Wydajność dziś i w przyszłości
Do porównania wydajności układów Radeon HD 2900 XT i bezpośredniego konkurenta GeForce 8800 GTS nie wystarczy zestawienie ich parametrów (liczby jednostek obliczeniowych i shaderów, częstotliwości zegarów i wielkości pamięci). Przede wszystkim dlatego, że układy te mają odmienne struktury. Obecnie wydajność karty w grach zależy w dużym stopniu od jakości jej sterowników. Tymczasem te do kart z procesorem Radeon HD 2900 XT są jeszcze niedopracowane. Drugim czynnikiem decydującym o osiągach karty jest to, w jakim stopniu dana gra jest przystosowana do obsługi konkretnego procesora graficznego. W wielu grach, także tych najnowszych, karty z procesorem ATI HD 2900 XT zdecydowanie przewyższają karty z GeForce 8800 GTS 640 MB. Są jednak gry, w których konstrukcja ATI wypada znacznie słabiej (np. Far Cry z włączonym wygładzaniem krawędzi).
Wyniki te nie są jednak jednoznaczne. Zarówno układy ATI, jak i Nvidia zostały przygotowane z myślą o grach wykorzystujących biblioteki graficzne DirectX 10 . Ponieważ takich gier jest na razie niewiele, układy te działają najwyżej na „pół gwizdka”. Poza tym producenci gier – aby zapewnić ich zbyt – przygotowują je tak, by dobrze działały zarówno na komputerach nowych, jak i nieco starszych. Nie są więc optymalnie dostosowane do współpracy z kartami, które obsługują DirectX 10. Minie sporo czasu, zanim powstaną gry, które będą wykorzystywać w pełni możliwości nowych kart. I wtedy dopiero będzie można rzetelnie oceniać ich wydajność.
Moim zdaniem
- Sebastian Kręzel
Redaktor działu Hardware
Kolejne przesunięcia premiery najnowszych procesorów graficznych ATI rodziły wątpliwości, czy w ogóle się pojawią. Watpliwości pogłębiło przejęcie firmy ATI przez korporację AMD. Wreszcie procesory oraz bazujące na nich karty ukazały się i… zaskoczyły zwłaszcza graczy. Dlaczego? Dotychczas nowe procesory graficzne, a właściwie bazujące na nich karty graficzne, ukazywały się najpierw w najmocniejszych odmianach. Niestety, nowa karta z układem AMD/ATI nie była na tyle wydajna, aby rywalizować z najszybszymi kartami bazującymi na procesorach graficznych konkurenta, czyli Nvidii. AMD/ATI ogłosiło zatem, że jest to topowa karta, ale ze średniego pułapu cenowego! Pierwszy raz na rynku taka sytuacja miała miejsce. Może to oznaczać, że chwilowo AMD/ATI nie jest w stanie wyprodukować układu, mogącego konkurować z superwydajnymi układami z najwyższej półki. Jednak nawet jeśli tak jest, to na rynku układów średniej klasy mocno popsuje szyki Nvidii.
Programowalne jednostki w ATI Radeon HD 2900 XT
Programowalne jednostki w ATI Radeon HD 2900 XT
W układzie ATI w pracach nad przetwarzaniem obrazu bierze udział znacznie więcej programowalnych jednostek niż do tej pory. Najważniejsze z nich to:
- Jednostka wstępnego przetwarzania (setup engine) – odpowiada za wstępne przetworzenie i posortowanie informacji o otrzymanej scenie z gry; w układzie tym znajduje się też jednostka tesselacji , która na podstawie zadanego algorytmu potrafi z prostego obiektu uczynić obiekt o bardzo złożonej siatce, a więc o większej liczbie detali.
- Wielowątkowy procesor przydzielania zadań (Ultra-Threaded Dispatch Processor) – kontroluje liczbę pobranych zadań oraz dba o trwałe obciążenie shaderów.
- 64 zunifikowane jednostki cieniowania (shadery) – specjalizowane procesory, od których zależy przetwarzanie otrzymywanych informacji zgodnie z zadanymi algorytmami.
- Cztery jednostki teksturowania – procesory wstępnie opracowujące tekstury, które są przekazywane jednostkom cieniującym; jeden procesor tekstur przypisany jest do 16 shaderów zgrupowanych w jeden blok.
- Jednostki wykańczające – zanim przeliczone informacje zostaną przesłane do pamięci karty graficznej, układy wykańczające dodają jeszcze efekty mgły i przezroczystości; ponadto zajmują się wygładzaniem krawędzi sceny.
- Pierścieniowa szyna pamięci – 512-bitowa szyna pamięci działająca w trybie pełnego dupleksu (jednoczesny odczyt i zapis danych).