Foto/Audio/WideoDodaj filmowi blasku

    Dodaj filmowi blasku

    Pocięcie i odpowiednie posklejanie fragmentów filmów to klucz do sukcesu. Jednak, aby film był jeszcze lepszy, warto skorzystać z bardzo bogatej palety efektów specjalnych. Pokażemy, jak ich używać.

    Dodaj filmowi blasku

    Za pomocą tzw. efektów specjalnych można zarówno poprawić wygląd filmu, np. skorygować barwy, jak i całkowicie go odmienić, dodając rozmaite ozdobniki. Większość efektów jest udostępniana jako gotowe funkcje. Część trzeba zrobić samemu, wykorzystując zależności między warstwami filmu i korzystając z maskowania. Najciekawsze efekty są dostępne w postaci zewnętrznych wtyczek innych firm, które trzeba kupić. Zestawy takich wtyczek mogą kosztować nawet po kilkaset dolarów, więc skupimy się na tym, co można zrobić za pomocą tego, co już jest wbudowane w program Sony Movie Studio.

    Dokładanie efektów specjalnych do klipu

    Efekty specjalne są w stanie znacząco poprawić jakość obrazu, więc z kilku efektów zawsze warto skorzystać.

    Krok 1

    Aby dodać do klipu efekt specjalny, wystarczy kliknąć ikonę (patrz obrazek) i w oknie Wybór wtyczek z listy Efekty wybrać odpowiedni efekt. Efekty można łączyć w łańcuchy, czyli dodawać po kilka do każdego klipu. W tym celu wystarczy kliknąć nazwę efektu, a następnie przycisk Dodaj. Po wybraniu wszystkich efektów kliknij przycisk OK.

    Obraz

    Krok 2

    Po dodaniu do klipu efektów ikona zmieni kolor na zielony. Kliknij ją. W nowym oknie zobaczysz łańcuch efektów specjalnych. Pamiętaj, że zmiana kolejności ułożenia efektów w łańcuchu (kolejność zmieniasz, przeciągając je kursorem) w wypadku niektórych efektów daje inny wynik. Aby wyłączyć efekt, usuń zaznaczenie z pola przy jego nazwie. Aby usunąć efekt z łańcucha, kliknij ikonę z czerwonym iksem.

    Obraz

    Krok 3

    Każdy efekt specjalny można konfigurować. Klikając nazwę efektu w łańcuchu, np. Korektor kolorów, wywołujesz panel z jego ustawieniami.

    Krok 4

    Ponieważ osobne dodawanie i konfigurowanie wielu efektów do każdego klipu jest czasochłonne, wystarczy dodać je do jednego klipu. Po skonfigurowaniu efektów kliknij prawym klawiszem na klipie i z menu wybierz Kopiuj. Następnie zaznacz wszystkie pozostałe klipy i tym razem z menu podręcznego wybierz Wklej atrybuty wydarzenia.

    Krok 5

    Jeżeli natomiast jesteś pewien, że wszystkie klipy na danej ścieżce będą miały nałożone te same efekty specjalne, możesz nakładać je nie na każdy klip osobno, lecz na całą ścieżkę. W tym celu zamiast ikony efektów specjalnych klipu kliknij ikonę Efekty ścieżki.

    Obraz

    Dodawanie sztucznego tła – green screen

    Popularnym zabiegiem jest nagrywanie na jednobarwnym tle, a później usuwanie tego tła podczas montażu i wstawianie w to miejsce dowolnego innego obrazu. Ze względów technologicznych najlepiej wybrać zielone tło, ale teoretycznie może to być dowolny inny kolor. Obiekty na pierwszym planie, które mają zostać w kadrze, nie mogą mieć barw zbliżonych do tła. Niekiedy automat wycina też składowe, robiąc z niebieskiego fiolet przy usuwaniu zielonego tła, więc należy naprawdę uważać z kolorami na pierwszym planie. Tło musi być dobrze i równomiernie oświetlone.

    Pierwszy plan musi być oświetlony tak, aby na tle nie tworzyły się cienie – będzie je trudno usunąć. Najlepiej, aby tło znajdowało się nie za blisko pierwszego planu, bo wówczas cienie będą miały dość miejsca, aby się rozproszyć.

    Krok 1

    Nałóż na klip efekt specjalny o nazwie Chroma key. Przejdź do panelu konfiguracyjnego efektu i wyłącz efekt Chroma key.

    Obraz

    Krok 2

    Z listy wybierz jedną z barw tła, która zostanie usunięta z obrazu, np. Czysty niebieski ekran, włącz efekt Chroma key i zobacz w oknie podglądu, jaki jest rezultat.

    Obraz

    Krok 3

    Jeżeli efekt nie jest satysfakcjonujący, wyłącz go oraz rozwiń pole koloru. Kliknij ikonę pipety, po czym kliknij kursorem w oknie podglądu w miejsce o kolorze, jaki ma zostać usunięty. Włącz efekt. Za pomocą suwaka i pola barw n możesz dokładnie ustawić oczekiwany kolor. Obserwuj zmiany na ekranie podglądu. Za pomocą suwaków Niski/wysoki próg ustaw tolerancję dla usuwanego koloru. Czasami nie da się idealnie wykadrować tła ze względu na jego niejednorodność barwną (np. w naszym przykładzie są to białe odbłyski na niebieskiej tafli wody) i zbyt dużą rozpiętość odcieni.

    Obraz

    Krok 4

    Czarne plamy w kadrze to „dziury”, czyli wycięte obszary. Jeżeli na ścieżce poniżej umieścisz dowolny obraz, będzie on przez nie prześwitywał. W naszym przykładzie zastosowaliśmy jednolite czerwone tło. Jak widać, oprócz wody kluczowanie tła usunęło także trochę ziemi z brzegu i nieco kolorów z kaczki. Kluczowanie koloru z całych kadrów naturalnych ujęć nie przynosi dobrych efektów. Najlepiej kluczuje się sceny nagrywane na przygotowanym odpowiednio tle lub tylko fragmenty kadrów.

    Obraz

    Wykorzystanie maski do kadrowania

    Maskowanie to wycinanie dziur w klipie wideo. Prześwituje przez nie ścieżka umieszczona poniżej tej, na której stosujemy maskę. Jest to bardzo użyteczna technika umożliwiająca wykonanie wielu efektów specjalnych. Maska może być pozytywna – wówczas z klipu znikają zaznaczone elementy, lub negatywna – wówczas znika wszystko, co nie jest zaznaczone. Niestety w Sony Movie Studio, w przeciwieństwie do Vegas, funkcja odręcznego rysowania masek o dowolnym kształcie jest niedostępna. Dostępne są za to inne mechanizmy maskowania, które choć nie są tak funkcjonalne, to także umożliwiają stworzenie ciekawych efektów.

    Maskowanie foremkowe

    Jednym z gotowych efektów jest Foremka Sony (ang. Cookie Cutter), która bardzo dobrze się nadaje do generowania pojawiających się na filmie fragmentów innych klipów. Foremkę nakładasz na klip, wybierając ją z listy gotowych efektów. Konfiguracja efektu nie jest skomplikowana.

    Krok 1

    W pierwszej kolejności wybierz kształt maski, np. Okrąg. Następnie w sekcji Metoda wybierasz typ maskowania. Domyślnie ustawiona jest opcja Odetnij wszystko poza sekcją,czyli maska negatywna.

    Obraz

    Krok 2

    Jeżeli chcesz, aby brzeg maski miał ramkę, wybierz jej kolor, np. bordowy, i grubość. Ewentualne rozmycie brzegów ramki ustawia się za pomocą suwaka Pióro.

    Krok 3

    Rozmiar i położenie ramki w kadrze ustalasz za pomocą opcji Rozmiar oraz Środek.

    Krok 4

    Poszczególne opcje mogą być animowane, to znaczy zmieniać swoją wartość w czasie. Aby animować dowolny z efektów, kliknij ikonę z symbolem zegara. Wówczas na dole okna pojawia się ścieżka czasu. Ustaw na niej w wybranym momencie kursor i ustal wartość animowanego parametru – na ścieżce pojawiają się znaczniki klatki kluczowej. Ustaw kursor w innym miejscu ścieżki i ponownie ustaw wartość naszego parametru. Możemy animować wszystkie dostępne parametry.

    Obraz

    Krok 5

    Jeżeli domyślny kształt (ani żaden z predefiniowanych) maski ci nie odpowiada, możesz zmodyfikować go za pomocą suwaków – Powtórz X i Powtórz Y. Drugą metodą (znacznie spowalniającą rendering) jest wielokrotne nałożenie na siebie ścieżek z danym klipem i wycięcie z każdej za pomocą foremki fragmentu obrazu. Jeżeli nie użyjesz efektów odbarwiających brzegi (np. wyostrzanie i zmiana odcieni), efekt końcowy będzie idealny.

    Maskowanie za pomocą obrazka

    Ciekawe maski o skomplikowanych kształtach można tworzyć, korzystając z własnoręcznie zrobionych obrazków. Obrazki powinny być czarno-białe lub czarno-przezroczyste. Kanał alfa, czyli przezroczystość, jest zachowywany w formacie PNG.

    Krok 1

    W warsztacie posłużymy się dwoma obrazkami z identycznym czarnym napisem. Pierwszy ma białe tło, drugi przezroczyste. Na oba obrazki nałóż efekt specjalny o nazwie Generator maski.

    Obraz

    Krok 2

    W wypadku obrazka z białym tłem skonfiguruj Generator maski, wybierając w sekcji Rodzaj opcję Luminacja. W wypadku obrazka z tłem przezroczystym wybierz Alfa i zaznacz Odwróć. W obu wypadkach efekt jest taki sam – na białym polu widać maskę w kształcie napisu, przez którą prześwituje niższa warstwa.

    Obraz

    Krok 3

    Utwórz dodatkową ścieżkę wideo ponad ścieżką z obrazkami maskami. Wstaw na nią dowolny klip. W warsztacie będzie to, żeby było lepiej widać, jednobarwna czerwona plansza.

    Obraz

    Krok 4

    Na początku ścieżki z maską kliknij ikonę z czarną strzałką skierowaną w dół, a na początku ścieżki z czerwoną planszą kliknij Pomnóż. Początek tych dwóch ścieżek wygląda tak jak w naszym przykładzie z kolei nasz film tak jak na obrazku poniżej. Efekt końcowy to klip (czerwona warstwa), przez który, przez stworzoną przez ciebie maskę, widać drugi klip.

    Obraz
    Obraz
    oprogramowaniefilmmultimedia

    Wybrane dla Ciebie