InternetChrome OS w Windows

    Chrome OS w Windows

    Webowe aplikacje z niedawno otwartego sklepu Google Web Store to znacznie więcej niż rozszerzenia przeglądarki. Dzięki nim masz praktycznie system Chrome OS wewnątrz Windows. Korzystanie z zasobów sklepu jest bardzo proste. Potrzebujesz jedynie przeglądarki Google Chrome w wersji co najmniej 8.x i własnego konta Google.

    Chrome OS w Windows

    Jak korzystać z zasobów Google Web Store

    Uruchamiasz Google Chrome, odwiedzasz witrynę https://chrome.google.com/webstore, logujesz się na swoje konto Google i otrzymujesz dostęp do bogatej oferty sklepu. Zasoby możesz przeglądać i bez logowania, ale w momencie instalacji którejkolwiek aplikacji i tak będziesz musiał się zalogować. Niech cię nie zmyli nazwa „sklep”. Za pobierane aplikacje wcale nie musisz płacić. Wszystkie opisywane przez nas programy webowe są dostępne bezpłatnie. Nie ma żadnych kruczków, żadnych ukrytych opłat itp. Proces instalacji, deinstalacji oraz opcje programu są identyczne dla każdej aplikacji dostępnej w sklepie Google Web Store.

    Krok 1

    Jeżeli chcesz zainstalować interesujący cię program, po prostu otwórz stronę z jego opisem, klikając nazwę programu w ofercie sklepu, następnie kliknij przycisk Install. Pojawi się okno dialogowe Potwierdź instalacje, w którym zobaczysz ewentualne komunikaty informujące, do jakich zasobów i danych instalowany program ma dostęp. Kliknij Zainstaluj.

    Krok 2

    Dostęp do zainstalowanych programów uzyskujesz za pośrednictwem grupy Apps widocznej na karcie domowej przeglądarki Google Chrome.

    Krok 3

    Dostęp do opcji dotyczących danego programu uzyskasz po kliknięciu małego kluczyka pojawiającego się w górnym prawym rogu ikony aplikacji po wskazaniu jej myszą. Opcje są identyczne dla każdego programu. Obejmują: otwieranie danego programu w zwykłej karcie (jest to opcja domyślna) Open as regular tab, otwieranie programu na karcie przypiętej Open as pinned tab, uruchamianie danego programu na pełnym ekranie Open full screen.

    Obraz

    Krok 4

    Jeżeli uznasz, że dany program ci nie odpowiada, usuwasz go, wybierając z menu opcji pozycję Odinstaluj.

    Uwolnij swój malarski potencjał

    deviantART Muro
    Ciekawy program dla wszystkich, którzy czują w sobie żyłkę malarską. Muro nie jest jednak webowym odpowiednikiem takich narzędzi, jak np. Corel Painter. Liczba narzędzi malarskich jest tutaj dość ograniczona, ale zaletą są ciekawe efekty malarskie, duża liczba filtrów graficznych oraz ścisła integracja programu z popularnym serwisem deviantART.com (do pełnego wykorzystania funkcji programu wymagane jest posiadanie konta we wspomnianym serwisie; rejestracja jest bezpłatna). Dodatkowy atut programu to obsługa tabliczek graficznych firmy Wacom. Muro standardowo działa w trybie uproszczonym. Po przełączeniu na tryb Pro możliwa jest praca na warstwach. Gotową ilustrację można od razu przesłać na swoje konto w serwisie deviantART.com, klikając przycisk Submit.

    Obraz

    Zdjęcia z bajerami

    Picnik Photo Editor
    Wbrew nazwie Picnik Photo Editor jest bardziej narzędziem do ozdabiania zdjęć i kreowania okolicznościowych kolaży, aniżeli programem do tradycyjnej edycji fotografii. Owszem, program ma również takie funkcje, jak np. obracanie fotografii, korekcja ekspozycji, regulacja jasności i kontrastu itp., ale najciekawsze są efekty, które można dodawać do zdjęć.

