A jeśli kupujesz PDA?
|
Wbudowany PDA GPS to tylko jedna z funkcji takiego urządzenia, dlatego niektóre elementy, np. mniejszy niż w PND wyświetlacz, wypadają gorzej, gdy używasz palmtopa podczas jazdy samochodem. Zwróć uwagę na wbudowany głośnik i możliwość regulacji natężenia dźwięku – powinna mieć co najmniej 8 lub 9 stopni. Sprawdź, czy istnieje możliwość zmiany orientacji obrazu na wyświetlaczu – w trakcie jazdy prawdopodobnie będziesz chciał, aby jego dłuższa krawędź była ułożona poziomo. Upewnij się, czy ekran dotykowy urządzenia można obsługiwać palcami – rysik jest bardziej precyzyjny, ale w czasie jazdy wygodniej korzystać z własnej ręki. Dobierając mapę, sprawdź, czy jest zgodna z twoim urządzeniem PDA.
|
Gdy kupujesz nawigację GPS
Ważną cechą jest wielkość ekranu urządzenia nawigującego. Wyświetlacz o większej przekątnej ma zazwyczaj także większą rozdzielczość, dzięki czemu jest bardziej czytelny i wystarczy na nim miejsca na samą mapę oraz dodatkowe elementy interfejsu informujące o parametrach aktualnej trasy. Postaraj się spojrzeć na urządzenie z odległości, w której będziesz na co dzień go używał, i oceń, czy obraz jest dla ciebie czytelny. Zwykle nawet ekran o przekątnej 3,5 cala jest wystarczający, ale warto się zainteresować urządzeniami z wyświetlaczem 4,3 cala.
Oprócz przekątnej oceń także jasność ekranu. Jeśli będzie zbyt ciemny, będziesz miał kłopoty z dostrzeżeniem obrazu w słoneczne dni. Podobnie będzie, gdy kupisz urządzenie z odblaskowym ekranem – wybieraj powierzchnie jak najbardziej matowe. Oględziny wyświetlacza zakończ, testując ekran dotykowy – sprawdź, czy komendy są dokładnie rozpoznawane.
Podczas korzystania z nawigacji po zmroku istotna jest możliwość włączenia trybu nocnego – mapa jest wyświetlana w odmiennej, stonowanej kolorystyce. Najdroższe urządzenia mają tę funkcję zautomatyzowaną – gdy wbudowany czujnik wykryje małe natężenie zewnętrznego oświetlenia, nawigacja sama włączy tryb nocny. Zwróć uwagę na natężenie światła diod sygnalizujących funkcje urządzenia, np. przycisku power lub łącza Bluetooth. Jeśli jest zbyt silne, może utrudniać prowadzenie auta w nocy.
Gdy oglądasz w sklepie włączone urządzenie, możesz przetestować wbudowane w nie głośniki. Posłuchaj kilku komend głosowych i oceń, czy są emitowane zrozumiale, a także sprawdź zakres regulacji głośności. Sama regulacja powinna być łatwo dostępna, abyś mógł nią sterować bez patrzenia na urządzenie. Najlepiej sprawdza się pokrętło regulacyjne na obudowie, ale częściej regulacja głośności jest dostępna za pośrednictwem aplikacji. Wówczas stosowne komendy powinny się znajdować na ekranie głównym.
Ostatni bardzo ważny element nawigacji to uchwyt, którym urządzenie jest montowane na szybie. Powinien umożliwiać prosty montaż nawigacji – wyjmowanie i wkładanie do uchwytu, a także regulację nachylenia urządzenia we wszystkich kierunkach. Prawdopodobnie będziesz chciał zamontować uchwyt możliwie nisko na szybie, aby nie zasłaniał drogi. Sprawdź, czy na spodzie uchwytu nie ma elementów regulacyjnych – pokręteł, blokad, które mogą przeszkadzać w takim zamocowaniu. Montaż nawigacji nisko na szybie może utrudniać także port ładowarki umiejscowiony w dole obudowy lub wysoko z tyłu urządzenia.
Jeśli często jeździsz za granicę, powinieneś wybrać program nawigujący, który zawiera mapę Polski i krajów Europy – najlepiej w formie jednej aplikacji. Jeżeli podróżujesz wyłącznie po kraju, możesz się zdecydować na mniejszy wydatek, czyli samą mapę Polski. Programy nawigacyjne polskiej produkcji mają znaczną przewagę nad zagranicznymi produktami pod względem odwzorowania sieci dróg w naszym kraju. Bogatsza jest także ich baza adresowa oraz liczba POI.