GIMP Tutorial - jak uzyskać efekt odbicia w wodzie
Efekt lustrzanego odbicia często nadaje zdjęciom wyjątkowej magii. Okazuje się jednak, że zrobienie takiego zdjęcia wcale nie jest łatwe, ponieważ wynik końcowy zależy przede wszystkim od rodzaju wody i zachowania tafli. Im mniejsza fala, tym lepszy będzie efekt odbicia, choć ciekawe rezultaty można też uzyskać przy niewielkim ruchu fal.
Wykorzystując możliwości GIMP-a, możesz uzyskać taki efekt bez konieczności podejmowania wielu prób wykonania idealnych ujęć aparatem. O wiele szybciej zasymulujesz taki efekt, wykorzystując odpowiednie narzędzia programu graficznego. Do tego ćwiczenia możesz wykorzystać niemal każde zdjęcie, zwróć jednak uwagę, że dolna krawędź nie może obcinać postaci lub obiektów znajdujących się w kadrze. W tym warsztacie pomocne będą dodatkowe skrypty, które musisz najpierw pobrać i przekopiować do odpowiedniego folderu z programem na swoim dysku. O tym, skąd je pobrać i w jaki sposób należy je zainstalować, dowiesz się z poniższego poradnika.
Po pobraniu paczki plików wypakuj zawartość archiwum, a następnie skopiuj wszystkie pliki z rozszerzeniem SCM. Aby zaznaczyć wszystkie pliki w folderze, skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl+A, a następnie skopiuj je skrótem Ctrl+C.
Następnie otwórz folder zawierający skrypty GIMP-a. Domyślnie jest to lokalizacja C:\Użytkownicy\NazwaUzytkownika\.gimp-2.8\scripts, gdzie NazwaUzytkownika jest nazwą twojego konta w systemie Windows. Po otwarciu folderu scripts przekopiuj do niego skopiowane wcześniej do schowka pliki SCM, korzystając z kombinacji klawiszy Ctrl+V.
Uruchom program GIMP i sprawdź, czy na pasku menu pojawiła się dodatkowa opcja FX-Foundry. Jeżeli nowe filtry nie są dostępne, odśwież listę skryptów, wybierając z menu Filtry kolejno opcje Script-Fu i Odśwież skrypty. Jeżeli zabieg nie pomoże, upewnij się, czy umieściłeś w dobrym miejscu pliki SCM.
Dodatkowo potrzebna będzie mapa odbicia wody. Skrypt o nazwie Water reflection map pobierzesz z adresu http://pcformat.pl/u/2095. Pobrany plik dm-gen-1.2.1.scm przekopiuj do folderu ze skryptami w sposób analogiczny do kroku 2. Po wykonaniu tej czynności zalecane jest ponowne odświeżenie skryptów zgodnie z instrukcją z kroku 3.
Możesz już rozpocząć wykonywanie ćwiczenia. Z menu Plik wybierz opcję Otwórz. W otwartym oknie Otwarcie obrazu wskaż na dysku fotografię, na której chcesz uzyska opisywany efekt, w naszym przykładzie majowka.jpg, i kliknij przycisk Otwórz.
Teraz musisz powiększyć obszar roboczy swojej pracy. W tym celu z menu Obraz wybierz Wymiary płótna i w otwartym oknie, w sekcji Wymiary płótna, upewnij się, że widoczna jest ikona rozłączonego łańcucha. W naszym przykładzie chcemy odbić całe zdjęcie, dlatego musimy powiększyć wysokość dwukrotnie. W polu Wysokość na końcu aktualnej wartości dopisz *2, wciśnij na klawiaturze Enter, a następnie kliknij przycisk Zmień rozmiar.
Z menu B<>FX-Foundry wybierz Layer Effects, a następnie kliknij Apply Mirrors. W otwartym okienku zaznacz opcję Vertical direction i usuń zaznaczenie przy opcji Praca na kopii, po czym kliknij OK. W ten sposób uzyskasz szybkie odbicie lustrzane warstwy źródłowej.
Z przybornika wybierz narzędzie kadrowanie i zaznacz w obszarze roboczym fragment zdjęcia, na którym chcesz uzyskać efekt rozmycia. W zakładce Opcje narzędzia zwróć uwagę na pola sekcji Rozmiar. W naszym przykładzie wynosi on 3000x1861 px. Zanotuj gdzieś te wartości, ponieważ będą potrzebne w dalszej części warsztatu. Na koniec kliknij klawisz Escape, aby wyłączyć funkcję kadrowania.
Teraz skorzystaj ze skryptu mapy odbicia wodnego. Z menu Script-Fu wybierz kolejno Map i Water reflection map. W otwartym okienku w polu X Size wpisz szerokość (pierwszą wartość, w naszym przykładzie 3000), którą zanotowałeś w kroku 4, a w polu Y Size wysokość, w naszym przykładzie 1861. Inne opcje pozostaw bez zmian i kliknij OK. Uzbrój się w cierpliwość, bo proces nakładania efektów może potrwać nawet kilka minut w zależności od rozmiaru zdjęcia źródłowego. W naszym przykładzie mapa odbicia wodnego wygląda tak jak poniżej: