InternetDarmowe sondaże opinii

    Darmowe sondaże opinii

    Badanie opinii możesz przeprowadzić elektronicznie, zamiast płacić za papierowe kwestionariusze. Wyniki ankiet trafią do arkusza kalkulacyjnego, a ty otrzymasz graficzną analizę odpowiedzi.

    Darmowe sondaże opinii

    W artykule pokażemy, jak korzystać z dwóch narzędzi do tworzenia rozbudowanych ankiet: wyspecjalizowanego serwisu internetowego Ankietka oraz pakietu biurowego Dokumenty Google, który choć jest nieco bardziej skomplikowany, w przeciwieństwie do wspomnianego wcześniej serwisu nie ma żadnych ograniczeń w bezpłatnej wersji. Pokażemy również krok po kroku, jak stworzyć prostą sondę na blogu, która pomoże poznać opinię ludzi odwiedzających twoją stronę.

    Tworzenie ankiety online

    Najprostszym sposobem utworzenia ankiety z różnorodnymi pytaniami jest skorzystanie z wyspecjalizowanego narzędzia online, np. Ankietka (www.ankietka.pl). Jest to serwis komercyjny, ale ma także bezpłatną usługę, która pozwala na przeprowadzenie złożonej z 15 pytań ankiety wśród 150 respondentów.

    Krok 1

    Po wejściu na stronę www.ankietka.pl kliknij przycisk Stwórz ankietę. Następnie kliknij Wybieram poniżej opisu bezpłatnego konta Standard. W kolejnym kroku podaj adres e-mailowy i hasło, z jakiego chcesz korzystać. Odznacz opcję: Wyrażam zgodę na otrzymywanie komunikacji marketingowej z serwisu Ankietka.pl i kliknij przycisk Zarejestruj. Potem wejdź do skrzynki pocztowej, znajdź e-mail z serwisu i kliknij link aktywacyjny.

    Obraz
    Obraz

    Krok 2

    Teraz, gdy ponownie znalazłeś się w serwisie Ankietka, kliknij Rozpocznij, by uruchomić kreator tworzenia ankiety. W pierwszym kroku podaj tytuł, np. Satysfakcja klienta, i kliknij Zapisz. Teraz przejdziesz do edytora treści ankiety. Kliknij Dodaj pytanie lub tekst. Pojawi się lista elementów. W darmowej usłudze są dostępne tylko pokolorowane na biało.

    Obraz
    Obraz

    Krok 3

    W celu dodania wprowadzenia kliknij element Tekst, a po zapisaniu kliknij Pytanie jednokrotnego wyboru. Wypełnij pola Treść pytania oraz Odpowiedzi. Po zapisaniu wypróbuj pozostałe formuły pytań do ankiety. Jeśli brakuje ci pola na wpisanie odpowiedzi, możesz kliknąć Dodaj odpowiedź. W miarę dodawania pytań będzie się powyżej pojawiał podgląd ankiety.

    Obraz
    Obraz

    Krok 4

    Każde pytanie możesz skorygować. Wystarczy naprowadzić na nie kursor myszy i kliknąć Edytuj. Po zakończeniu pracy nad treścią kliknij kolejno: Kolory i logo i Stwórz własną skórkę. Kliknij na logo ankietka.pl i w oknie dialogowym wskaż plik z własnym logotypem. Jeśli chcesz zmienić kolory elementu, kliknij go myszą i wybierz nową barwę z próbnika. Kliknij przycisk Zapisz.

    Obraz
    Obraz
    Obraz

    Krok 5

    Teraz kliknij Testowe wypełnienie. W nowej zakładce pojawi się ankieta w takiej postaci, jak będą ją widzieli respondenci. Jeśli wszystko jest w porządku, wróć do panelu edycyjnego, kliknij zakładkę Zbieraj i polecenie Zbieraj wyniki. Następnie skopiuj link do ankiety, i roześlij go respondentom. Link możesz też wrzucić na blog lub Facebook.

    Obraz
    Obraz

    Krok 6

    Jeśli ktoś wypełni ankietę, informacja o liczbie odpowiedzi pojawi się na zakładce Analizuj. Znajdziesz w niej podsumowanie wyników oraz przycisk Eksport, za którego pomocą pobierzesz dane w pliku Excela lub CSV, co pozwoli na staranne przeanalizowanie odpowiedzi w arkuszu kalkulacyjnym.

    Obraz

    Krok 7

    Aby zakończyć swoją ankietę, przejdź do zakładki Zbieraj, po czym kliknij przycisk Zakończ zbieranie.

    Ankieta w serwisie Google Docs

    Zaletą biurowego pakietu Dokumenty Google jest brak opłat, niezależnie od wielkości ankiety, rodzaju pytań i liczby respondentów.

    Krok 1

    Wejdź na stronę Google Drive http://drive.google.com. Możesz się zalogować za pomocą konta Gmail. Po zalogowaniu kliknij: Utwórz, Formularz. Wpisz nazwę i wstęp do ankiety (dwa pierwsze pola).

    Obraz

    Krok 2

    Zacznij formułowanie pytań. W polu Tytuł pytania wpisz treść. Jeśli zadanie wymaga dodatkowych wyjaśnień, możesz je wprowadzić w polu Tekst pomocy. Następnie określ typ pytania, np. Jednokrotny wybór. W zależności od wybranego typu pojawią się poniżej pola pozwalające na wpisanie opcji odpowiedzi.

    Obraz

    Krok 3

    Jeśli zadajesz pytanie zamknięte, możesz dodać dodatkową opcję na wpisanie odpowiedzi, której nie ma wśród sformułowanych przez ciebie opcji. Kliknij lub dodaj inne, a pojawi się pole tekstowe, w którym respondent będzie mógł wpisać odpowiedź. Jeśli chcesz, by odpowiadający musiał udzielić odpowiedzi na pytanie, zaznacz Ustaw jako pytanie wymagane.

    Obraz

    Krok 4

    Warto także zwrócić uwagę na opcję Przejdź do strony w oparciu o odpowiedź. To narzędzie pozwala na tworzenie rozbudowanych ankiet, których treść jest zależna od udzielonej przez respondenta odpowiedzi. Aby skorzystać z tej funkcji, musisz podzielić ankietę na strony poleceniem Dodaj element, Podział strony.

    Obraz

    Krok 5

    Aby zakończyć edycję pytania, kliknij Gotowe. Kolejne pytanie dodajesz przyciskiem Dodaj element. Zaletą formularzy w dokumentach Google jest możliwość tworzenia bezpłatnych ankiet z rozbudowanymi pytaniami macierzowymi – polecenie Siatka.

    Obraz

    Krok 6

    Jeśli popełniłeś błąd w pytaniu, możesz powrócić do edycji, naprowadzając kursor myszy na pytanie i klikając ikonę z ołówkiem. Aby usunąć pytanie, kliknij ikonę ze śmietnikiem. Jeśli chcesz zobaczyć, jak wygląda formularz w przeglądarce respondenta, kliknij link znajdujący się na dole strony.

    Krok 7

    Aby nadać swojej ankiecie atrakcyjną formę graficzną, kliknij przycisk Temat: Plain w lewym górnym narożniku. Wyświetli się strona z szablonami. Naciśnij miniaturkę, aby zobaczyć podgląd. Nie przejmuj się błędami w wyświetlaniu i brakiem polskich znaków. Jeśli szablon ci się podoba, po wczytaniu podglądu kliknij Zastosuj.

    Obraz

    Krok 8

    Włącz podgląd formularza (link na dole). Błędy zniknęły. Aby usunąć motyw graficzny, kliknij przycisk Tmeat: Runners, a następnie kliknij link Plain Theme na dole strony.

    Krok 9

    W celu udostępnienia ankiety respondentom kliknij Wyślij ten formularz pocztą e-mail albo Więcej czynności, Umieść, aby otrzymać kod pozwalający na osadzenie ankiety na blogu czy stronie WWW. Jeśli chcesz zobaczyć wyniki, kliknij Zobacz odpowiedzi.

    Obraz

    Prosta sonda na stronę WWW lub blog

    Pokażemy, jak wygenerować sondę na zwykłą stronę lub blog. Polecamy do tego celu narzędzie Sondy24 (www.sondy24.pl). Wyróżnia się ono eleganckim wyglądem widgetu. Nie ma w nim reklam, więc można umieścić go nawet na stronie firmowej. Hasło do konta dostaniesz na podany w serwisie adres e-mailowy.

    Krok 1

    Wejdź na stronę www.sondy24.pl i kliknij na niej opcję Utwórz nową sondę. W formularzu wpisz pytanie i odpowiedzi dla użytkowników. Jeśli uznasz, że dwie odpowiedzi to za mało, dodaj kolejne, klikając Dodaj kolejną odpowiedź.

    Obraz
    Obraz

    Krok 2

    Po wypełnieniu formularza przewiń stronę w dół i zaznacz jeden z czterech szablonów. Zakończ, klikając Utwórz Twoją sondę. Pojawi się pole z kodem oraz bezpośrednim linkiem do sondy.

    Obraz

    Krok 3

    Aby opublikować sondę w serwisie Blogger (w innych miejscach wygląda to podobnie), kliknij po wejściu na blog link Nowy post. Po wczytaniu edytora kliknij przycisk HTML. Następnie wpisz tytuł postu i do głównego pola wklej kod skopiowany z serwisu Sondy24. Następnie kliknij Podgląd, by się upewnić, że układ strony jest właściwy, a na końcu kliknij Opbulikuj.

    Obraz

    Krok 4

    Sonda pojawi się na blogu jako najnowszy post. Przetestuj ją, wybierając odpowiedź i klikając Zagłosuj. Sondę możesz zakończyć na koncie serwisu Sondy24. Niezbędne jest do tego zalogowanie się za pomocą adresu e-mailowego i hasła, które dostałeś w e-mailu potwierdzającym utworzenie sondy.

    Obraz

    Krok 5

    Po zalogowaniu, gdy znajdziesz się w panelu konta, kliknij przycisk Zakończ sondę.

    Obraz

    Wybrane dla Ciebie