Podstawowe pojęcia
|
- Czułość aparatu
Wartość określana w tzw. jednostkach ISO (np. ISO 100, ISO 200, ISO 400 itp.), każda następna liczba ISO w szeregu oznacza dwa razy większą czułość aparatu. Wartości ISO były kiedyś określeniem czułości filmów do aparatów analogowych.
- Samowyzwalacz
Funkcja aparatu umożliwiająca wykonanie zdjęcia z pewnym odstępem czasowym (w tańszych modelach ustawionym „na sztywno”, np. na 10 sekund; w droższych – regulowanym) od momentu wciśnięcia spustu migawki.
- Balans bieli
Proces dopasowywania barw obrazu zarejestrowanego przez aparat w zależności od tzw. temperatury barwowej oświetlenia towarzyszącego wykonanej fotografii. Uwaga! Temperatura barwowa to nie jasność, ale swego rodzaju typ oświetlenia. Łatwo zauważyć różnice w zdjęciach wykonywanych przy oświetleniu dziennym lub np. jarzeniowym czy neonowym.
|
Zaawansowane kompakty w cenie powyżej 800 zł
Kolejną klasę cenową otwierają zaawansowane kompakty wyposażone często w obiektywy z długim zoomem (od 10-krotnego po
18-krotny, jak np. w modelu Olympus SP-550 UZ w cenie ok. 850 zł, a nawet 20-krotny, jak np. w znacznie droższym, kosztującym ok. 1500 zł modelu Olympus SP-570 UZ). To jednak nie są jedyne właściwości zaawansowanych kompaktów.
Optyka bliska perfekcji
W tej grupie cenowej w optyce cyfrowych aparatów kompaktowych nie ma już kompromisów, jeżeli chodzi o materiały, z jakich wykonano optykę aparatu, a także inne parametry użytkowe obiektywów. Duża jasność, większe matryce niż w tańszych cyfrówkach, zaawansowane przetworniki obrazu czy wspomniany wcześniej duży zakres regulacji ogniskowej (zoom) oraz obowiązkowy stabilizator obrazu w superzoomach – to wszystko przekłada się na lepszą jakość zdjęć. Nie można pominąć także znacznie lepszej jakości wykonania samych aparatów. Solidniejsze obudowy z trwalszych materiałów z pewnością pozwolą dłużej cieszyć się zakupioną cyfrówką.
Uniwersalne zastosowania
Zaawansowane kompakty to aparaty najbardziej uniwersalne. Umożliwiają wykonywanie zdjęć o jakości dorównującej cyfrowym lustrzankom, a zarazem zachowują szereg funkcji nieznanych w aparatach profesjonalnych. Aparaty z tej klasy cenowej – przeznaczone dla ambitnych – pozwalają uzyskiwać ciekawe rezultaty i dopasowywać parametry fotografowania w nieszablonowych sytuacjach, a zarazem udostępniają wiele trybów (poza pełną automatyką), które sprawdzają się w określonych warunkach. Wszystko to dzięki ręcznym nastawom oraz predefiniowanym programom tematycznym. Zwłaszcza te ostatnie pozwalają bez skupiania się na wielu parametrach wykonać zdjęcie np. przy słabym oświetleniu (bez flasha), uchwycić szybko poruszające się obiekty, wykonać zdjęcie portretowe czy makrofotografię.
Wszystkie zaawansowane kompakty umożliwiają rejestrację kilkuminutowych sekwencji wideo, i to często w rozdzielczości odpowiadającej jakości filmów DVD. Niektóre modele rejestrują także stereofoniczny dźwięk i obraz wideo w jeszcze wyższej rozdzielczości odpowiadającej standardom High Definition. Aparaty kompaktowe tej klasy mają często jeszcze jedną przydatną cechę – odchylany wyświetlacz LCD umożliwiający kadrowanie w nietypowych sytuacjach i pozycjach. Funkcja ta do niedawna była niedostępna w droższych i bardziej profesjonalnych lustrzankach cyfrowych. Ta i inne wymienione cechy czynią zaawansowane kompakty najbardziej uniwersalnymi.
Fotograf uniwersalny
Fuji FinePix S9600
Jeżeli chcesz mieć aparat, który będzie łączył cechy typowe dla kompaktów (czyli łatwość obsługi oraz automatykę) z możliwościami lustrzanek, wybierz zaawansowany aparat kompaktowy. Poniżej parametry przykładowego modelu. Aparat ten wygląda jak lustrzanka, jest to jednak kompakt.
Poniżej przykład modelu z tej klasy wyposażonego właśnie w obiektyw o długim zoomie. Obok zaś przedstawiamy zalety oraz wady takich aparatów.