    Krok 1

    Interfejs programu składa się z pięciu kart. Pracę zaczynasz od kliknięcia przycisku Upload a photo na karcie Home i wczytania zdjęcia, które chcesz poddać obróbce.

    Obraz

    Krok 2

    Po wczytaniu fotografii program automatycznie aktywuje kartę Edit, na której masz do dyspozycji podstawowe funkcje edycyjne. Jeżeli chcesz szybko poprawić fotografię, użyj przycisku Auto-fix.

    Obraz

    Krok 3

    Przejdź na kartę Create – masz tutaj dostęp do bogatego zestawu różnych efektów. Typ efektu wybierasz, klikając pozycję w poziomym pasku narzędziowym (my wybraliśmy efekty związane z ramkami Frames). Po wybraniu danego typu lista dostępnych efektów jest wyświetlana po lewej stronie interfejsu programu. Uwaga! Przy niektórych figuruje słowo „premium”, co oznacza, że zadziałają one po wykupieniu subskrypcji w serwisie picnik.com. Liczba darmowych efektów jest jednak w zupełności wystarczająca.

    Obraz

    Krok 4

    Zmodyfikowane zdjęcie możesz zapisać zarówno na dysku lokalnym, jak i w serwisie (jeżeli wcześniej zarejestrujesz swoje konto – bez względu na to, czy płatne czy bezpłatne). Opcje związane z zapisem dostępne są na karcie Save & Share. Umożliwiają także udostępnienie gotowej pracy w popularnych serwisach społecznościowych, tj. Twitter, Flickr, Facebook, Picasa Web Albums, MySpace i inne.

    Obraz
    Obraz

    Edytor z funkcją autozapisywania

    Zoho Writer
    Zoho Writer to prosty w obsłudze edytor tekstu z polskojęzycznym interfejsem. Program integruje się z kontem Google’a, więc nie trzeba rejestrować się oddzielnie na witrynie aplikacji Zoho. Dodatkowo dokumenty w nim tworzone są automatycznie zapisywane. Co więcej, możesz tworzyć nowe dokumenty, nawet gdy nie masz połączenia z internetem. Trzeba jedynie przełączyć tryb działania programu.

    Krok 1

    Po zalogowaniu się na swoje konto Google’a zobaczysz w oknie przeglądarki interfejs edytora oraz automatycznie otwarty dokument, który jest zarazem podręcznikiem (niestety anglojęzycznym) posługiwania się programem Zoho Writer:

    Obraz

    Krok 2

    Z programem pracuje się równie łatwo, jak z dowolnym edytorem instalowanym w systemie Windows. Działają nawet popularne skróty klawiszowe, np. [Ctrl]+[N] – otwarcie nowego dokumentu. Wszystkie funkcje formatowania tekstu są widoczne na standardowo aktywnej karcie Formatuj. Klikając pozostałe karty, otrzymasz dostęp do odpowiednich opcji związanych m.in. z wstawianymi obiektami, udostępnianiem dokumentów, ustawieniami strony itp.

    Obraz

    Krok 3

    Jeżeli chcesz przełączyć program w tryb offline umożliwiający edycję, nawet gdy komputer straci połączenie z internetem, kliknij Przejdź w tryb offline. Pojawi się okno Gears, a w nim pytanie, czy zgadzasz się, by witryna writer.zoho.com przechowywała informacje na twoim komputerze. Zaznacz pole wyboru: Ufam tej witrynie, a następnie kliknij Zezwalaj.

    Obraz
    Obraz

    Podręczny multinotatnik społecznościowy

    Springpad
    Program umożliwia zgromadzenie w jednym miejscu różnego typu notatek, takich jak np.: listy zadań do wykonania, listy zakupów, ciekawe miejsca, przepisy, wskazówki itp. Dowolne elementy można łączyć np. z dodatkowymi informacjami zawartymi na stronach WWW, a także informacjami udostępnianymi przez znajomych.

