W artykule znajdziesz:- Cechy wszechstronnego programu do nauki angielskiego
- Porównanie 16 komputerowych kursów o różnorodnym stopniu zaawansowania
Wielką siłą komputera jest to, że informacje, które przetwarza, mogą mieć interaktywny charakter. Właśnie interaktywność kursów jest czynnikiem decydującym nie tylko o atrakcyjności tej formy nauki, ale także o jej skuteczności. Wyposażony w mikrofon użytkownik, który zainstaluje w komputerze kurs, może trenować umiejętność swobodnego porozumiewania się w obcym języku. Komputer z działającym na nim kursem do nauki języka to bardzo cierpliwy nauczyciel. Do tego dochodzi jeszcze swoboda wyboru materiału dydaktycznego, poziomu nauczania, tempa nauki.
Bogactwo funkcji
Tym, co czyni komputerowy kurs nauki języka szczególnie atrakcyjnym, jest zestaw specyficznych funkcji. Plansze wyświetlane na ekranie, nawet jeżeli zawierają jakąś zawartość aktywną, np. odsyłacze do innych części kursu, niewiele odbiegają od książkowych kursów nauki. Jednak korzystanie z kursu wyposażonego w takie elementy, jak mechanizm rozpoznawania mowy, system planowania nauki, raportowania wyników poszczególnych ćwiczeń, a także całego dotychczas opanowanego materiału, kontrola powtórzeń oraz algorytmy utrwalające przerobione zajęcia to zupełnie nowa jakość.
W zależności od potrzeb
Część programów to bardzo rozbudowane, multimedialne kombajny. Inne to znacznie tańsze i proste w obsłudze aplikacje dla określonej grupy odbiorców (np. początkujących, zaawansowanych poszukujących materiałów do egzaminu). Wybór kursu zależy od twoich potrzeb i możliwości finansowych.
Podsumowanie testu
Przetestowaliśmy 16 komputerowych kursów do nauki języka angielskiego. Od razu jednak zastrzegamy, by na wyniki naszego testu patrzeć z odpowiedniej perspektywy. W czołówce znalazły się programy wszechstronne, o rozbudowanej bazie dydaktycznej, przeznaczone do nauki angielskiego na wszystkich poziomach zaawansowania. Nie znaczy to, że np. program przygotowany z myślą o początkujących użytkownikach (np. Angielski. Mówisz i rozumiesz) jest produktem znacznie gorszym. Część testowanych aplikacji została po prostu dostosowana do wymogów określonej grupy odbiorców, co automatycznie ma wpływ zarówno na bogactwo słownictwa i poruszanych zagadnień, jak i na cenę.
Instalacja i komfort pracy
Wszystkie testowane programy sprawdzaliśmy na komputerze, którego konfigurację przedstawiamy w poniższej ramce. Każdą aplikację instalowaliśmy w nowo zainstalowanym systemie operacyjnym. W przypadku kursów zawierających mechanizm rozpoznawania mowy zaletą był kreator konfiguracji mikrofonu uruchamiany po pierwszym wystartowaniu danego programu. W taki kreator był wyposażony zwycięzca naszego testu – program EuroPlus+. Angielski z Cambridge. Gold Edition. Niektóre z testowanych programów: Angielski na 6+ czy Angielski dla leniwych – w ogóle nie wymagały instalacji, ale raczej nie wpłynęło to najlepiej na ich wynik – oba programy zajęły ostatnie miejsca.
Interfejs i obsługa
Przyjazność interfejsu komputerowego kursu ma większe znaczenie dla atrakcyjności nauki aniżeli bogactwo językowe i merytoryczne kursu. Program Extreme English! ma najbogatszy w całym teście zasób słownictwa – ok. 45 000 haseł (do porozumiewania się wystarczy znać „zaledwie” 3000 słów). Niestety, owo bogactwo nie idzie w parze z atrakcyjnością interfejsu. Ascetyczne okna produktu SuperMemo nie są skuteczną zachętą do nauki. Oczywiście to kwestia dyscypliny, ale znacznie lepszym rozwiązaniem jest przede wszystkim różnorodność ćwiczeń i ich atrakcyjność wizualna. Bardzo nam się podobały zabawy w aktorów anglojęzycznych w programie Tell Me More 8.
Utrwalanie umiejętności
Niestety, nie ma programu idealnego pod względem wyposażenia w przydatne funkcje utrwalania przerobionego materiału. Przykładowo w bardzo rozbudowany system utrwalania wiedzy są wyposażone wszystkie programy wydawane przez SuperMemo World (m.in. Angielski. No Problem!+ czy Fast Track to CAE. SuperMemo UX). Niestety, pozostałe elementy aplikacji, takie jak np. urozmaicone ćwiczenia, atrakcyjność interfejsu, pozostawiają w produktach tej firmy nieco do życzenia. Z kolei system rozpoznawania mowy zdecydowanie najlepiej prezentował się w najdroższych programach EuroPlus+ Angielski z Cambridge oraz Tell Me More 8. Angielski.
Cechy dobrego kursu do nauki języka angielskiego
- ESTETYKA I PROSTOTA INTERFEJSU
To, jak intuicyjny okaże się interfejs programu w pierwszym zetknięciu z nim, ma spore znaczenie w dalszej nauce i przełamywaniu lodów.
- ZRÓŻNICOWANE ĆWICZENIA
Dobry program do nauki przede wszystkim nie nuży. Efektowne ćwiczenia, gry edukacyjne, krzyżówki – wszystkie metody są dobre, byle tylko uczącemu się zostało coś w głowie.
- ROZPOZNAWANIE MOWY
Możliwość prowadzenia interaktywnego dialogu z komputerem czy natychmiastowa ocena i korekta wymawianych zwrotów i zdań to element bardzo mocno utrwalający prawidłowe nawyki wymowy.
- SYSTEM POWTÓREK
Ludzie z natury są mało zdyscyplinowani. Dobry program powinien dopilnować, by nie było zaległości w opanowywanym materiale, ale zarazem pozostawia swobodę w planowaniu cyklu nauki.
- RAPORTOWANIE WYNIKÓW
Rzecz niezbędna, by samodzielnie ocenić własne postępy w nauce języka, zanim zweryfikują je rzeczywiste dialogi z anglojęzycznymi obcokrajowcami.
- TRENOWANE UMIEJĘTNOŚCI
Dobry kurs powinien oferować maksymalnie szeroki zakres utrwalanych umiejętności, tj. wymowy, rozumienia ze słuchu, słownictwa, czytania, pisania i gramatyki.
Moim zdaniem
Dariusz Hałas
szef działów SOFTWARE
i INTERNET
Wybierając program do nauki, kieruję się przede wszystkim własnymi potrzebami, a nie hasłami reklamowymi wydawców. Jeżeli mój pracodawca wymagałby zaliczonego egzaminu FCE, wybrałbym kurs przygotowujący właśnie do tego egzaminu. Gdy chcesz samodzielnie opanować jak największy zakres materiału, wybierz kurs o rozbudowanych poziomach – od podstawowego do zaawansowanego. Jesteś początkujący i nie chcesz przepłacać? Wybierz jeden z tańszych kursów dla początkujących. Oferta jest duża, z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Sama zawartość kursu to jednak nie wszystko. Liczy się także jego oprawa oraz łatwość obsługi programu. Niezmiernie ważna jest też różnorodność ćwiczeń – trzeba zaciekawić ucznia. Nic bardziej nie szkodzi nauce niż monotonia przekazu.