Domowy księgowy
Liczenie w pamięci, kartka i długopis, arkusz kalkulacyjny? Warto wybrać wygodniejszy sposób prowadzenia domowego budżetu. Proponujemy specjalny serwis w internecie.
Czy budżety online są bezpieczne?
Jeżeli chcesz korzystać z internetowych budżetów i przekazywać dane o swoich wydatkach i przychodach, używaj tylko sprawdzonych serwisów. Taka strona powinna zapewniać:
- połączenie https (także rejestracja)
- szyfrowaną transmisję danych
- regulamin i zasady korzystania z usługi i funkcjonowania serwisu
- aktywację konta przez konto e-mailowe podawane przy rejestracji
- kontakt z firmą obsługującą serwis (łatwy i widoczny)
- dobrze, jeśli firma prowadząca usługę budżetu online jest już znana na rynku
W sieci funkcjonują wyspecjalizowane witryny, które potrafią zaimportować historię rachunków z konta bankowego (internetowego), edytować istniejące wpisy (dokładnie określać cel wydatku) oraz notować wszystkie przychody i wydatki. Dodatkowo można tworzyć liczne alarmy, ustalać mniejsze budżety, określać, na co i ile wydać, oraz generować miesięczne raporty w formie wykresów czy diagramów.
Pokazujemy, jak stworzyć konto w serwisie, zaimportować historię transakcji oraz korzystać z budżetu online. W naszym przykładzie wykorzystaliśmy stronę Kontomierz www.kontomierz.pl, ponieważ spełnia wymogi bezpieczeństwa. Z polskich serwisów polecamy także bezpieczny Benefi www.benefi.pl. Jeżeli boisz się podawać swoje dane w tego typu serwisach, zajrzyj do ramki „Czy budżety online są bezpieczne”. Podajemy w niej, jakie wymogi powinna spełniać witryna umożliwiająca prowadzenie rachunków online.
Rejestracja konta oraz import transakcji
Korzystanie z serwisu Kontomierz jest możliwe po założeniu w nim konta. Następnie warto zaimportować historię transakcji z internetowego konta bankowego. W tym celu musisz przygotować swoje dane dostępowe.
Krok 1
Otwórz stronę www.kontomierz.pl, odszukaj i kliknij odnośnik Rejestracja. Wypełnij wyświetlony formularz. Wpisz kolejno: adres e-mailowy i dwukrotnie hasło (pamiętaj, aby wprowadzić mocne hasło, siłę zabezpieczenia widzisz w formularzu). Zaznacz pole obok Akceptuję regulamin i kliknij przycisk Rejestruj. Następnie odbierz pocztę i kliknij link aktywacyjny zawarty w treści wiadomości.
Krok 2
Zostaniesz automatycznie przeniesiony na stronę serwisu i zalogowany. Możesz zaimportować stan swojego budżetu oraz historie wpływów i wydatków z konta banku internetowego. W tym celu kliknij odnośnik Wybierz sposób importu.
Krok 3
Masz do wyboru dwie opcje importowania, kliknij Automatycznie lub ręcznie (zalecane). Następnie możesz wybrać konta bankowe, z których chcesz pobrać dane, kliknij przycisk Dodaj konta bankowe. Przeglądarka wyświetli okno dialogowe z informacją o konieczności pobrania pliku trust.jnlp, kliknij Otwórz.
Krok 4
Poczekaj, aż instalacja dobiegnie końca. Zobaczysz okno ostrzeżenia. Kliknij przycisk Run. Kolejnym oknem, jakie zobaczysz na ekranie, będzie: KontoImporter - narzędzie do importu bazy danych z banków. Wpisz adres e-mailowy i hasło, które podałeś podczas rejestracji usług w serwisie Kontomierz. Kliknij OK.
Krok 5
Teraz będziesz mógł rozpocząć nawiązywanie połączenia ze swoim bankiem. Kliknij przycisk Dodaj konto bankowe. Z listy Bank wybierz swój bank – jest dostępnych kilkanaście firm. Poniżej wybierz import automatyczny i wpisz swoje dane do konta bankowego, odpowiednik loginu (pinu) i hasła. Kliknij OK.
Krok 6
Aplikacja zaloguje się do konta bankowego i rozpocznie pobieranie historii rachunku. Postęp operacji widzisz na pasku Status. Po zakończeniu pobierania zobaczysz komunikat o pomyślnym zaimportowaniu historii twojego konta bankowego – Historia konta zaimportowana pomyślnie.
Zarządzanie domowym budżetem
Po rejestracji konta i zaimportowaniu historii rachunku możesz rozpocząć planowanie wydatków, przychodów oraz ogólne zarządzanie swoim budżetem i portfelem domowym. Pokażemy też, jak uaktualniać swój budżet w Kontomierzu z faktycznym stanem rachunku bankowego.
Krok 1
Na stronie głównej Kontomierza widzisz podsumowanie wszystkich swoich wydatków, przychodów oraz aktualny stan konta. W sekcji Budżety możesz definiować kwoty, które przeznaczasz na poszczególne wydatki.
Krok 2
Wystarczy, że klikniesz wybrany odnośnik, np. 750,00 PLN, i już możesz w wywołanym oknie ustalić maksymalny budżet przeznaczony na auto. Jeżeli go przekroczysz, Kontomierz wyświetli stosowny alarm.
Krok 3
Możesz także kliknąć odnośnik Samochód. Na ekranie pokaże się wykaz (lista) transakcji związanych akurat z tym wydatkiem. Ciekawą opcją jest również możliwość edytowania i porządkowania wydatków na liście, którą zaimportowałeś ze swojego konta bankowego.
Krok 4
Przejdź do zakładki Transakcje. W oknie wyświetli się pełna lista operacji wykonanych na twoim koncie. W kolumnie Opis transakcji widzisz informację taką samą jak w panelu administracyjnym konta bankowego (najczęściej jest to nazwa placówki, w której zapłaciłeś kartą, bądź bankomatu).
Krok 5
Natomiast w kolumnie Kategoria możesz dokładnie określić cel, na jaki wydałeś fundusze. Standardowo każda transakcja jest już przypisana do poszczególnego zbioru, np. Paliwo (serwis sam potrafi zestawić nazwę z celem, np. płacono na stacji, serwis zaksięguje to jako wydatek na paliwo).
Krok 6
Jeżeli chcesz zmienić kwalifikację wydatku, kliknij strzałkę obok kategorii, którą chcesz edytować. Z wyświetlonej listy Spożywcze możesz wybrać (dopasować) wydatek. Masz do dyspozycji kilkadziesiąt zdefiniowanych opcji. Możesz także dodać swoją kategorię. W tym celu użyj odnośnika Dodaj/edytuj kategorię. W zaprezentowany sposób możesz porządkować listę wydatków i przychodów.
Krok 7
Ostatnią istotną funkcją w notowaniu rozliczeń jest ręczne dodawanie wydatków (np. tych nieodnotowanych na karcie). Aby uwzględnić wydatek, kliknij odnośnik Zanotuj wydatek. W wywołanym oknie: Nowy wydatek gotówkowy możesz określić datę wydatku, kwotę oraz cel. Kliknij Zapisz. Nowa pozycja pojawi się na liście transakcji.
Krok 8
Ciekawą opcją jest także tworzenie wykresów. Wystarczy przejść do zakładki Trendy, a wykres zostanie wygenerowany automatycznie. Możesz także wybrać miesiąc, który chcesz zobaczyć, oraz przychody lub wydatki.
Funkcje narzędzia do prowadzenia budżetu online
- Możliwość importowania historii konta z internetowego rachunku bankowego.
- Ręczne dodawanie przychodów i wydatków (pożyczek, zobowiązań itp.).
- Automatyczne dzielenie wydatków (rozpoznawanie rachunków ze stacji benzynowych, sklepów, restauracji).
- Ustawianie alarmów finansowych oraz ustalanie budżetów na dowolnie wybrane cele.
- Planer finansowy (możliwość planowania powtarzalnych wydatków, zwrotów pożyczek itp.).
- Tworzenie wykresów i miesięcznych zestawień.