    Krok 1

    Korzystanie z programu jest możliwe po zalogowaniu się w jednym z obsługiwanych serwisów: Google, Yahoo, Twitter, Facebook lub autorski serwis Springpadit.com. Ponieważ posiadanie konta Google jest konieczne, by w ogóle korzystać z Google Web Store, najprościej użyć danych z konta Google, klikając w tym celu przycisk Login with your Google Account. Na kolejnej stronie zobaczysz komunikat informujący, że witryna Springpadit.com chce skorzystać z twoich poświadczeń przypisanych do konta Google. Kliknij Zezwalaj.

    Obraz

    Krok 2

    Ponieważ jest to najprawdopodobniej twoje pierwsze logowanie do Springpada, na kolejnej stronie kliknij Continue as a new user.

    Obraz

    Krok 3

    Zobaczysz okno powitalne Welcome to Springpad! Możesz wybrać temat graficzny Springpada oraz nazwę dla twojego profilu. Nazwa domyślnie jest taka, jak nazwa konta Google, za którego pomocą się zalogowałeś. Jeżeli chcesz użyć innej nazwy, wpisz ją w polu Username i kliknij Save info. Możesz dodać do twojego profilu zdjęcie. Bez względu na to, czy to zrobisz, kliknij Next. Wyświetli się krótki poradnik dotyczący korzystania ze Springpada, kliknij Next ponownie, a następnie kliknij przycisk Let's get started!.

    Obraz
    Obraz

    Krok 4

    Ekran główny Springpada składa się z menu ustawień widocznego po lewej stronie oraz czterech ikon w centralnej części okna. Kliknij ikonę All My Stuff.

    Obraz

    Krok 5

    Pojawi się ramka All My Stuff. Jest to główne okno zarządzania informacjami gromadzonymi w Springpadzie. Aby dodać nowy element, kliknij ikonkę + widoczną po prawej stronie okna przeglądarki. Z rozwiniętego menu wybierz, czy chcesz dodać notatkę Add a Note, nowe zadanie Add a Task, czy też wyszukać interesującą cię rzecz Look it up.

    Obraz

    Krok 6

    Na przykład po dodaniu nowego zadania ustawiasz, oprócz nazwy i opisu zadania, termin jego wykonania (pole Due). Możesz także przypisać do nowego zadania notatkę zawierającą nie tylko tekst, ale także odsyłacze internetowe, dźwięk, wideo, obraz itp. Odpowiednie opcje zostaną wyświetlone po kliknięciu odsyłacza add a note. Oprócz tego pamiętaj, że dla każdego nowego elementu możesz wybrać, czy ma on status prywatny, czy też ma być udostępniony twoim znajomym. Lista znajomych jest automatycznie importowana z kontaktów przypisanych do konta, za którego pomocą się zalogowałeś. Jeżeli było to konto Google’a, zostanie zaimportowana do Springpada lista kontaktów z Gmaila.

    Obraz

    Krok 7

    Jeżeli termin wykonania danego zadania jest krótki, to zadanie to zostanie automatycznie przypisane do grupy Alerts, a oprócz tego otrzymasz automatyczne powiadomienie o zbliżającym się terminie jego wykonania:

    Obraz

    Krok 8

    Jeżeli masz smartfon pracujący pod kontrolą systemu Android albo iPhone, pobierz – również udostępnianą bezpłatnie – mobilną aplikację Springpad. Dzięki temu wszystkie informacje będą automatycznie synchronizowane między stacjonarną a mobilną wersją Springpada. Dodatkowo wersja mobilna oferuje ciekawe możliwości, np. automatyczne dodawanie interesujących cię produktów do listy po sfotografowaniu kodu paskowego danego towaru.

    Wybrane dla Ciebie