Pracując nad swoim startupem z pełną determinacją, wcześniej czy później osiągniesz sukces – zdobędziesz klientów, a twoja firma stanie się rentowna. Wówczas możesz ją rozwijać i stopniowo powiększać, jednocześnie walcząc z konkurentami wyrastającymi jak grzyby po deszczu, albo zdecydować się na dynamiczną ekspansję.
Wyjdź na świat
Ekspansja oznacza najczęściej wprowadzenie oferty na rynek lub rynki zagraniczne. Decydując się na ten drugi krok, możesz umocnić swoją pozycję i stać się liderem, uciekając konkurencji. To bardzo ważne, nawet jeśli twój startup działa tylko w internecie. Liczba produktów i usług konkurencyjnych jest ograniczona na każdym rynku niezależnie od tego, czy oferujesz produkt cyfrowy, czy nie. W świecie cyfrowym, podobnie jak w tradycyjnym, ostatecznie zostaje jeden, dwóch albo trzech dużych graczy. Klienci z zagranicy są potrzebni, aby twoja firma była częścią rynku i mogła stać się jedną z dominujących firm, a nie małą spółką, która ma dużą szansę upaść, gdy rynek dojrzeje i się rozwinie.
Do dynamicznego rozwoju potrzebne są pieniądze – dużo pieniędzy, o które jako przedsiębiorca możesz zwrócić się do inwestorów. Startupy kojarzone są z inwestorami typu venture capital. Są to fundusze, które przeznaczają od kilkudziesięciu tys. do nawet kilkunastu milionów zł na rozwój projektów o podwyższonym stopniu ryzyka (to zazwyczaj firmy technologiczne, oferujące innowacyjny produkt lub usługę). Z dużym ryzykiem wiąże się potencjalnie duża stopa zwrotu, przez co fundusze VC i startupy są dobraną parą.
Pokaż swój pomysł
Do inwestora nie można udać się z samym tylko pomysłem na biznes (wyjątkiem może być sytuacja, kiedy wcześniej założyłeś i sprzedałeś z sukcesem jedną lub więcej firm), szczególnie jeśli w grę wchodzą większe kwoty, wynoszące od kilkuset tys. zł wzwyż. Na co zwracają uwagę inwestorzy? Przede wszystkim na zaradność przedsiębiorcy i dobrą kondycję startupu, co oznacza, że firma generuje zyski i ma stałe źródło lub źródła dochodu. Bardzo ważna jest liczba klientów i to, jak często robią zakupy – im więcej lojalnych, powracających klientów, tym lepiej. Jeśli twój startup ma już produkt, klientów i generuje zysk, wówczas ryzyko w oczach inwestora jest o wiele mniejsze, a ty masz szansę na zdobycie sporych środków oraz startujesz z lepszej pozycji negocjacyjnej (oddasz mniej udziałów w firmie za więcej pieniędzy).
Wybrane fundusze Venture Capital
W Polsce sektor Venture Capital (VC) nie działa tak prężnie jak
w USA, Wielkiej Brytanii czy Izraelu. Nie oznacza to jednak, że nie ma tu funduszy VC, które są gotowe wesprzeć dobrze rokujące projekty.
Warto zapoznać się z blogami funduszy, gdzie często znajdziesz informacje na temat ubiegania się
o pieniądze (warunki, wymagania itp.). Dodatkowo inspiracją może być portfolio niektórych z nich – szczególnie zagranicznych, które często mają kilkadziesiąt lub kilkaset startupów w swojej sieci. W ten sposób można zobaczyć, jakiego typu firmy cieszą się największym zainteresowaniem inwestorów.