A A A

Bez rewolucji

PC Format 12/2013
Rynek kart graficznych dla graczy nie zmienia się od lat i nie zanosi się na przełom, czego dowodem są nowe układy Radeon. W praktyce są to karty poprzedniej generacji o zupełnie zmienionym nazewnictwie. Jednak AMD ma inny pomysł na uzyskanie przewagi poprzez wejście na rynek konsoli, nowy interfejs API oraz nową technikę przetwarzania dźwięku. Dawid Kosiński, Artur Wyrzykowski

Inne układy R7 i R9

Pozostałe modele kart nie są przeznaczone dla przeciętnych graczy. Dostępny już w sklepach Radeon R7 240 (od 280 zł) oraz R7 250 (od 340 zł) są modelami słabszymi, dla mniej wymagających użytkowników pecetów. Z kolei Radeon R9 280X (od 1140 zł), zbliżony do Radeona HD 7970 GE, to już zdecydowanie produkt dla entuzjastów.
Najwyższy model z całej rodziny, a więc Radeon R9 290X, ma być najwydajniejszą grafiką jednoprocesorową na rynku. Będzie kosztować około 2500 zł, a wydajnością ma przebijać nawet konkurencyjnego GeForce Titana.

Mimo że nowe układy graficzne AMD są podobne do poprzedników, znajdziemy w nich kilka nowości. Niektóre modele obsługują technologię TrueAudio. Wszystkie zostały wyposażone w nowy kontroler zasilania, który stabilizuje napięcie rdzenia, obniża tętnienie napięcia oraz zmniejsza nieco pobór energii (wyższa wydajność nie przekłada się na wzrost mocy). AMD proponuje też nowy interfejs programistyczny o nazwie Mantle, który ma być lepszy niż DirectX.

Więcej przestrzeni

Firma AMD regularnie wydaje nowe układy graficzne, dzięki którym gry wyglądają coraz piękniej. Mimo skoncentrowania się na tej gałęzi rynku firma dba także o nie mniej ważne od opraway graficznej efekty dźwiękowe, które mają stać się jeszcze lepsze dzięki technice TrueAudio.

W skrócie TrueAudio jest rozwiązaniem, które pozwoli cieszyć się przestrzennym dźwiękiem, niezależnie od posiadanego sprzętu – nawet na zwykłych słuchawkach stereo. Nie będzie też istotne, jaki rodzaj dźwięku jest dostarczany przez grę. Wszystko dzięki obsłudze kilku algorytmów przetwarzania: mono in/stereo out, stereo in/stereo out, multi-channel in/stereo out, multi-channel in/multi-channel out. Oczywiście rozwiązanie AMD nie sprawi, że ścieżka stereofoniczna zyska dodatkowe kanały, ale bez najmniejszego problemu przetworzy dźwięk z większej do mniejszej liczby kanałów, jednocześnie zachowując jego głębię.

W ten sposób AMD stara się pokazać, że używanie specjalistycznego sprzętu audio nie ma sensu i kartę dźwiękową może zastąpić znajdujący się na karcie graficznej cyfrowy procesor dźwięku. Korzyści z wykorzystania TrueAudio są widoczne gołym okiem. O ile proste efekty dźwiękowe: pogłos i dźwięk panoramiczny, nie wymagają silnego sprzętu, o tyle inaczej jest w przypadku odbić w czasie rzeczywistym, pogłosów i trójwymiarowych przekształceń. Obliczenia wymagają dużego nakładu mocy, co ma zapewniać grafika, która zastąpi wyspecjalizowaną kartę dźwiękową i zarazem odciąży procesor. Zanim jednak gracze zaczną korzystać z TrueAudio, AMD musi przekonać do niego wielu twórców gier. Będzie to trudne, ponieważ technika będzie dostępna tylko dla posiadaczy radeonów (i to na razie tylko 260X oraz 290X). Karty GeForce nie będą jej obsługiwać, tak samo jak konsola Xbox One. Co do Playstation 4 jeszcze nic nie wiadomo. Z powodu jej małej uniwersalności programiści mogą wykazać nią bardzo małe zainteresowanie.

Niskopoziomowe API

Kolejnym godnym uwagi szczegółem jest nowe API, czyli interfejs pozwalający na komunikację między dwoma różnymi elementami – w tym przypadku między programem a kartą graficzną. Dzięki różnym API programista nie musi tworzyć gry lub programu z myślą o każdej możliwej konfiguracji sprzętowej. Do tej pory gracze mogli słyszeć przede wszystkim o dwóch API – DirectX oraz OpenGL. Interfejs AMD o nazwie Mantle może być ich świetnym uzupełnieniem, a wyróżnia się głównie tym, że jest rozwiązaniem niskopoziomowym, dopasowanym do konkretnej architektury. Z tego powodu nadaje się do stosowania w „zamkniętych” urządzeniach, takich jak np. konsole do gier.

Mantle został dostosowany do architektury Graphic Core Next, używanej w radeonach oraz konsolach nowej generacji – Playstation 4 i Xbox One. Ta sama architektura w każdym nowym sprzęcie dla graczy i niskopoziomowe API sprawia, że możliwe będzie wykorzystanie pełni możliwości kart graficznych Radeon na każdej z platform. Rozwiązanie likwiduje też wadę DirectX w postaci sporego „narzutu” sterownika na procesor graficzny, powodującego spadek wydajności. Dzięki Mantle konwersja gry z konsoli na komputer będzie też łatwiejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Czy Mantle się przyjmie? Wiele zależy od programistów, dla których nowe API to znaczne ułatwienie pracy. Z drugiej strony, producenci gier chyba nie będą chcieli tworzyć tytułów, które działałyby dobrze tylko na pecetach z grafikami AMD. Dlatego na razie jedyną grą zgodną z Mantle będzie Battlefield 4, za co AMD zapłaciło z własnej kieszeni. Funkcja wykorzystania nowego API pojawi się jednak już po premierze gry, w aktualizacji zaplanowanej na grudzień br. Inne tytuły korzystające z Mantle zostaną zaprezentowane w listopadzie. Wtedy odbędą się bardzo ważne dla AMD wydarzenia, czyli premiery Xbox One i Playstation 4 oraz konferencja Fusion Developer Summit. Wtedy też poznamy dalsze plany dotyczące nowego API.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto