A A A

Dodaj filmowi blasku

PC Format 04/2014
Pocięcie i odpowiednie posklejanie fragmentów filmów to klucz do sukcesu. Jednak, aby film był jeszcze lepszy, warto skorzystać z bardzo bogatej palety efektów specjalnych. Pokażemy, jak ich używać. MAREK KONDERSKI

Dodawanie sztucznego tła – green screen

Popularnym zabiegiem jest nagrywanie na jednobarwnym tle, a później usuwanie tego tła podczas montażu i wstawianie w to miejsce dowolnego innego obrazu. Ze względów technologicznych najlepiej wybrać zielone tło, ale teoretycznie może to być dowolny inny kolor. Obiekty na pierwszym planie, które mają zostać w kadrze, nie mogą mieć barw zbliżonych do tła. Niekiedy automat wycina też składowe, robiąc z niebieskiego fiolet przy usuwaniu zielonego tła, więc należy naprawdę uważać z kolorami na pierwszym planie. Tło musi być dobrze i równomiernie oświetlone.

Pierwszy plan musi być oświetlony tak, aby na tle nie tworzyły się cienie – będzie je trudno usunąć. Najlepiej, aby tło znajdowało się nie za blisko pierwszego planu, bo wówczas cienie będą miały dość miejsca, aby się rozproszyć.


Nałóż na klip efekt specjalny o nazwie Chroma key. Przejdź do panelu konfiguracyjnego efektu i wyłącz efekt Chroma key.


Z listy wybierz jedną z barw tła, która zostanie usunięta z obrazu, np. Czysty niebieski ekran, włącz efekt Chroma key i zobacz w oknie podglądu, jaki jest rezultat.


Jeżeli efekt nie jest satysfakcjonujący, wyłącz go oraz rozwiń pole koloru. Kliknij ikonę pipety, po czym kliknij kursorem w oknie podglądu w miejsce o kolorze, jaki ma zostać usunięty. Włącz efekt. Za pomocą suwaka i pola barw n możesz dokładnie ustawić oczekiwany kolor. Obserwuj zmiany na ekranie podglądu. Za pomocą suwaków Niski/wysoki próg ustaw tolerancję dla usuwanego koloru. Czasami nie da się idealnie wykadrować tła ze względu na jego niejednorodność barwną (np. w naszym przykładzie są to białe odbłyski na niebieskiej tafli wody) i zbyt dużą rozpiętość odcieni.


Czarne plamy w kadrze to „dziury”, czyli wycięte obszary. Jeżeli na ścieżce poniżej umieścisz dowolny obraz, będzie on przez nie prześwitywał. W naszym przykładzie zastosowaliśmy jednolite czerwone tło. Jak widać, oprócz wody kluczowanie tła usunęło także trochę ziemi z brzegu i nieco kolorów z kaczki. Kluczowanie koloru z całych kadrów naturalnych ujęć nie przynosi dobrych efektów. Najlepiej kluczuje się sceny nagrywane na przygotowanym odpowiednio tle lub tylko fragmenty kadrów.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto