Dysk, drukarki i notatki Google
Synchronizowanie danych pomiędzy różnymi urządzeniami daje usługom Google dodatkowe możliwości. Pliki mogą być archiwizowane i aktualizowane, drukowane na dowolnej drukarce czy współdzielone z innymi osobami.
Usługi Dysk Google, Google Cloud Print i Google Keep przydają się i w domu, i w firmie. Dysk Google po zainstalowaniu oprogramowania klienckiego funkcjonuje niczym tradycyjny dysk zainstalowany w komputerze. Umieszczone na nim pliki można kopiować, edytować
i przenosić miedzy katalogami. Różnica polega na tym, że każda operacja przeprowadzona na dysku lokalnym zostaje odzwierciedlona automatycznie na dysku online.
Google Cloud Print jest doskonałym sposobem przesyłania do druku różnych plików, zwłaszcza z poziomu urządzeń mobilnych. Minus rozwiązania jest taki, że wydruki są tymczasowo przechowywane na serwerach Google, co wyklucza zastosowanie metody, gdy wymagana jest absolutna poufność.
Google Keep to proste narzędzie do zapisywania pomysłów i tworzenia różnych notatek. Dzięki sieci użytkownik ma dostęp do swoich zasobów z każdego komputera czy urządzenia mobilnego, a wszystkie dane są na bieżąco synchronizowane. Zabezpiecza to też przed utratą informacji, np. w razie zgubienia telefonu. Kolejną zaletą jest możliwość współdzielenia danych
z innymi osobami. Aktualizowane w czasie rzeczywistym listy zakupów to dobre rozwiązanie dla rodzin, które rozdzieliły się podczas wizyty w supermarkecie.
Parametry synchronizacji Dysku Google
Synchronizacja danych między dyskiem lokalnym a sieciowym odbywa się automatycznie. Należy więc pamiętać, że praca z plikami powoduje przesyłanie danych łączem internetowym, co ogranicza przepustowość dla innych programów i usług oraz powoduje zużywanie bajtów dostępnego transferu. Jako użytkownik masz jednak wpływ na pracę mechanizmu.
Krok 1
Rozwiń zawartość zasobnika systemowego i kliknij ikonę Dysku Google. Użyj przycisku Ustawienia w prawym górnym rogu okna, a następnie wybierz polecenie Ustawienia z menu kontekstowego. Do okna konfiguracyjnego można się również dostać, klikając prawym przyciskiem myszy folder GoogleDrive na twardym dysku i wybierając Dysk Google oraz Ustawienia.
Krok 2
Przejdź do karty Opcje synchronizacji. Aby synchronizować tylko niektóre katalogi, zaznacz pole Tylko te foldery, a następnie usuń zaznaczenia z pól obok tych katalogów, które nie mają być synchronizowane. Pamiętaj, że pliki znajdujące się w folderze głównym Dysku Google są aktualizowane zawsze. Jeżeli więc chcesz, aby jakiś plik nie był objęty synchronizacją, przenieś go do jednego z powyższych katalogów.
Krok 3
Aby ograniczyć pasmo, którego używa usługa Google do synchronizacji danych, kliknij kartę Zaawansowane i przejdź do sekcji Ustawienia przepustowości. Domyślnie wybrana opcja Bez ograniczeń skutkuje tym, że wykorzystywana jest cała dostępna przepustowość łącza. Wybierz Ogranicz do w częściach dotyczących odbierania i wysyłania danych i wpisz maksymalny transfer mierzony w kilobajtach na sekundę, na przykład równy wysokości połowy wydajności połączenia. Dzięki temu podczas aktualizowania dużej ilości danych inne programy będą mogły swobodnie korzystać z internetu. Pamiętaj, by nie wprowadzać wartości wyższych niż oferuje twoje połączenie.
Elektroniczny notatnik
Notatki, listy zakupów i przypomnienia są domeną Google Keep. Użyteczność narzędzia rośnie dzięki definiowaniu alarmów bazujących nie tylko na przedziale czasowym, ale również na lokalizacji użytkownika.
