SoftwareDołącz do rasy Navi

    Dołącz do rasy Navi

    Możesz mieć zdjęcie, na którym będziesz wyglądać jak postać ze znanego filmu Avatar. Wystarczy program GIMP i odrobina czasu na zrobienie odpowiedniego fotomontażu. Jak go wykonać, pokażemy w tym odcinku kursu.

    Dołącz do rasy Navi

    Nie przebrzmiała jeszcze popularność filmu Jamesa Camerona w technice trójwymiarowej, którego zbiorowym bohaterem jest rasa Na’vi z bajkowej i kolorowej planety Pandora. W realizacji tej produkcji wzięli udział prawdziwi aktorzy, których wizerunek został zmieniony dopiero na etapie produkcji. Ty możesz dołączyć do grona niebieskich istot. W ciągu niecałej godziny wcielisz się w postać z tego filmu. Potrzebujesz do tego celu tylko odpowiedniego zdjęcia portretowego, odrobiny wolnego czasu oraz programu GIMP, za którego pomocą całkowicie upodobnisz swoją postać z fotografii do bohaterów filmu Avatar. Możesz również zrobić niespodziankę znajomym, modyfikując ich fotki.

    Zastosowane i opisane w artykule funkcje programu możesz wykorzystać również do wykonania innych fotomontaży i modyfikowania zdjęć w dowolny sposób.

    Przekształcanie wyglądu postaci

    Opisane tu czynności będą przydatne również przy opracowywaniu fotografii portretowych. Wykonując przedstawione operacje w analogiczny sposób, możesz odjąć kilka kilogramów postaci ze zdjęcia, powiększyć albo zmniejszyć jej oczy i usta, a nawet zagęścić włosy.

    Krok 1

    Uruchom program GIMP i z menu Plik wybierz opcję Otwórz. W oknie Otwarcie obrazu wskaż na dysku plik ze zdjęciem lub obrazem, w naszym przykładzie postac.jpg, i kliknij Otwórz.

    Obraz

    Krok 2

    Na początku wykonaj kopię warstwy tła. W tym celu kliknij prawym przyciskiem myszy na warstwie i z podręcznego menu wybierz Duplikuj warstwę.

    Krok 3

    Aby postać wyglądała wiarygodnie i podobnie do filmowych bohaterów, dokonaj delikatnej deformacji twarzy. Na początku, posługując się narzędziem zaznaczania [R], zaznacz fragment twarzy.

    Obraz

    Krok 4

    Pokazujemy, jak wykorzystując narzędzie Deformacja, zniekształcić oczy i nos postaci. W tym celu z menu >Filtry wybierz kolejno Zniekształcenia i Deformowanie.

    Obraz

    Krok 5

    Następnie w oknie Deformacja, w sekcji Tryb deformacji zaznacz Przesunięcie. Teraz zmień suwak Promień deformacji np. na 50, a suwak Stopień deformacji np. na 0,30. Parametry te powinny być dobrane w zależności od wielkości wczytanej fotografii. Następnie kursorem myszy dokonaj deformacji twarzy. W okienku podglądu kliknij kursorem myszy na nosie postaci i przytrzymując wciśnięty przycisk, przesuwaj kursor aż do chwili uzyskania odpowiedniego efektu. W celu powiększenia oczu zaznacz teraz w sekcji Tryb deformacji opcję Rozrost, po czym zatwierdź modyfikacje przyciskiem OK. Powtarzaj opisane operacje przekształcania twarzy aż do chwili uzyskania oczekiwanego efektu.

    Obraz
    Obraz

    Niebieska skóra i żółtozielone oczy Avatara

    Bohaterowie filmu Avatar mieli niebieski kolor skóry. Stosując się do opisanych poniżej wskazówek, możesz wykonać postać, której kolor skóry upodobnisz do rasy Na’vi.

    Krok 1

    Na początku ponownie powiel zdeformowaną warstwę, klikając prawym przyciskiem myszy na górnej warstwie i wybierając z kontekstowego menu opcję Duplikuj warstwę.

    Krok 2

    Z menu Kolory wybierz Barwienie i w okienku Barwienie, posługując się trzema suwakami dostosuj docelowy kolor skóry postaci. Kliknij przycisk OK.

    Obraz
    Obraz

    Krok 3

    Teraz utwórz maskę warstwy. W tym celu kliknij prawym przyciskiem myszy na najwyższej warstwie z dobranym odcieniem skóry i z menu wybierz Dodaj maskę warstwy. Następnie w okienku Dodanie maski warstwy, w sekcji Początkowa maska warstwy wybierz opcję Czarna i kliknij OK. Obraz znów nabierze pełnych kolorów.

    Obraz

    Krok 4

    Upewnij się, że w okienku warstw jest zaznaczony czarny kwadracik. Wybierz z przybornika Pędzel i dostosuj jego rozmiar, proporcje i kąt w zakładce Opcje narzędzia. Ustaw biały kolor pędzla. Przystąp do malowania po masce warstwy, dokładnie zamalowując obszary skóry postaci.

    Obraz

    Krok 5

    Proces malowania może być czasochłonny, zachowaj cierpliwość i starannie wykonaj ten krok. Uważaj, by nie zamalować włosów, zębów, ubrań, biżuterii i innych dodatków. Jeżeli niechcący zamalujesz nieodpowiedni obszar, zmień kolor pędzla na czarny i popraw dany fragment. W dokładnym zamalowaniu obszarów krawędziowych może ci pomóc narzędzie do tworzenia ścieżek, które opisywaliśmy w trzeciej części naszego kursu. Po zamalowaniu całej skóry efekt powinien wyglądać tak.

    Obraz

    Krok 6

    Postacie z kultowego filmu miały charakterystyczne duże żółtozielone oczy. Utwórz nową warstwę, klikając w oknie warstw ikonkę Nowy. W okienku Nowa warstwa zaznacz w sekcji Typ wypełnienia warstwy opcję Przezroczysta i kliknij OK. Posługując się narzędziem pędzla, zamaluj po wybraniu odpowiedniego koloru, w naszym przykładzie żółtego, tęczówki oka.

    Obraz

    Krok 7

    Teraz w oknie warstw, z rozwijanej listy Tryb wybierz Kolor. Oczy powinny wyglądać tak:

    Obraz

    Tatuaż i blask iskier

    Postacie filmowe miały charakterystyczne pręgi, przypominające tatuaże. Nie był to jednak ściśle określony wzór, dlatego narysujemy je odręcznie. Na koniec dodamy też iskierki, które uatrakcyjnią twarz bohatera.

    Krok 1

    Utwórz nową warstwę, klikając w oknie warstw ikonkę Nowy. W okienku Nowa warstwa wpisz nazwę, np. tatuaż, wybierz Typ wypełnienia warstwy jako Przezroczysta i kliknij OK.

    Obraz

    Krok 2

    Z przybornika wybierz narzędzie zaznaczania odręcznego [F] i odręcznie namaluj dowolny kształt tatuażu. Następnie wypełnij zaznaczenie kolorem czarnym, posługując się narzędziem wypełnienia. Powtórz ten krok dla pozostałych części ciała, w naszym przykładzie dla rąk oraz tułowia.

    Obraz

    Krok 3

    Jeżeli krawędzie są zbyt ostre, zastosuj filtr rozmycia. W tym celu z menu Filtry wybierz kolejno Rozmycie i Rozmycie Gaussa. W oknie Rozmycie Gaussa, w sekcji Promień rozmycia zmień parametry, wpisując w obu polach, Poziomo oraz Pionowo, np. wartość 12.

    Obraz
    Obraz

    Krok 4

    Teraz zmień tryb krycia warstwy tatuaz, rozwijając listę Tryb i wybierając z niej opcję Mnożenie. Zmień też poziom krycia, np. na 15. Efekt powinien być taki:

    Obraz

    Krok 5

    Utwórz jeszcze jedną warstwę, powtarzając krok 1. Nadaj jej tylko inną nazwę, na przykład iskierki.

    Krok 6

    Wybierz z przybornika Pędzel, ustaw mały rozmiar pędzla oraz kolor biały i namaluj wiele kropeczek o różnej wielkości na twarzy postaci. Efekt powinien być taki:

    Obraz

    Krok 7

    Ponownie zastosuj filtr rozmycia, powtarzając krok 3. W oknie Rozmycie Gaussa wpisz tylko mniejszą wartość rozmycia dla pól Poziomo i Pionowo, np. 6.

    Krok 8

    Na koniec zmień tryb krycia. Rozwiń listę Tryb i wybierz z niej Twarde światło, a suwak Krycie ustaw na wartość 75. Wykorzystując umiejętności z poprzednich części kursu, możesz też zmodyfikować tło na zdjęciach postaci.

    Obraz

    Zapisywanie projektu na dysku

    Jeżeli uzyskane efekty są zadowalające, zapisz swój projekt na dysku.

    Krok 1

    Aby móc powrócić do edycji warstw, wybierz z menu Plik opcję Zapisz jako.

    Obraz

    Krok 2

    W okienku Zapis obrazu, w polu Nazwa wpisz nazwę dla projektu, np. postac.xcf, i kliknij przycisk Zapisz.

    Obraz

    Krok 3

    Aby wyeksportować plik jako obraz JPG, wybierz z menu Plik opcję Wyeksportuj. W otwartym oknie Eksport obrazu wpisz nazwę, np. postac_efekt.jpg, rozwiń listę Wszystkie obrazy i wybierz Obraz JPEG. Zapisz obraz przyciskiem Wyeksportuj.

    Obraz
    Obraz

    Krok 3

    Pojawi się jeszcze okienko Eksport obrazu jako JPEG. Ustaw suwak Jakość na wartości 100, aby uzyskać najlepszą jakość fotografii, i ponownie kliknij przycisk Wyeksportuj.

    Obraz

    Wybrane dla Ciebie