Matryca: 9 mln pikseli
Zoom optyczny: 10,7x
Zoom cyfrowy: brak
Ekran LCD: 2,7”
Rodzaj pamięci: karty CompactFlash, MemoryStick Duo/Pro Duo
Zasilanie: specjalizowany akumulator litowo-jonowy
Waga: 532 g (bez obiektywu)
Cena: od 1879 zł (z obiektywem 18–70 mm w zestawie) (aktualizacja: kwiecień 2008)
PLUSY:
- pełna swoboda w doborze parametrów fotografowania
- jakość wykonania
- żywotność zasilania
- rejestracja obrazu wideo o wysokiej jakości wraz ze stereo-fonicznym dźwiękiem
MINUSY:
- cena porównywalna z cyfrowymi lustrzankami
Cyfrowe lustrzanki – cena powyżej 1100 zł
Jeżeli interesujesz się fotografią i chcesz doskonalić swoje umiejętności w tym zakresie, to optymalnym wyborem będzie cyfrowa lustrzanka. Dzięki wymiennym obiektywom, a także bogatym funkcjom tych aparatów masz pełną swobodę wyboru ostatecznego wyglądu zdjęcia. Współczesne lustrzanki cyfrowe, zwłaszcza te najtańsze, zostały tak opracowane, by początkujący adept sztuki fotografowania nie miał trudności z obsługą aparatu (wyposażone są w tryb automatyczny), a jednocześnie dają duże możliwości doboru parametrów fotografowania tym, którzy chcą wyjść poza schemat.
Oprócz funkcji spotykanych już w poprzedniej klasie aparatów – zaawansowanych kompaktów – cyfrowe lustrzanki zazwyczaj zapewniają dłuższy czas pracy na wbudowanym zestawie zasilającym (w tym przypadku spotyka się już niemal wyłącznie zaawansowane akumulatory litowo-jonowe i litowo-polimerowe, dostarczające energię wystarczającą na wykonanie co najmniej kilkuset ujęć).
Najlepsza jakość, mniejsza uniwersalność
Cyfrowe lustrzanki pozwalają uzyskać najwyższą możliwą jakość zdjęć – głównie właśnie dzięki wymiennym obiektywom. Jednak nawet obiektywy tzw. kitowe – te dodawane w zestawie razem z danym modelem cyfrówki, które w obiegowej opinii uznawane są za nienajlepsze – pozwalają uzyskiwać zdjęcia o jakości wyższej niż w kompaktach. Wynika to nie tylko z jakości optyki, ale przede wszystkim z wielkości matrycy światłoczułej w cyfrowych lustrzankach – większa ilość światła pada na większą powierzchnię, a to oznacza, że przetworniki aparatu dysponują już na wejściu większą ilością informacji, co pozwala uzyskać najlepszy rezultat.
Trzeba jednak pamiętać, że choć cyfrowe lustrzanki są aparatami najlepszymi do zdjęć, to nie mają wielu funkcji tańszych kompaktów. Można tu wymienić np. nagrywanie filmów czy możliwość kadrowania zdjęć za pośrednictwem wbudowanego ekranu LCD, a nie celownika optycznego. Chociaż i w tańszych lustrzankach przeznaczonych dla ambitnych amatorów zaznaczył się trend wbudowywania funkcji podglądu na ekranie LCD. Funkcję taką ma np. model Sony Alpha 350 – aparat ten wyposażono w odchylany ekran LCD umożliwiający kadrowanie. Bardzo prawdopodobne, że za pomysłem Sony podążą pozostali producenci lustrzanek.
Standardy mocowania
Wybierając konkretny model (producenta) lustrzanki, należy pamiętać, że oznacza to wybór nie tylko samego aparatu, ale także systemu dodatków. Obiektywy, które możesz dołączyć do lustrzanek, nie są uniwersalne, lecz dopasowane do określonego systemu mocowania danego producenta. Nie musisz jednak się obawiać tego, że wybór danego modelu, a tym samym określonego systemu mocowania spowoduje, że nie będziesz miał wyboru obiektywów. Takiego problemu nie ma, gdyż praktycznie dla każdego standardu mocowania można dobrać wiele obiektywów.
Pasjonat fotografii cyfrowej
Sony Alpha DSLR-A350
Jeżeli fotografia cyfrowa jest dla ciebie sztuką, w której chcesz zostać aktywnym twórcą, interesują cię nieszablonowe pomysły na zdjęcia, eksperymentujesz i dodatkowo poddajesz zdjęcia obróbce komputerowej, wybierz cyfrowy aparat typu lustrzanka.
Matryca: 14,2 mln pikseli
Zoom optyczny: zależy od obiektywu
Zoom cyfrowy: brak
Ekran LCD: 2,7”
Rodzaj pamięci: karty CompactFlash, MemoryStick Duo/Pro Duo
Zasilanie: specjalizowany akumulator litowo-jonowy
Waga: 582 g (bez obiektywu)
Cena: około 1957 zł (body) (aktualizacja: 10 marca 2009)
PLUSY:
- pełna swoboda w doborze optyki (wymienne obiektywy)
- szybkość działania
- żywotność zasilania
MINUSY:
- relatywnie duża waga i wymiary
- nie można nagrywać filmów
- nie można kadrować za pomocą ekranu LCD (są wyjątki, m.in ten model Sony)