z dolnego menu wybierz opcje: Object, Show/Hide, Hide Selected. W ten sposób ukryjesz płaszczyznę i będziesz widział obraz kompozycji.
Krok 2
Zdefiniuj długość animacji. Na potrzeby tego warsztatu wystarczą 140 klatki. Kliknij rubrykę End i wpisz w niej 140. Prawym przyciskiem myszki kliknij dowolną kość auta, następnie kliknij Object Mode i z menu, które się teraz otworzy, wybierz Pose Mode.
Krok 3
Prawym przyciskiem myszki kliknij kość kierownicy. Teraz, gdy kursor myszki znajduje się w oknie widokowym, utwórz klatkę kluczową, naciskając klawisz [I] i wybierając z menu opcję LocRotScale. W ten sposób dla pierwszej klatki animacji zostanie zapamiętana pozycja, skala i obrót kości nazwanej kierownica.
Krok 4
Animację zaczniemy od próbnego poruszania kołami samochodu na przemian w lewo i w prawo. Na linii czasu przesuń wskaźnik czasu 10 klatek do przodu.Następnie, korzystając z zielonej strzałki, obróć koła samochodu w prawą stronę. Naciśnij klawisz [I] i wybierz opcję LocRotScale. Nowa pozycja zostanie zapamiętana.
Krok 5
Znów przesuń wskaźnik czasu o kolejne 10 klatek do przodu, a następnie obróć koła samochodu ponownie w lewo. Ustaw kolejną klatkę kluczową, naciskając [I] i wybierając opcję LocRotScale. Przesuń wskaźnik czasu do 30. klatki animacji, wyprostuj koła samochodu i ustaw kolejną klatkę kluczową.
Krok 6
Zanim zaczniesz przemieszczać samochód, musisz dla wszystkich ustawionych wcześniej klatek kluczowych zdefiniować pozycje auta. W przeciwnym wypadku zacznie się ono poruszać za wcześnie. Prawym przyciskiem myszki kliknij kość główną samochodu. Przesuń wskaźnik czasu do zerowej klatki animacji, naciśnij klawisz [I] i wybierz opcję LocRotScale. Czynności te powtórz dla pozostałych odstępów czasowych, w których zostały stworzone klatki kluczowe kości kierownica.
Krok 7
Wskaźnik linii czasu przesuń do 60. klatki animacji. Następnie, korzystając z czerwonej strzałki współrzędnych, przesuń samochód do połowy okładki PC Formatu. Wstaw klatkę kluczową. Przesuń wskaźnik czasu do 100. klatki animacji, przesuń samochód w pobliże lewego dolnego rogu gazety i wstaw kolejną klatkę kluczową.
Krok 1
Samochód się porusza, choć w mało realistyczny sposób. Aby zwiększyć realizm jazdy auta, należy wprowadzić jeszcze kilka modyfikatorów do jego obrotu oraz pozycji samych kół. Ustawianie odpowiednich klatek kluczowych ułatwi nam ścieżka animacji. W lewym panelu kliknij przycisk Calculate Paths.
Krok 2
W nowym okienku dla wartości End wpisz 140 i kliknij przycisk OK. Przesuń wskaźnik czasu do 60. klatki, zaznacz kość kierownica i ustaw klatkę kluczową. Teraz przesuń wskaźnik czasu o jedną klatkę kluczową do przodu, a następnie skręć koła kierownicy, tak by wskazywały kierunek wyznaczany przez linię ruchu. Wstaw klatkę kluczową.
Krok 3
Przesuń wskaźnik czasu do 74. klatki animacji. Kliknij ikonę obrotu, zaznacz kość główną samochodu i obróć, a następnie przesuń go tak, by kość główna pokrywała się dokładnie z wyrysowaną ścieżką ruchu: Wstaw klatkę kluczową. Kliknij ikonę pozycji, wyprostuj koła i także wstaw klatkę kluczową.
Krok 4
Przesuń wskaźnik czasu do 100. klatki animacji. Przełączając się między manipulatorem obrotu i pozycji, ustaw kość główną samochodu, tak by pokrywała się dokładnie z wykreśloną linią ruchu. Jeśli koła były lekko skręcone, wyprostuj je. Wstaw tutaj nowe klatki kluczowe zarówno dla kości głównej samochodu, jak i dla kości kierownicy.
Krok 1
Przejdź do ustawień renderingu, klikając ikonę z aparatem. Przewiń paletę funkcji na sam dół. Teraz w sekcji Output kliknij przycisk PNG i z rozwiniętej palety wybierz Xvid. Rozwiń paletę Encoding, klikając jej nazwę.
Krok 2
Kliknij Format i z rozwiniętej palety wybierz Matroska. Kliknij Codec i z rozwiniętej palety wybierz Theora. Zwiększ też wartość Bitrate do 8000. Pamiętaj, że aby skorzystać z tego kodeka wideo, musi on być zainstalowany w systemie. Możesz oczywiście wybrać inne kodeki, lecz nie zawsze umożliwiają one zapisanie filmu w takiej rozdzielczości czy w takiej jakości.
Krok 3
Kliknij ikonę w sekcji Output i wskaż katalog, w którym ma się znajdować wyrenderowana animacja. W miejscu tym wpisz nazwę animacji (np. Animacja) i zatwierdź zmiany, klikając przycisk Accept. Przewiń paletę funkcji renderingu do góry i kliknij przycisk Animation w celu rozpoczęcia generowania animacji.