Krok 1
Otwórz stronę Google Keep i rozpocznij korzystanie z usługi, klikając przycisk Wypróbuj Google Keep. Do wyboru masz dwa systemy mobilne, przeglądarkę Chrome oraz zwykły dostęp przez internet, którego można użyć na dowolnym komputerze. Jeżeli nie jesteś zalogowany do serwisu, zaloguj się. W centralnej części widoczne są zapisane notatki. Korzystając z pola u góry, stworzysz kolejne.
Krok 2
Aby ustawić przypomnienie, kliknij przycisk Remind me. Do wyboru masz kilka predefiniowanych opcji. Jeżeli chcesz wskazać własny termin przypomnienia, kliknij Select date and time. Możesz też przypisa ć alarm do konkretnej lokalizacji. Użyj w tym celu komendy Select place i określ miejsce, w którym ma się on uaktywnić.
Krok 3
Kliknij Share, by współdzielić informacje, np. listy zakupów, z innymi osobami. Do zmiany koloru notatki służy przycisk Change colour. Jeżeli chcesz uzupełnić notkę grafiką, użyj łącza Add image. Najciekawsze narzędzie pomocne w tworzeniu list kryje się w dodatkowym menu. Kliknij More i polecenie Show tick boxes. Wpisz kolejne rekordy i zapisz notatkę, naciskając Done.
Krok 4
Wygodniej jest tworzyć i wykorzystywać notatki w smartfonie. Można podyktować ich treść czy zapisać je odręcznie. Mobilną wersję Google Keep obsługuje się tak samo jak stacjonarną. Różnica jest taka, że widać dodatkowe przyciski – Nowy rysunek, Nowe nagranie czy Nowa notatka zdjęciowa.
Drukowanie przez internet
Google Cloud Print to usługa, która pozwala drukować dokumenty na lokalnych drukarkach przez internet. Uniezależnia użytkownika od aplikacji czy sprzętu oraz od logowania w sieci lokalnej.
Krok 1
Aby skonfigurować drukowanie, otwórz przeglądarkę Chrome i wyświetl nową kartę. W polu adresu wpisz chrome://devices i wciśnij Enter. Jeżeli chcesz dodać do usługi drukarkę pracującą w chmurze, postępuj według dołączonej do niej instrukcji. Jeśli zamierzasz skorzystać z drukarki tradycyjnej, kliknij przycisk Dodaj drukarki w sekcji Drukarki tradycyjne. Pozostaw zaznaczenie obok tych drukarek, które chcesz dołączyć do konta Google Cloud Print. Usuń zaznaczenie obok pozycji Automatycznie rejestruj nowo podłączone drukarki – uchroni cię to przed automatycznym udostępnianiem w sieci każdego nowego sterownika wydruku. Zaakceptuj wybór, naciskając Dodaj drukarki. Pamiętaj, że sprzęt dodaje się do usługi tylko jeden raz, tylko z jednego stanowiska komputerowego.
Krok 2
Okno zarządzania drukarkami dostępne będzie po kliknięciu Zarządzanie drukarkami lub otworzeniu strony www.google.com/cloudprint w dowolnej przeglądarce. Lista zainstalowanych urządzeń jest widoczna po wybraniu opcji Drukarki. Jeżeli chcesz, by ze sprzętu mogły korzystać inne osoby, musisz go udostępnić. Zaznacz wybraną drukarkę na liście i kliknij przycisk Udostępnij. W polu Zaproś innych umieść adresy e-mail osób, które uprawniasz do drukowania. Na liście obok określ poziom uprawnień: Możesz drukować bądź Może zarządzać. Kliknij Udostępnij i Zamknij.
Krok 3
W celu wydrukowania pliku z dowolnego komputera otwórz stronę zarządzania i kliknij przycisk Drukuj oraz Prześlij plik do wydrukowania. Użyj łącza Wybierz plik z mojego komputera. Odszukaj na dysku plik, wskaż go, a następnie wybierz z listy drukarkę. Określ parametry takie jak liczba kopii czy sposób sortowanie i kliknij Drukuj.