Pochwal się załogą
Inwestorzy przyglądają się też zespołowi, który tworzy startup. Chcą mieć pewność, że ich pieniądze zostaną wykorzystane przez osoby, które rzeczywiście wiedzą, co robią. To o tyle istotne, że startupy ubiegają się o środki stosunkowo wcześnie, przez co nie ma jeszcze pewności, czy w przyszłości nie zmieni się model biznesowy, a w ofercie nie pojawią się nowe produkty (niewykluczone, że z zupełnie innej branży). Jest to coś, co może się zmienić w czasie współpracy z funduszem, która trwa przeciętnie 5–7 lat, i są to rzeczy, których nie da się łatwo przewidzieć. Jeśli jednak zespół startupu pokaże się z dobrej strony, udowadniając, że ma odpowiednie kompetencje, wiedzę i doświadczenie, wówczas szanse na pozyskanie pieniędzy rosną.
Z całego zespołu najważniejszy – z punktu widzenia inwestora – zawsze będzie założyciel lub założyciele startupu. Czy jest ambitny? Czy jest ekspertem i stawia na wysoką jakość? Czy stawia na innowacje? Tego typu pytania inwestorzy zadają często sami sobie, oceniając założycieli startupu w trakcie rozmów na temat możliwej współpracy.
Nie mniej ważny jest rynek i jego rozmiar. Szanse na to, że inwestycja zwróci się z nawiązką są o wiele większe wtedy, gdy startup tworzy produkt przygotowywany na bardzo szeroki rynek (liczba potencjalnych klientów jest odpowiednio duża) oraz gdy konkurencja nie jest jeszcze tak rozpowszechniona jak na innych, rozwiniętych rynkach. Jeśli oferujesz produkt lub usługę na niszowy rynek, raczej nie zdobędziesz zainteresowania inwestorów VC. Dla funduszy naturalną tendencją jest wybór tych startupów, które mają potencjał, by zostać wielką firmą.
Jak wybrać fundusz
Nie warto decydować się na fundusz tylko dlatego, że zaoferuje pieniądze. Dobry fundusz VC może ułatwić rozwój twojego startupu i wprowadzenie produktu na zagraniczne rynki za sprawą swojej sieci kontaktów i doświadczenia w biznesie. Im więcej udanych projektów zrealizował dany fundusz, tym większa szansa na to, że i twój startup odniesie sukces na arenie międzynarodowej. Warto wziąć pod uwagę również dostęp do mentorów, czyli doświadczonych specjalistów, którzy współpracują z najlepszymi funduszami. Mentorzy służą poradami dla przedsiębiorców i często są to założyciele innych firm, które odniosły sukces. Startupowcy często określają wsparcie od inwestorów „smart money”, co sugeruje, że poprzez współpracę zyskali dostęp zarówno do kapitału, jak i cennej wiedzy, doświadczenia i kontaktów.
Pitch deck, czyli szybka prezentacja
Pitch deck to krótka prezentacja (ok. 10–15 slajdów). Jej celem jest zaprezentowanie inwestorowi najważniejszych informacji związanych z twoim startupem. Tworząc dobrej jakości pitch deck, masz dziś ułatwione zadanie – w internecie można znaleźć wiele prezentacji udostępnionych przez założycieli startupów, którym udało się zdobyć finansowanie od inwestorów. W swojej prezentacji zawsze wyjaśnij problem, jaki dostrzegasz, opisz swoje rozwiązanie tego problemu, przedstaw wartość firmy i wielkość rynku, na którym występuje dany problem. Umieść też informacje o modelu biznesowym (jak zarabiasz), jak trafiasz obecnie do klientów i w jaki sposób zamierzasz trafić do kolejnych (np. z rynku zagranicznego), jaka jest twoja konkurencja, kompetencje w zespole oraz dotychczasowe największe sukcesy. Jeśli masz umiejętności analityczne i potrafisz tworzyć wiarygodne prognozy, również umieść je w prezentacji, pokazując dynamikę wzrostu swojej firmy i branży, w której działasz (uwzględnij najbliższe 3–5 lat).